Τελευταία Νέα
Δεκ 09

Ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη στο ψηφιακό συνέδριο του “Economist”

Ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη στο συνέδριο του Economistμε θέμα «EU recovery and resilience fund forGreece».

«Ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκληση, μεγάλη μου τιμή να συμμετέχω σε αυτό το πάνελ.

Μόλις τελείωσα από μία τηλεδιάσκεψη με μία επιτροπή γιατρών για να δούμε πώς μπορούμε να ανοίξουμε την αγορά κατά τη διάρκεια των εορτών και πώς μπορούμε να βρούμε έναν τρόπο νακινήσουμε πάλι το εμπόριο στην Ελλάδα, ακόμα και στο πλαίσιο του δεύτερου κύματος της πανδημίας και των περιορισμών μετακίνησης.

Αν και η κουβέντα διήρκησε μόλις 20 λεπτά ψάξαμε να βρούμε τρόπους πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τις εταιρείες να λειτουργήσουν το σύστημα clickaway, δηλαδή να παραγγέλνεις και να παραλαμβάνεις από το κατάστημα. Και αυτό διότι τα συστήματα ταχυμεταφοράς των κλάδων έχουν μπλοκάρει λόγω του lockdown και του καθημερινού φόρτου εργασίας.

Το ερώτημα, λοιπόν, για να γίνει αυτό είναι πόσες επιχειρήσεις είναι έτοιμες για να αναπτύξουν eshops τα οποία θα λειτουργούν με αποτελεσματικότητα και πώς αυτός ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα είναι ακόμα πιο ώριμος.

Σήμερα είμαι απολύτως πεπεισμένος ότι αφότου τελειώσει η πανδημία, υπάρξει ο εμβολιασμός και περάσουν οι πρώτοι 5-6 μήνες του 2021, πολλοί άνθρωποι θα συνεχίσουν να αγοράζουν τα πάντα ψηφιακά μέσω του Internet.

Διότι υπάρχουν άνθρωποι που δεν το έκαναν αυτό στο παρελθόν και πλέον έμαθαν να το κάνουν και υπάρχουν και επιχειρήσεις οι οποίες δεν είχαν επενδύσει αρκετά χρήματα στον τομέα αυτό στο παρελθόν, οι οποίες το έκαναν τώρα. Επένδυσαν χρόνο και χρήμα και έκαναν μεγάλη προσπάθεια για να στήσουν εξαιρετικά e-shops και μία εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία θα λειτουργεί με αυτό τον τρόπο.

Άρα, είμαι πραγματικά πεπεισμένος ότι το κύμα της πανδημίας θα επηρεάσει το εμπόριο και τις επιχειρήσεις και θα συνεχίσει να υπάρχει ακόμα και αφού θα περάσει η πανδημία.

Μπορώ, λοιπόν, να σας πω ότι σε ό,τι αφορά το δικό μου Υπουργείο σχεδιάζουμε ένα πρόγραμμα χορήγησης πολλών χρημάτων σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις για την ανάπτυξη ηλεκτρονικών καταστημάτων, e-shops, και για την υποβοήθηση της επιτάχυνσης του ψηφιακού μετασχηματισμού,διότι είμαστε σίγουροι ότι αυτό είναι κάτι που θα το χρειάζονται για τα επόμενα χρόνια.

Άρα, το εμπόριο επηρεάζεται από τον COVID λόγω του πιο ψηφιακού τρόπου εργασίας.

Στην Ελλάδα πέρα όλων αυτών – και είμαι σίγουρος ότι ο κύριος Πιερακάκης θα δώσει ακόμα καλύτερη εξήγηση, έχουμε ψηφιοποιήσει όλες τις δημόσιες υπηρεσίες με πολύ γρήγορο τρόπο, άρα δίνουμε στους πολίτες μας τη δυνατότητα να έχουν πρόσβαση στα πάντα μέσω του κινητού τους και τους κάνουμε να αλλάζουν τις συνήθειες που είχαν να πηγαίνουν στην δημόσια υπηρεσία. Πλέον μπορούν να δουλεύουν εξ αποστάσεως και να εξυπηρετούνται εξ αποστάσεως μέσω του Internet.

Αυτό είναι ένα ακόμα στοιχείο το οποίο επιβεβαιώνει ότι όταν μαθαίνεις σε κάποιον να δουλεύει καθημερινά με ψηφιακό τρόπο, εξ αποστάσεως, αυτό θα επηρεάσει τη συμπεριφορά του και ως πελάτη ενός καταστήματος και ως πελάτη μίας επιχείρησης. Άρα, οι υπηρεσίες θα επηρεάζονται μέσω αυτού του ενισχυμένου ψηφιακού τρόπου του επιχειρείν, το οποίο επιταχύνεται λόγω της πανδημίας.

Μπορώ να πω ότι έτσι όπως βλέπω τα πράγματα στη δική μου χώρα, η πανδημία λειτούργησε ως καταλύτης που ανάγκασε την κοινωνία μας να οργανωθεί ψηφιακά και ανάγκασε και τους καταναλωτές να συμπεριφέρονται ψηφιακά. Και αυτό είναι κάτι που ήρθε για να μείνει.

Δεν λέω ότι αυτό θα καταστρέψει το πραγματικό εμπόριο. Βεβαίως η συνήθεια του να βγαίνεις και να επισκέπτεσαι ένα κατάστημα θα συνεχιστεί, καθώς η εμπειρία είναι τελείως διαφορετική το να αγοράζεις προϊόντα μέσω Internet σε σχέση με ένα φυσικό κατάστημα.

Αλλά αυτό που θέλω να πω είναι ότι πολλοί από τους καταναλωτές θα καταναλώνουν πολύ περισσότερο μέσω των ψηφιακών ηλεκτρονικών καταστημάτων και αυτό θα επηρεάσει την αγορά, πιστεύω, σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα από αυτή που οποιοσδήποτε εξ ημών θα μπορούσε να προβλέψει πριν από την πανδημία.

Η Ελλάδα ήταν μία πολύ πιο ανώριμη ψηφιακή αγορά. Μετά την πανδημία θα είναι μία πολύ οργανωμένη ψηφιακή αγορά που θα βασίζεται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, όπως συμβαίνει και σε άλλες δυτικές χώρες, οι οποίες βρίσκονταν πολύ πιο μπροστά από εμάς σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Άρα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, στον οποίο μας οδήγησε η πανδημία, ήρθε για να μείνει και εμείς ως Κυβέρνηση θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις μας, όχι μόνο τις μεγάλες –οι μεγάλες είναι πολύ πιο καλά οργανωμένες και ήδη έχουν λάβει υπόψη αυτό το νέο δεδομένο και είναι έτοιμες να συμπεριφερθούν με διαφορετικό τρόπο, αλλά κυρίως τις μικρές και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της Ελλάδος, οι οποίες δεν ήταν τόσο ώριμες και θα κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε προκειμένου να τις βοηθήσουμε να προετοιμαστούν για το μέλλον, διότι κατανοούμε ότι αυτή εδώ είναι μία πραγματικότητα η οποία ήδη βρίσκεται εν εξελίξει».

Ερώτηση: Πριν προχωρήσουμε έχω ένα ερώτημα για εσάς. Αναφέρατε ότι η πανδημία ανάγκασε τους ανθρώπους να κινηθούν γρήγορα προς το ψηφιακό. Θα ήθελα να ξέρω, από αυτά που άλλαξαν εξαιτίας της πανδημίας, ποια θα παραμείνουν και ποια θα εγκαταλείψουν μετά την πανδημία; Για παράδειγμα, θα συνεχιστεί η τηλεργασία ή οι άνθρωποι θα επιστρέψουν στις παλιές τους συνήθειες;

Κος Γεωργιάδης:«Για τις εργασιακές συνήθειες είναι πιο σύνθετο. Σίγουρα η εργασία μέσω Internet θα αυξηθεί αλλά δεν νομίζω ότι όλες οι εταιρείες είναι έτοιμες να συνεχίσουν την τηλεργασία μετά το τέλος της πανδημίας.

Όταν, όμως φύγει η πανδημία η κατανάλωση θα γίνεται όλο και περισσότερο μέσω διαδικτύου γιατί τώρα οι πολίτες έχουν μάθει, έχουν κατανοήσει. Χωρίς την πανδημία θα έπαιρνε χρόνια κάποιος να μάθει πώς να λειτουργεί μέσω Internet για τις αγορές του. Τώρα το έμαθε μέσα σε εβδομάδες. Νομίζω οι καταναλωτικές συνήθειες ήρθαν για να μείνουν. Για τις εργασιακές δεν είμαι τόσο σίγουρος.

Εμείς ως χώρα ενθαρρύνουμε την εξ αποστάσεως εργασία και ως χώρα θα επενδύσουμε στο να προσελκύσουμε ανθρώπους να έρχονται στην Ελλάδα να ζουν, να δουλεύουν και θα έχουμε ανάλογη νομοθεσία. Ο στόχος μας είναι να προσελκύσουμε ανθρώπους να έρθουν να μείνουν στην Ελλάδα και να εργάζονται εξ αποστάσεως. Να έρθουν, δηλαδή, σε μία ηλιόλουστη χώρα με εξαίσιο καιρό, όπως η Ελλάδα, να δουλεύουν από εδώ, παρά να μένουν σε χώρες που η καθημερινή ζωή είναι πιο δύσκολη από άποψη καιρικών συνθηκών. Αυτό είναι βέβαια ένα πλάνο και είναι ίσως λίγο δύσκολο.

Αλλά για τους καταναλωτές πιστεύω ότι οι συνήθειεςαυτές ήρθαν εδώ για να μείνουν και θα υπάρχει και επιτάχυνση των ψηφιακών αγορών. Θα το δείξει ο χρόνος.

Ερώτηση:Πώς διασφαλίζεται ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός για τον οποίο μιλούμε αυτή τη στιγμή θα επιταχύνει την αξιοποίηση των ψηφιακών υπηρεσιών από τους πιο ηλικιωμένους στην Ελλάδα; Η Κυβέρνηση, λοιπόν, τι σκέφτεται να κάνει προκειμένου η τρίτη ηλικία να συμπεριληφθεί σε αυτό τον μετασχηματισμό;

Κος Γεωργιάδης: «Είναι ένα ερώτημα που απασχολεί και εμάς. Αυτή τη στιγμή πολλοί περισσότεροι ηλικιωμένοι άνθρωποι αξιοποιούν αυτές τις υπηρεσίες σε σχέση με το παρελθόν.

Έχουμε ένα σχέδιο, όπως υλοποίηση σεμιναρίων και άλλων τρόπων για να καταλάβουν πώς λειτουργούν αυτά τα συστήματα. Είναι γεγονός ότι βρίσκονται σε μειονεκτική θέση σε σχέση με άλλες ηλικιακές ομάδες του πληθυσμού».