Τελευταία Νέα
Ιούν 27

Ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη στην ημερίδα της Voria.gr για το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ στη Θεσσαλονίκη

Ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη στην ημερίδα της Voria.gr για το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ στη Θεσσαλονίκη:

«Κύριε Υπουργέ, κύριε Δήμαρχε, κύριε Αντιπεριφερειάρχα, κύριοι συνάδελφοι Βουλευτές, το εκλεκτό πάνελ που είμαστε μαζί, κυρίες και κύριοι, ευχαριστώ πολύ τη Voria που τη διοργανώνει την ημερίδα και θέλω έτσι εισαγωγικά να πω ότι παρακολουθώ το site, το Voria.gr. είναι από αυτά που βλέπω δηλαδή και ομολογώ ότι έχει πολύ σοβαρότητα και είναι πάντα πολύ καλά ενημερωμένο.

Πάμε τώρα στο ερώτημα. Εμένα γενικά στην πολιτική δεν μου αρέσουν οι θεωρίες. Είμαι πρακτικός άνθρωπος. Το μυαλό μου δουλεύει κατά αυτόν τον τρόπο.

Με ρωτάτε αν μπορούμε. Αν η δημόσια διοίκηση μπορεί. Η απάντηση είναι, οι επιδόσεις μας τα τελευταία τρία χρόνια αποδεικνύουν ότι μπορούμε και έρχομαι με συγκεκριμένα νούμερα και έχω δίπλα μου τον κύριο Σταθάκη που του έχω έτσι μια συμπάθεια.

Η Ελλάδα μέχρι το 2019 που αναλάβαμε με την κυβέρνηση Μητσοτάκη και με την εντολή του ανέλαβα την πολιτική ευθύνη και του ΕΣΠΑ, ήταν στη θέση 19 ως προς τη συνολική απορρόφηση του τρέχοντος τότε ΕΣΠΑ 2014 – ’20.

Οι προβλέψεις για την πορεία των δαπανών του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων και του εθνικού σκέλους και του συγχρηματοδοτούμενου, δηλαδή των χρημάτων του δικού μας προϋπολογισμού, αλλά και των χρημάτων των Ευρωπαϊκών που έχουν και ένα μικρό κομμάτι εθνικό μέσα, ήταν ότι η μεγαλύτερη δαπάνη σε ετήσια βάση δεν θα υπερβεί τα 5,5 δισεκατομμύρια.

Στα μνημόνια και στο πρώτο και στο δεύτερο και στο τρίτο είχαν θέσει οι Ευρωπαίοι συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις, βάσει των οποίων εκείνοι πίστευαν ότι έπρεπε να προχωρήσουμε για να αυξήσουμε αυτή την απορρόφηση κι αυτή τη δαπάνη. Πίστευαν δηλαδή ότι πηγαίνουμε πολύ αργά.

Και μάλιστα είχαν θέσει και αρκετές φορές την ιδέα να φύγει το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων από το Υπουργείο Ανάπτυξης και να πάει στο Υπουργείο Οικονομικών, θεωρώντας ότι το βασικό πρόβλημα στην καθυστέρηση ήταν η μη καλή συνεννόηση των δύο Υπουργείων.

Το 2019, λοιπόν οι δαπάνες ανήλθαν στα 6 δισεκατομμύρια, λίγο καλύτερα από το καλύτερο ρεκόρ, υπενθυμίζω όμως ότι αναλάβαμε μετά το μέσον της χρονιάς. Το 2020 ασφαλώς και λόγω του covid, προλαβαίνω τον κ. Σταθάκη, που  μας έδωσε ευελιξία που δεν είχε το ΕΣΠΑ πριν από τον covid, δαπανήσαμε στο σύνολο, εθνικό και Έως 14 Ιουλίου οι δηλώσεις ΟΣΔΕ από τους αγρότες συγχρηματοδοτούμενο ΠΔΕ, 11 δισεκατομμύρια, το μεγαλύτερο ρεκόρ όλων των εποχών. Και το 2021 δαπανήσαμε 10 δισεκατομμύρια.

           Στο ερώτημα αν αυτό οφείλεται μόνο στον covid, επειδή όλα στη ζωή είναι συγκριτικά, οι ίδιοι κανόνες ευελιξίας για τον covid ίσχυσαν όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για όλες τις χώρας της Ευρώπης. Στο ίδιο διάστημα η Ελλάδα από τη θέση 19 βρέθηκε στην 1η θέση στην οποία είναι μέχρι και σήμερα σταθερά με τον μεγαλύτερο ρυθμό απορρόφησης από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Παράλληλα ως προς το νέο ΕΣΠΑ η Ελλάδα κατάφερε και το θεωρώ μεγάλη εθνική επιτυχία, προφανώς και επιτυχία του Υπουργείου Ανάπτυξης αλλά περισσότερο επιτυχία της χώρας, όπως ίσως είδατε και την περασμένη εβδομάδα στην Καλαμάτα, είναι η πρώτη χώρα σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση που πήρε έγκριση του γενικού πλαισίου της νέας προγραμματικής συμφωνίας ΕΣΠΑ 2021-2027.

Και σήμερα που μιλάμε έχει πλέον πάρει έγκριση για όλους τους βασικούς τομείς της νέας προγραμματικής περιόδου, το πρόγραμμα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, την Ανταγωνιστικότητα, την Πολιτική Προστασία, την Κοινωνική Συνοχή και Ανθρώπινο Δυναμικό, το τελευταίο που εγκρίθηκε την περασμένη Παρασκευή, ύψους 4,1 δις.

Πράγμα που σημαίνει ότι μπορούμε να βγάλουμε στον αέρα προσκλήσεις και να ξεκινήσουμε την απορρόφηση χρημάτων και από το νέο ΕΣΠΑ. Να έχουμε δηλαδή ταυτόχρονα απορρόφηση των όποιων υπολοίπων έχουν μείνει από το τρέχον ΕΣΠΑ 2014-20 και ταυτόχρονα χρήματα και από το νέο ΕΣΠΑ 2021-27.

Στο ίδιο διάστημα για το Ταμείο Ανάκαμψης η Ελλάδα πέτυχε να είναι μία από τις πρώτες χώρες που έλαβε την έγκριση της ΕΕ για το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και σήμερα που μιλάμε, στο πρώτο εξάμηνο του 2022, να έχουμε πετύχει πλήρως όλους τους στόχους απορρόφησης του Ταμείου Ανάκαμψης για το έτος 2022. Δεν υπάρχει δηλαδή κανένα milestone, όπως λένε οι Ευρωπαίοι στη γλώσσα την τεχνοκρατική, στο οποίο να έχουμε πέσει έξω.

Όσον αφορά στο δικό μου Υπουργείο, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ήμασταν το πρώτο που δαπάνησε χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης για τα ερευνητικά κέντρα και σήμερα είμαι στην ευχάριστη θέση να σας πω ότι έχουμε βγάλει στον αέρα τα τεχνικά δελτία και τις προσκλήσεις για το σύνολο των δράσεων του Υπουργείου στο Ταμείο Ανάκαμψης που είναι περίπου 1,3 δισεκατομμύρια.

Άρα στο ερώτημά σας η απάντηση είναι όχι αν θα μπορούμε στο μέλλον, μπορούμε ήδη.  Να το πω νεοελληνιστί που μας αρέσουν έτσι τα αγγλικά, aswe speak.  

Όπως λοιπόν το καταφέραμε τα τρία αυτά χρόνια,θα το καταφέρουμε και στο μέλλον.  

Κλείνω μόνο με το εξής, είμαι πολύ υπερήφανος για αυτό.  Στην πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την οικονομική πρόοδο των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με ημερομηνία 23 Μαΐου του 2022 υπάρχει ειδική αναφορά, θα ανεβάσω τη σελίδα γιατί το είχα κρατήσει για μετά την ομιλία μας εδώ, για την ταχύτερη του αναμενόμενου απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων από την Ελλάδα τα έτη ’20 και ’21.

Έχει μέσα έναν πίνακα πόσο κανονικά θα έπρεπε να έχει απορροφήσει η Ελλάδα με τους συνήθεις ελληνικούς ρυθμούς, πόσο τελικά απορρόφησε το ’20-’21 πάνω από τις προβλέψεις και ότι η ταχύτερη αυτή απορρόφηση που ήταν περίπου το διπλάσιο, σαν να λέμε έτρεχα με την διπλάσια ταχύτητα.

Η ταχύτερη αυτή απορρόφηση είχε αποτέλεσμα συν 2 μονάδες στο ΑΕΠ το ’20 και συν 2 μονάδες στο ΑΕΠ το ’21 από την αρχική πρόβλεψη της Κομισιόν.  Αυτά είναι μετρήσιμα στοιχεία, δεν χωρούν αμφισβήτηση και νομίζω ότι κάποτε στην Ελλάδα πρέπει να μάθουμε να λέμε και καμιά καλή κουβέντα.

Ευχαριστώ πολύ.

Απαντώντας σε ερωτήσεις ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης επισήμανε:

«Μπαίνω γρήγορα στις απαντήσεις από τον κύριο Σταθάκη και μετά έρχομαι στην ερώτηση που είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Τι είπε ο κύριος Σταθάκης ως βασική του διαφωνία; Ότι αν ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ να σχεδιάσει το πρόγραμμα, θα έδινε παραδείγματος χάρη, μεγαλύτερη βάση στο «Εξοικονομώ» που είχε εγχώρια αθροιστική προστιθέμενη αξία και όχι στην αντικατάσταση συσκευών.

Απάντηση: Για το «Εξοικονομώ» έχουμε δεσμεύσει 804 εκατομμύρια το 2020, 632 εκατομμύρια το 2021, έχουμε στο Ταμείο Ανάκαμψης και στο ΕΣΠΑ 1,34 δισεκατομμύρια στο σύνολο, για τα δημόσια κτίρια 500 εκατομμύρια, για «εξοικονομώ επιχειρήσεων» που δεν έχει γίνει ποτέ μέχρι τώρα γίνεται για πρώτη φορά 450 εκατομμύρια.

Από αυτά τα νούμερα οι συσκευές είναι 150 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή έχουμε κάνει αυτό που μας είπε ο κ. Σταθάκης. Αν αυτή είναι η διαφωνία του κ. Σταθάκη και γι’ αυτό είναι το ζήτημα, καλώς ήρθε στη Νέα Δημοκρατία, έγινε ήδη.

Το ότι κάνεις το «Εξοικονομώ» γιατί πρέπει να το κάνεις και για τα δημόσια κτίρια που πολύ σωστά είπε η κα Σπυράκη με το Πρόγραμμα Ηλέκτρα κλπ., σημαίνει ότι δεν έχει πρόβλημα στις ηλεκτρικές του συσκευές κι ότι γιαυτό το λόγο πρέπει να αφήσεις τους ανθρώπους που δεν μπορούν να πληρώσουν την αντικατάσταση μιας παλιάς ενεργοβόραςσυσκευής να του δώσεις χρήματα; Και αυτό το λέει και η Αριστερά; Εμένα με ξεπερνά.

Είναι τελείως προφανές ότι και για λόγους κοινωνικούς πρέπει να βοηθήσουμε τους ανθρώπους που δεν μπορούν μόνοι τους να πληρώσουν την αντικατάσταση των παλιών τους συσκευών, που ειδικά για τα κλιματιστικά δεν είναι μόνο θέμα ενέργειας, είναι και θέμα υγείας. Άρα, έρχεσαι και λες σε ένα μεγάλο κομμάτι των ανθρώπων που δεν μπορούν να το κάνουν «στο πληρώνω εγώ για να το κάνεις» και έτσι σώζεις και την ενέργεια γιατί η εξοικονόμηση είναι πολύ μεγάλη, αλλά σώζουν και την υγεία τους.

Για να καταλάβει τώρα ο κ. Σταθάκης, γιατί δεν το έχει μετρήσει καλά, γι’ αυτά τα 150 εκατομμύρια που δίνουμε για αντικατάσταση των ηλεκτρικών συσκευών και τα οποία από ότι φαίνεται θα απορροφηθούν μέχρι το τελευταίο ευρώ, έχουμε σήμερα που μιλάμε πάνω από 200 χιλιάδες αιτήσεις για την αντικατάσταση συσκευών. Η ενεργειακή εξοικονόμηση θα είναι 300 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή θα είναι 100% πάνω από τα χρήματα που θα δώσουμε αυτό που θα γλιτώσουμε από το ρεύμα.

Στην εποχή που ζούμε μπορεί να είναι και πάνω από 300 εκατομμύρια γιατί αυτά είναι υπολογισμοί με τιμές ρεύματος προ πολέμου. Άρα, καταλαβαίνετε ότι στην πραγματικότητα πάμε για κάτι πολύ μεγάλο, ας ελπίσουμε ότι ο πόλεμος θα τελειώσει γρήγορα και δε θα χρειαστεί να το έχουμε πολύ.

Πάντως επαναλαμβάνω, ασφαλώς και το «Εξοικονομώ» μας ενδιαφέρει πάρα πολύ, το τρέχουμε πάρα πολύ, το διευρύνουμε πάρα πολύ, έχει προστιθέμενη αξία, ένα μικρό κομμάτι των πόρων έχει πάει στις συσκευές.

Δεύτερον, ο κ. Σταθάκης θα πρέπει να μην είναι πάρα πολύ βιαστικός. Γιατί δε θα πρέπει να είναι πάρα πολύ βιαστικός; Για έναν βασικό λόγο, διότι η απορρόφηση του Ταμείου Ανάκαμψης για το 2022 θα βγει στα μέσα του Ιουλίου.

Είναι δε πολύ καλή η συγκυρία γιατί αυτή τη στιγμή που μιλάμε ανοίγει η πλατφόρμα για την απορρόφηση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις για το Ταμείο Ανάκαμψης για τις ηλεκτρονικές συσκευές ύψους 440 εκατομμυρίων. Άρα και πάρα πολλοί από σας που είστε εδώ θα μπορείτε από σήμερα να μπείτε στην πλατφόρμα και να ξεκινήσετε να μπαίνετε στο πρόγραμμα για τα ηλεκτρονικά στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Όταν αγαπητέ Υπουργέ, βγει μετά τα μέσα Ιουλίου η απορρόφηση του 2022, εγώ δεν θέλω να ανακοινώσω τα νούμερα τώρα, προφανώς από τη θέση που είμαι μπορώ να βλέπω την απορρόφηση νωρίτερα από ότι ο κόσμος, τότε θα ξανά έρθετε να μου πείτε εάν έχουμε κάνει την απορρόφηση.

Να σας πω όμως γιατί υπήρχε η καθυστέρηση που είπε ο κύριος Σταθάκης με το μεσοπρόθεσμο.  Φαντάζομαι ο κύριος Σταθάκης γνωρίζει ότι από τους αρχικούς χρόνους που είχε ανακοινώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την έγκριση του Ταμείου Ανάκαμψης καθυστέρησε ένα εξάμηνο. Και η καθυστέρηση αυτή δεν οφείλεται μόνο στην Ελλάδα, οφείλεται πανευρωπαϊκά.

Συγκριτικά τώρα με τις άλλες χώρες είναι η Ελλάδα καλύτερα ή χειρότερα;  Γιατί για να καταλάβεις πως πηγαίνει η απορρόφηση ενός ευρωπαϊκού πόρου ο ασφαλέστερος δείκτης δεν είναι να τσακώνεται η Νέα Δημοκρατία με τον ΣΥΡΙΖΑ ή ο ΣΥΡΙΖΑ με τη Νέα Δημοκρατία. Είναι να βλέπουμε πανευρωπαϊκά τι γίνεται γιατί τότε βλέπεις πραγματικά αν αυτό οφείλεται σε εθνική αδυναμία ή σε συστημική αδυναμία.

Τον προκαλώ.  Εγώ θα έρθω να δείξω τον πίνακα στην τρίτη μου τοποθέτηση, αφού πρώτα τοποθετηθεί. Πού είναι η Ελλάδα στην απορρόφηση του Ταμείου Ανάκαμψης;  Είναι πάνω από τις άλλες χώρες ή κάτω από τις άλλες χώρες;

Επίσης, όσο καθόμασταν τύπωσα και το πώς πηγαίνει το τρέχον ΕΣΠΑ.  Γιατί το τρέχον ΕΣΠΑ;  Γιατί ένα κεφάλαιο είναι το Ταμείο Ανάκαμψης, ένα κεφάλαιο είναι το τρέχον ΕΣΠΑ.

Για να δούμε λοιπόν το τρέχον ΕΣΠΑ τους πίνακες. Η Ελλάδα είναι στις πρώτες θέσεις. Στην πρώτη θέση στο ένα ταμείο, στο δεύτερο ταμείο και μόνο στο κοινωνικό ταμείο στη δεύτερη θέση κάτω από το Λουξεμβούργο. Συνολικά είναι πρώτη. Γιατί;

Διότι η Ελλάδα τρέχει.  Αυτή είναι η πραγματικότητα.  Μπορεί αυτό να μην εξυπηρετεί το πολιτικό αφήγημα του ΣΥΡΙΖΑ αλλά η Ελλάδα στην απορρόφηση των ευρωπαϊκών πόρων επί Κυριάκου Μητσοτάκη τρέχει.  Αυτή είναι η πραγματικότητα.

Κανονικά η μόνη κουβέντα που μπορεί να γίνει και η μόνη κριτική που μπορεί να γίνει είναι ιδεολογική, αν θα έπρεπε να τρέχει με αυτό τον τρόπο ή με τον άλλο τρόπο, αυτό ναι.  Αλλά ότι τρέχει είναι μη αμφισβητήσιμο, είναι δεδομένο.

Τώρα, στο ερώτημα που θέσατε το οποίο είναι πολύ μεγάλο και θα άξιζε τον κόπο να γίνει μια καλή συζήτηση. Ο Άδωνις Γεωργιάδης σε αυτή τη χώρα έχει κατηγορηθεί για τα πάντα.

Είμαι βέβαιος ότι αν πω κάποια μέρα ότι η γη είναι στρογγυλή και το πω με αυτό τον τρόπο, την άλλη μέρα θα έχω πρωτοσέλιδο στην ΑΥΓΗ, στη ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, στο Documento, “δεν ντρέπεται ο Γεωργιάδης λέει ότι η γη είναι στρογγυλή;”.

Τι είπα εγώ σε μια εκπομπή;  Ότι οι δυνάμενες να χρηματοδοτηθούν από τις τράπεζες ελληνικές επιχειρήσεις είναι 40.000 και αυτό κυρίως οφείλεται στο μέγεθός τους.

Έπεσαν να με φάνε. Ο ΣΥΡΙΖΑ ερώτηση στη Βουλή, η ΑΥΓΗ πρωτοσέλιδο. Γιατί επί Σταθάκη υπουργού ήταν περισσότερες;  Δηλαδή ο Σταθάκης δεν ξέρει ότι είναι 40.000;  Περίμενε τον Γεωργιάδη να του το πει;

Αυτά είναι τα επίσημα στοιχεία των τραπεζικών ιδρυμάτων.  Αντί να τσακωνόμαστε εάν έπρεπε ο Γεωργιάδης να πει ότι η γη είναι στρογγυλή, δεν καθόμαστε τώρα σαν σοβαροί άνθρωποι να δούμε γιατί είναι μόνο 40.000 και πως αυτό μπορεί να αλλάξει;

Και προσέξτε, είναι λιγότερες από 40.000. 40.000 βάζω έχοντας μέσα και τα χρηματοδοτικά εργαλεία της Αναπτυξιακής Τραπέζης που έχει μεγάλα εγγυοδοτικά προγράμματα της τάξεως του 80%. Αν αφαιρέσεις αυτά, είναι λιγότερες από 40.000. Είπατε, μα είναι 800.000 τα επαγγελματικά ΑΦΜ. Ναι, προσέξτε όμως κάτι που το ξέρει ο κύριος Σταθάκης.

Γιατί είναι ένα δομικό μας πρόβλημα. Από αυτά τα 800.000, το 94% είναι όχι μικρές επιχειρήσεις, πολύ μικρές επιχειρήσεις. Για να καταλάβετε τώρα τι θα πει αυτό. Το ΕΣΠΑ που λέμε τόση ώρα εδώ, απευθύνεται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Δεν μπορεί να πάει να πάρει ΕΣΠΑ μεγάλη επιχείρηση. Είναι μέχρι τις μικρομεσαίες.

Ποιος είναι ο ορισμός τώρα ο πανευρωπαϊκός μιας μικρομεσαίας επιχείρησης; Μέχρι ποιο μέγεθος μια επιχείρηση είναι με τους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς μικρομεσαία; Ακούστε. Έως 50 εκατομμύρια τζίρο το χρόνο και έως 250 εργαζόμενοι.

Πόσες επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι έως 50 εκατομμύρια τζίρο και ως 250 εργαζόμενοι; Και αν κάποιος έχει 50 εκατομμύρια τζίρο και 249 εργαζόμενους, στην Ελλάδα θεωρείται μικρομεσαίος ή μεγάλος; Αν αυτό το συνειδητοποιήσουμε, θα καταλάβουμε ότι με τα Ευρωπαϊκά μέτρα το να έχεις δεκάδες, εκατοντάδες, χιλιάδες επιχειρήσεις με μηδέν εργαζομένους ή με έναν εργαζόμενο ή με δύο εργαζόμενους, αυτό τι πρόβλημα δημιουργεί;

Δημιουργεί μεγάλο  ανταγωνιστικό μειονέκτημα σε αυτές τις επιχειρήσεις, γιατί αυτές ανταγωνίζονται επιχειρήσεις πολύ μεγαλύτερες που λόγω του μεγέθους έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό και δυνατότητα πρόσβασης σε νέες αγορές.

Άρα, για να μπορέσεις στα αλήθεια να αυξήσεις τον αριθμό των επιχειρήσεων που θα έχουν πραγματική πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό, πρέπει να ασχοληθείς με αυτό το δομικό σου πρόβλημα.

Για να το πω και να το καταλάβουνε. Εγώ είμαι κάτοχος μικρής επιχείρησης, αυτό δεν το λέω ρατσιστικά για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, γιατί ο ίδιος έχω πολύ μικρή επιχείρηση. Είναι σαν το λέω κατά του εαυτού μου.

Προσέξτε όμως τώρα κάτι. Βγάλαμε από την Αναπτυξιακή Τράπεζα ένα πρόγραμμα, επειδή βγάλαμε τα πολλά χρηματοδοτικά εργαλεία που πήγανε πάρα πολύ καλά και απορροφήθηκαν,  βγάλαμε το πρόγραμμα και είπαμε, θα υποχρεώσουμε τις τράπεζες για να πάρουν τα λεφτά που τους δίνουμε, να δίνουν δάνεια έως 50.000 ευρώ.

Γιατί βάλαμε το έως 50.000 ευρώ; Για να αναγκαστούν οι τράπεζες να δώσουν τα χρήματα στις πολύ μικρές επιχειρήσεις. Γιατί ο Μασούτης δεν θα πάει να πάρει δάνειο 50.000 ευρώ. Τι να το κάνει;

Όμως μία μικρή επιχείρηση, για παράδειγμα οι εκδόσεις Γεωργιάδη μπορεί να χρειαστούν 50.000 ευρώ. Άρα είπαμε ωραία, αφού οι τράπεζες δεν ασχολούνται με τις πολύ μικρές επιχειρήσεις γιατί τις θεωρούνε διοικητικό βάρος και ρίσκο, θα τους υποχρεώσουμε.

Ήταν το πρόγραμμα με τη μικρότερη απορρόφηση από όλα. Δεν μπορούσαν να πάρουν οι επιχειρήσεις αυτό το δάνειο, δεν το πήρανε και αναγκαστήκαμε μετά από ένα εξάμηνο για να μη μείνουν αδιάθετα τα λεφτά και το αυξήσαμε από τις 50 χιλιάδες στις 250 χιλιάδες για να μπορέσει τελικά να απορροφηθεί το πρόγραμμα. Δηλαδή ενώ δίναμε την εγγύηση και υποχρεώναμε τις τράπεζες, πάλι δεν μπορούσαν οι επιχειρήσεις να πάρουν τα λεφτά. Άρα η κουβέντα πρέπει να γίνει σοβαρά σε αυτό το θέμα.

Και κλείνω. Ο κ. Καββαθάς της ΓΣΕΒΕΕ στη σχετική συζήτηση που προκλήθηκε στη Βουλή γι’ αυτό το θέμα έκλεισε με κάτι που ήταν ρεαλιστικός στόχος. Είπε “παιδιά ακούστε, αφήστε τις 800 χιλιάδες και τις 700 χιλιάδες, όλοι ξέρουμε ότι αυτά είναι παραμύθια της Χαλιμάς, δεν μπορούν να πάρουν δάνεια”. Ο Καββαθάς της ΓΣΕΒΕΕ, όχι ο Γεωργιάδης.

“Εθνικός στόχος να βρούμε τον τρόπο να φτάνουμε στις 100 χιλιάδες. Αν φτάνουμε στις 100 χιλιάδες θα έχουμε μια διαφορετική οικονομία”. Αυτά που σας είπα τώρα δεν είναι Γεωργιάδης, δεν είναι Νέα Δημοκρατία, δεν είναι νεοφιλελευθερισμός, δεν είναι τίποτα, τα ίδια νούμερα ακριβώς ίσχυαν επί ΣΥΡΙΖΑ και επί Σταθάκη, ακριβώς τα ίδια.

Τώρα το ερώτημα είναι αν θέλουμε να τα αλλάξουμε. Εγώ επειδή δε μου αρέσει να βλέπω ένα πρόβλημα και να το κρύβω, σας λέω αυτό είναι το πρόβλημα. Τώρα αν έχετε κάποιες καλές ιδέες για τη λύση του, ευχαρίστως.

Όσον αφορά στην υπηρεσία διαχείρισης των προγραμμάτων Interreg, μένει η βάση στη Θεσσαλονίκη. Το μόνο που έχει αλλάξει, είναι ότι στο νέο ΕΣΠΑ όσον αφορά στο Interreg φτιάχνονται και κάποιες ακτίνες, όχι στην Αθήνα, αλλά στηΔυτική Ελλάδα και τα νησιά, σαν υποκαταστήματα. Ακτίνες τα λέμε στο Interreg. Η βάση όμως τουInterreg, οι εργαζόμενοι του Interreg μένουνε στη Θεσσαλονίκη.

Πηγαίνω τώρα στον κύριο Σταθάκη, που είπε για την Αναπτυξιακή Τράπεζα καλό είναι να αναγνωρίζουμε και ποιος το κάνει. Θέλω την προσοχή σας εδώ, γιατί έχει ενδιαφέρον αυτή η συζήτηση.

Κατ’ αρχάς, επί Κωστή Χατζηδάκη στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων είχε φτιαχτεί το Αναπτυξιακό Ταμείο, είχαν μπει χρήματα και από την EIΒ και τις ελληνικές συστημικές τράπεζες ακριβώς με στόχο να δημιουργηθούν εργαλεία εγγυημένων δανείων. Μόλις ξεκίνησε να λειτουργεί, ήρθε ο ΣΥΡΙΖΑ και το σταμάτησε.

Στη συνέχεια έφτιαξαν ένα νόμο και ίδρυσαν την Αναπτυξιακή Τράπεζα. Το νόμο τον ψήφισε η Νέα Δημοκρατία, δεν πρόλαβε να λειτουργήσει η Αναπτυξιακή Τράπεζα επί ΣΥΡΙΖΑ, επί ΣΥΡΙΖΑ η Αναπτυξιακή Τράπεζα έδωσε κάτι δεκάδες εκατομμύρια, τίποτα δηλαδή. Βασικά, δεν είχε ούτε γραφεία, μόλις είχε εγκριθεί το οργανόγραμμα όταν έγιναν οι εκλογές.

Παρά ταύτα, επειδή εμένα δε μου αρέσει καθόλου να μηδενίζω το έργο των προηγουμένων, σε όλες τις ενημερώσεις στην Αναπτυξιακή Τράπεζα πάντα τηλεφωνώ και μιλάω με τον προκάτοχό μου τον κ. Δραγασάκη, έχω αναφέρει πολλές φορές τη συμβολή του ΣΥΡΙΖΑ στην ίδρυση της Αναπτυξιακής Τραπέζης, με έχει ευχαριστήσει ο κ. Δραγασάκης στη Βουλή για το ότι του το έχω αναγνωρίσει.

Γιατί συμφωνώ με τον κ. Σταθάκη, πράγματι η πολιτική πρέπει να είναι ένα είδος σκυταλοδρομίας κι όχι ένα είδος διαρκούς ανταγωνισμού. Ο κ. Σταθάκης εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ που κάνει αυτήν την επισήμανση έχει να μας δείξει ένα πράγμα για το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ έχει κάνει το ίδιο; Ένα, μια οποιαδήποτε πολιτική;

Θα σας πω και μία προσωπική ιστορία τώρα. Όταν ήμουν Υπουργός Υγείαςέγινα Υπουργός Υγείας τον Ιούνιο του 2013 κ. Σταθάκη, ένα από τα μεγαλύτερα κοινωνικά προβλήματα της εποχής ήταν οι ανασφάλιστοι, οι οποίοι δεν μπορούσαν να μπουν στα νοσοκομεία γιατί είχαν χάσει την ασφαλιστική τους κάλυψη.

Και όταν μάλιστα έμπαιναν στα νοσοκομεία αν είχαν κάποιο επείγον πρόβλημα υγείας, το νοσοκομείο έστελνε το λογαριασμό, τις δαπάνες, στην Εφορία και η Εφορία το καταλόγιζε στον εκάστοτε φορολογούμενο που δεν είχε πληρώσει το λογαριασμό γιατί δεν είχε ασφαλιστική κάλυψη.

Πότε σταμάτησε να γίνεται αυτό; Σταμάτησε να γίνεται με το νόμο που ψήφισε ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, το Μάρτιο του 2014. Και πως έγινε αυτό πράξη τότε; Έγινε διότι έθεσα στην τρόικα, την περίφημη τρόικα τότε, μετά λέγονταν θεσμοί επί ΣΥΡΙΖΑ, εμείς το λέγαμε τρόικα και τους είπα ότι είναι απαράδεκτο να μένουν οι άνθρωποι χωρίς υγεία.

Προσέλαβα ως σύμβουλό μου τότε τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας για να πείσει την τρόικα ότι είναι επιζήμιο για την οικονομία μας να πηγαίνουν ανασφάλιστοι στα νοσοκομεία και βλάπτει τελικώς την Ελλάδα όχι μόνο για κοινωνικούς λόγους αλλά και για οικονομικούς. Κατέθεσε μία πολύ ωραία μελέτη ο Παγκόσμιος Οργανισμό Υγείας, την έκανε δεκτή η τρόικα, πήραμε την άδεια, ψηφίσαμε το νόμο και έκτοτε σταματήσαμε να χρεώνουμε τους ανασφάλιστους και να στέλνουν τα νοσοκομεία τους λογαριασμούς.

           Το Σεπτέμβριο του 2015, στις δεύτερες εκλογές, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε ακόμα αλλάξει το νόμο, θα σας πω μετά τι αλλαγή έκανε επί Πολάκη και Ξανθού το Νοέμβριο του ’15.  Δεν έχει αλλάξει το νόμο, ο νόμος που ίσχυε το Σεπτέμβριο του ’15 είναι ο νόμος του Άδωνι Γεωργιάδη.  

Θα θυμάστε ενδεχομένως ένα από τα σποτ του ΣΥΡΙΖΑ τότε «δώσαμε ασφαλιστική κάλυψη στους ανασφάλιστους».  Δεν είχε ψηφίσει ούτε γραμμή νόμου, δεν είχε προλάβει να αλλάξει νόμο. Ήταν ο νόμος ο δικός μου.

Τι αλλάξανε στο νόμο το δικό μου;  Ότι εγώ πράγματι στα νοσοκομεία είχα ορίσει μια τριμελή επιτροπή που έπρεπε να ελέγξει δεν είχαν κόψει κανένα γιατί το είχε βάλει ως όρο η Τρόικα για να δεχθεί το νόμο, και ότι δεν είχαμε διαγράψει τα χρέη που είχαν καταλογίσει στους ανθρώπους πριν το Μάρτιο του ’14, πριν το νόμο μου δηλαδή.

Πράγματι δεν είχαμε προλάβει να τα διαγράψουμε γιατί εγώ έφυγα από το Υπουργείο Υγείας τον Ιούνιο του ’14, στο δίμηνο δηλαδή, και πράγματι ο ΣΥΡΙΖΑ διέγραψε τα παλαιά χρέη, εκείνα που είχαν χρεωθεί κατά το παρελθόν.

Όχι μόνο δεν είπε ποτέ ο ΣΥΡΙΖΑ ότι αυτό έγινε από τον Υπουργό Γεωργιάδη, όχι μόνο είχε τον Πολάκηνα βγαίνει και να γαυγίζει κατά τον συνηθισμένο του τρόπο, αλλά το ακόμα χειρότερο, η πρώτη δήλωση του Παναγιώτη Κουρουμπλή ως Υπουργού Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ ήταν «χρυσό συμβόλαιο του Άδωνι με τους Γερμανούς», αυτό ήταν το συμβόλαιο με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, και ότι πρέπει να πάμε στο ειδικό δικαστήριο τον Γεωργιάδη για το συμβόλαιο αυτό.

Το ακόμα καλύτερο, εδώ είναι σχεδόν κωμικό, όταν έφυγε ο Κουρουμπλής από Υπουργός Υγείας και ήρθε ως Υπουργός Υγείας ο Ξανθός και ο Πολάκηςόχι μόνο δεν με πήγαν στο ειδικό δικαστήριο για το «χρυσό συμβόλαιο» με τους Γερμανούς αλλά ανανεώσανε το «χρυσό συμβόλαιο» με τους Γερμανούς και με τα διπλά λεφτά.

Και θα μου μιλήσει τώρα εμένα ο ΣΥΡΙΖΑ για δικαιοσύνη στην πολιτική; Έλα Χριστέ και Παναγία.  Δηλαδή εδώ να πέφτουν τα ταβάνια, οι πολυέλαιοι, όλα.

Άρα, κύριε Σταθάκη, είσαι ένας πολύ ευγενής, γλυκός άνθρωπος το παραδέχομαι δημόσια και πραγματικά κύριος.  Με αυτό το κόμμα που είστε δεν έχετε καμία σχέση. Είσαι σαν τη μύγα μέσα στο γάλα, αυτή είναι η πραγματικότητα.

Τώρα, πάμε στην ουσία. Άρα, η Αναπτυξιακή Τράπεζα είχε ξεκινήσει επί Αντώνη Σαμαρά και Κωστή Χατζηδάκη, απλώς λεγόταν αναπτυξιακό επενδυτικό ταμείο.

Βελτιώθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ;  Εγώ θα σας πω βελτιώθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ, το στήριξε η Νέα Δημοκρατία. Το προχωράει η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη;  Για να καταλάβετε τι θα πει αυτό.

Από το ΤΕΜΠΕ αν θυμάστε που μετά έγινε ΕΤΕΑΝ και μετά έγινε Αναπτυξιακή Τράπεζα, δηλαδή από το 2000 μέχρι το 2019 το σύνολο των εγγυημένων δανείων που έδωσαν όλα αυτά τα εργαλεία μαζί στην αγορά ήταν 7,4 δισεκατομμύρια.

Μόνο το ’19 και το ’20, και φυσικά βοήθησε σε αυτό η πανδημία, η Αναπτυξιακή Τράπεζα έχει δώσει 9,4 δισεκατομμύρια.  Δηλαδή έχουμε δώσει σε δυο χρόνια περισσότερα χρήματα από όσα είχαν δοθεί σε 20. Για να καταλάβουμε αν τρέχει η Αναπτυξιακή Τράπεζα επί Κυριάκου Μητσοτάκη και Άδωνι Γεωργιάδου.

Άρα, στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σχοινί, αυτό είναι η σωστή επισήμανση εδώ κύριε Σταθάκη. Είπαμε, ηρεμία.

Πάμε τώρα στο ερώτημα. Μπορούν. Δεν απαγορεύεται καθόλου από κανέναν Ευρωπαϊκό κανόνα, εφόσον δεν επικαλύπτονται τα προγράμματα, μπορείς να πάρεις και ΕΣΠΑ, μπορείς να πάρει και Ταμείο Ανάκαμψης. Δεν απαγορεύεται αυτό. Αν δεν είναι ίδια τα προγράμματα. Το ξαναλέω. Αν είναι ίδια τα προγράμματα δεν γίνεται.

Μόνο για τα ΣΔΙΤ να πω κάτι. Ο κύριος Σταθάκης είπε ότι έχουμε πολλά ΣΔΙΤ. Εδώ είναι και ένα ιδεολογικό ζήτημα. Εμείς λέμε έχουμε λίγα ΣΔΙΤ. Χρειαζόμαστε περισσότερα.

Όμως, εφόσον μιλάμε για στατιστική, πολύ καλύτερο είναι να δούμε αυτό που είναι μπροστά στα μάτια μας. Ξεκινάει έργο δημόσιο για διαχείριση απορριμμάτων. Ως δημόσιο έργο το έτος 2017 επί ΣΥΡΙΖΑ. Ξεκινάει έργο ΣΔΙΤ για διαχείριση απορριμμάτων το 2018. Το ΣΔΙΤ έχει παραδοθεί και δουλεύει από το 2020. Το δημόσιο έργο σήμερα που μιλάμε δεν έχει φτάσει ούτε στο 60%.

Είναι τρέλα στην Ελλάδα ακόμα να συζητάμε αυτό το θέμα. Τρέλα. Πρόκειται περί τρέλας. Επί δικιά σας διακυβερνήσεως δεν μπορούσε να τελειώσει αυτό το δημόσιο έργο. Ήταν αδύνατον ακόμα και από τον Σταθάκη. Άρα λοιπόν, σταματήστε να μιλάτε με τρέλες».

Επισυνάπτεται φωτογραφικό υλικό

Ολόκληρη η ομιλία στο ακόλουθο link:

https://www.youtube.com/watch?v=yWas5xJp-FI