Τελευταία Νέα
Ιούν 23

Ενημέρωση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη στις Διαρκείς Επιτροπές Οικονομικών, Παραγωγής και Εμπορίου, στη Βουλή

Τοποθέτηση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη, στην Διαρκής Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων και στην Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, στη Βουλή, σχετικά με ζητήματα που αφορούν σε: α) μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων, β) πρόσβαση των επιχειρήσεων στα χρηματοδοτικά εργαλεία του ελληνικού τραπεζικού συστήματος και γ) ρύθμιση της αστικής ευθύνης επιχειρήσεων εστίασης από κρούσματα Κορωνοϊού COVID-19.

 

«Ευχαριστώ πάρα πολύ κατ’ αρχάς για την πρωτοβουλία να γίνει η σημερινή συζήτηση. Ευχαριστώ και την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών που είναι εδώ για να μπορούμε να κάνουμε μία εποικοδομητική συζήτηση όχι με όρους media αλλά με πραγματικούς όρους, πραγματικής οικονομίας για το τι γίνεται και το τι δεν γίνεται στον πραγματικό κόσμο.

Κυρίως διότι είναι πολύ λογικό σε αυτές τις εποχές της πολύ μεγάλης κρίσης και της πολύ μεγάλης παγκόσμιας συμφοράς οι ανάγκες των ανθρώπων να αυξάνονται ραγδαία, τα αιτήματα των ανθρώπων να αυξάνονται ραγδαία, αντίστοιχα οι πόροι οι διαθέσιμοι δεν αυξάνονται ραγδαία κατά τον ίδιο ρυθμό.

Άρα, έχουμε πολύ περισσότερα αιτήματα και πολύ περισσότερες ανάγκες με κατά τεκμήριο λιγότερους για τις ανάγκες αυτές πόρους.

Πιστεύω ότι εάν κάνουμε μία εποικοδομητική συζήτηση επί των πραγματικών στοιχείων για να καταλάβουμε πού ακριβώς βρισκόμαστε, θα βγούμε όλοι ωφελημένοι από αυτή τη συζήτηση.

Πρώτα από όλα, ξεκινάμε από το τελευταίο που ανέφερε ο Υπουργός Οικονομικών, ο κύριος Σταϊκούρας και για τα οποία θεωρώ σημαντικά να πω ότι όλο αυτό το δύσκολο τετράμηνο Μαρτίου – Απριλίου – Μαΐου – Ιουνίου είχαμε μία συνεργασία πραγματικά εξαιρετική και τον ευχαριστώ πάρα πολύ για αυτό.

Χρειάστηκε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να λύσουμε ζητήματα που εμείς δεν είχαμε καν φανταστεί ότι θα χρειάζονταν να ασχοληθούμε ποτέ, να μάθουμε πράγματα που δεν ξέραμε και να πάρουμε αποφάσεις που κανένας προκάτοχός μας δεν είχε πάρει ποτέ σε χρόνο ελάχιστο. Και η γενική εικόνα είναι ότι η χώρα εξακολουθεί να τα πηγαίνει καλά. Άλλωστε αυτό το αναγνωρίζουν όλοι στο εξωτερικό, όχι μόνο στο υγειονομικό αλλά και στο οικονομικό πεδίο.

Ξεκινάμε, λοιπόν, λίγο για να δούμε πού βρισκόμαστε. Τα πιο έγκυρα στοιχεία για την πραγματική εικόνα της αγοράς των επιχειρήσεων, γιατί σήμερα εδώ μιλάμε για τη ρευστότητα στις επιχειρήσεις, είναι αυτά που μπορούμε να αντλήσουμε από το ΓΕΜΗ.

Ως προς τις συστάσεις, λοιπόν, νέων εταιρειών, την περίοδο Δεκεμβρίου μέχρι την περίοδο Φεβρουαρίου, δηλαδή πριν από τον Covid-19 και στις πρώτες ημέρες του – υπενθυμίζω ξεκίνησε από την Κίνα αρχές Ιανουαρίου και χτύπησε την Ευρώπη αρχές Φεβρουαρίου- είχαμε 4.372 συστάσεις εταιρειών, δηλαδή νέες εταιρείες.

Το αντίστοιχο περσινό διάστημα, δηλαδή Δεκέμβριο του 2018 με Φεβρουάριο του 2019 είχαμε 3.457. Είχαμε δηλαδή μία σημαντική αύξηση στην ίδρυση νέων επιχειρήσεων.

Το τρίμηνο τώρα Μαρτίου 2020 – Μαΐου 2020, όταν πια βρισκόμασταν μέσα στην καραντίνα και στον Cοvid-19, είχαμε συνολικά 2.671 καινούργιες επιχειρήσεις, τον Μάρτιο. Το αντίστοιχο περσινό ήταν 3.420.

Τον Απρίλιο είχαμε 924 νέες επιχειρήσεις. Μέσα στην καραντίνα με κλειστή την κυκλοφορία των δρόμων είχαμε 924 νέες επιχειρήσεις με αντίστοιχο περσινό 3.662. Και τον Μάιο 1.991 νέες επιχειρήσεις με αντίστοιχο περσινό 3.256 επιχειρήσεις.

Τώρα τον Ιούνιο το έχουμε πλέον ισορροπήσει. Το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου είχαμε 1.513 επιχειρήσεις, όταν πέρσι το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου είχαμε 1.844. Δηλαδή, περίπου στα περσινά νούμερα είμαστε ήδη κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου ως προς τις συστάσεις νέων εταιρειών.

Ως προς τις διαγραφές τώρα των εταιρειών, πόσες επιχειρήσεις κλείσανε και βγήκανε από το ΓΕΜΗ; Τον Δεκέμβριο είχαμε 2.950 διαγραφές. Πέρσι, δηλαδή τον Δεκέμβριο του 2018, 3.547.

Άρα είχαμε περισσότερες νέες εταιρείες που ιδρύθηκαν το Δεκέμβριο του 2019 και λιγότερες επιχειρήσεις που διαγράφηκαν τον Δεκέμβριο του 2019 σε αντίστοιχο με τον Δεκέμβριο του 2018.

Δεν μπαίνω στα νούμερα μην σας κουράσω. Η αντίστοιχη τάση είναι Ιανουάριο – Φεβρουάριο. Και πάμε τώρα στο κρίσιμο τρίμηνο που μας αφορά Μαρτίου – Μαΐου. Μέσα στην καραντίνα δηλαδή πόσες επιχειρήσεις έκλεισαν.

Πόσες επιχειρήσεις έκλεισαν στα αλήθεια, όχι ό,τι θέλουμε να λέει ο καθένας και του είπε ο τάδε πρόεδρος και ο δείνα. Πόσες πήγαν και έκλεισαν τα βιβλία τους.

Τον Μάρτιο του 2020 διεγράφησαν 749 επιχειρήσεις. Τον Μάρτιο του 2019 είχαν κλείσει 1.358. Άρα είχαμε τον Μάρτιο τις μισές επιχειρήσεις που κλείσανε σε σχέση με τον Μάρτη του 2019. Τον Απρίλιο του 2020 είχαμε 391 διαγραφές επιχειρήσεων. Πέρσι, τον Απρίλιο του 2019, είχαμε 1.273. Τον Μάιο του 2020 είχαμε 583 διαγραφές επιχειρήσεων, τον Μάιο του 2019 1.395. Τον Ιούνιο έχουμε 1.558 διαγραφές, πέρσι είχαμε 2.000.

Τι θα πει αυτό; Ότι παρά την κρίση, παρά την καραντίνα, παρά την πανδημία, παρά τη συμφορά, η πραγματική εικόνα των εταιρειών στην αγορά είναι ότι οι επιχειρήσεις δεν κλείνουν μαζικά, όπως θρυλείται και όπως κάποιοι ενδεχομένως εύχονται μέσα σε αυτή την αίθουσα.

Αντιθέτως, η τάση να ιδρύονται περισσότερες επιχειρήσεις και να κλείνουν λιγότερες, όπως ξεκίνησε καθ’ όλη τη διάρκεια της διακυβερνήσεως τη Νέας Δημοκρατίας, εξακολουθεί να διατηρείται παρά την κρίση.

Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι ζούμε σε πρωτόγνωρες συνθήκες. Έλεγα εχθές εδώ σε μία συζήτηση στη Βουλή, κατατέθηκαν στα πρακτικά, μην το ξανακάνουμε, ότι για το Ηνωμένο Βασίλειο ο μήνας Απρίλιος του 2020 ήταν ο μήνας με το μεγαλύτερο ρεκόρ ύφεσης που ξέρουν να μετράνε από την ώρα που μετράγανε τα οικονομικά τους στοιχεία.

Είχανε  -20,4% πτώση του Ακαθαρίστου Εθνικού τους Προϊόντος σε σχέση με τον Απρίλιο του 2019. Αν σας έλεγα ποτέ ότι θα ζούσαμε και θα έπρεπε να κινηθούμε και να λαμβάνουμε αποφάσεις σε ένα περιβάλλον όπου μία οικονομία της τάξεως του Ηνωμένου Βασιλείου θα είχε μείωση του ΑΕΠ, ύφεση δηλαδή 20% σε μηνιαία βάση, κανένας δεν θα το πίστευε. Και όμως αυτό συμβαίνει.

Σε αυτές τις συνθήκες και με αυτά τα δεδομένα η ελληνική Κυβέρνηση πήρε πράγματι γρήγορες πρωτοβουλίες για να παράσχει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ρευστότητα στην ελληνική αγορά. Έτσι ώστε: πρώτον, να επιτρέψει στις επιχειρήσεις να επιβιώσουν. Δεύτερον, να κινητροδοτήσει τις επιχειρήσεις να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας των εργαζομένων που είχανε πριν από την κρίση. Και τρίτον, να διατηρήσει ένα ποσοστό τέτοιας ρευστότητας στην αγορά που να την καθιστά λειτουργική ακόμα και για εκείνες τις επιχειρήσεις που για τους διάφορους λόγους είναι αποκλεισμένες από το τραπεζικό σύστημα.

Πέραν της επιστρεπτέας προκαταβολής για την οποία μίλησε ο Υπουργός των Οικονομικών, έγινε συνεργασία των δύο Υπουργείων αλλά κυρίως με πρωτοβουλία με ηγέτη εδώ το Υπουργείο Οικονομικών και για το οποίο δόθηκε εχθές παράταση μέχρι τις 26 του μηνός.

Και καλώ από το βήμα αυτό τις επιχειρήσεις να μπουν και να κάνουν αίτηση για την επιστρεπτέα προκαταβολή. Είναι εξαιρετικά ευνοϊκή η χρηματοδότηση αυτού του εργαλείου, χαμηλότοκη και πάρα πολύ εύκολη για τη μικρομεσαία επιχείρηση. Είναι κρίμα να μην πάρουν αυτά τα λεφτά.

Πέραν, λοιπόν, των 2 δισεκατομμυρίων, τα οποία δώσαμε, δίνουμε για την ακρίβεια, γιατί η 2η φάση είναι τώρα μέσω του TAXIS NET, της επιστρεπτέας προκαταβολής.

Το Υπουργείο Ανάπτυξης προχώρησε άμεσα και θέλω εδώ να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τους συνεργάτες μου, τον κύριο Γιάννη Τσακίρη, τον κύριο Σκάλκο, την κυρία Δανδόλου, αλλά και την Πρόεδρο, τη Διευθύνουσα Σύμβουλο της Αναπτυξιακής Τραπέζης την κυρία Χατζηπέτρου, διότι κινηθήκαμε με πρωτοφανή ταχύτητα.

Ναι, μπορούμε να το πούμε με περηφάνεια. Κινηθήκαμε ταχύτερα από κάθε άλλη χώρα της Ευρωζώνης, για να φτιάχνουμε αυτά τα εργαλεία και να τα θέσουμε σε λειτουργία. Αυτό είναι μία εθνική μας επιτυχία. Δεν χρειάζεται  να μεμψιμοιρούμε όταν καταφέρνουμε κάτι. Βάλαμε πρώτη από όλες τις χώρες της Ευρωζώνης σε λειτουργία αυτά τα εργαλεία.

Και επειδή βλέπω το φίλο μου τον κύριο Κατρίνη που χαμογελάει, θα σας πω ότι αυτά τα εργαλεία κρύβουν από πίσω τους τεράστια γραφειοκρατία. Για να μπουν σε λειτουργία δεκάδες υπάλληλοι στο Υπουργείο Ανάπτυξης έπρεπε να εργαστούν και εκτός ωραρίου υπό συνθήκες καραντίνας με πολύ μεγάλη δυσκολία.

Έπρεπε με την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών και την κάθε τράπεζα ξεχωριστά να συμφωνήσουμε σε συμβόλαια χιλιάδων σελίδων που έπρεπε να προβλέψεις την παραμικρή λεπτομέρεια. Αυτά να περάσουν από τα Διοικητικά Συμβούλια των τραπεζών και από τους νομικούς τους συμβούλους. Να επιστρέψουν διορθωμένα στην Αναπτυξιακή Τράπεζα, να σταλούν προς έγκριση στις Ευρωπαϊκές αρχές και ούτω καθ’ εξής.

Δεν είναι εργαλεία δηλαδή που τα εξαγγέλλει κάποιος σε  ένα βήμα και την άλλη μέρα λειτουργούν. Από πίσω έχουν ένα τεράστιο όγκο δουλειάς. Για αυτό ακριβώς και ευχαρίστησα προηγουμένως τους συνεργάτες μου, που κατάφεραν να είμαστε ακριβώς εκεί που υποσχεθήκαμε από την πρώτη στιγμή.

Γιατί είπαμε, το πρώτο εργαλείο που θέτουμε σε λειτουργία και το ανακοινώσαμε στην πρώτη συνέντευξη τύπου που κάναμε στο Υπουργείο κατά το διάστημα της καραντίνας, ήταν το πρόγραμμα επιδότησης των τόκων των ενήμερων επιχειρηματικών δανείων.

Το πρόγραμμα αυτό, που στην πρώτη φάση και προϋπολογισμού 750 εκατομμύρια με δυνατότητα επέκτασης έως το 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ, Ευρωπαϊκά χρήματα, ΕΣΠΑ δηλαδή, φτιάχτηκε σε χρόνο ρεκόρ. Λειτούργησε και εξακολουθεί να λειτουργεί και σήμερα όπως μιλάμε, μπορούν οι επιχειρήσεις που θα αποφασίσουν να  κάνουν την αίτηση, να μπουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα.

Είναι το πιο εύκολο εργαλείο που υπάρχει στην ιστορία του ΕΣΠΑ. Χρειάζεται μόνο 5 υπεύθυνες δηλώσεις που κατατίθενται ηλεκτρονικά μέσα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. Δεν χρειάζεται καμία φυσική παρουσία του επιχειρηματία. Χρειάζεται μόνο να μπει με το ΑΦΜ του ,να κάνει την αίτηση, να υποβάλει ηλεκτρονικά πέντε υπεύθυνες δηλώσεις και να λαμβάνει αυτόματα την επιδότηση των τόκων.

Αρχικά έγινε για 3 μήνες. Χθες υπεγράφη υπουργική απόφαση για επέκταση άλλους 2 μήνες, όπως είχαμε πει από την αρχή. Δηλαδή μέχρι τέλος Αυγούστου, πληρώνουμε τους τόκους των ενήμερων επιχειρηματικών δανείων.

Σήμερα που μιλάμε είναι 300.000 θέσεις εργασίας, καθόσον για να λάβεις αυτήν την επιδότηση, δεσμεύεσαι ότι θα κρατήσεις του εργαζόμενους σου,  τουλάχιστον μέχρι τέλος του χρόνου.

300.000 εργαζόμενοι μπορεί να κοιμούνται απολύτως ήσυχοι ότι δεν θα χάσουν τη δουλειά τους γιατί οι επιχειρήσεις μπήκαν και έλαβαν αυτήν την βοήθεια από το Υπουργείο Ανάπτυξης μέσω του πρώτου εργαλείου που χτίσαμε.

Το δεύτερο εργαλείο, όπως είχαμε πει, είχαμε σκοπό να το  έχουμε σε λειτουργεία στο τέλος Απριλίου με  αρχές  Μαΐου του 2020. Πράγματι, αρχές Μαΐου του 2020, όπως ακριβώς το είχαμε αναγγείλει, ξεκίνησε η λειτουργία του περίφημου ΤΕΠΙΧ ΙΙ.

Θέλω λίγο να εξηγήσω ορισμένα πράγματα για το ΤΕΠΙΧ ΙΙ. Το ΤΕΠΙΧ είναι ένα παλιό εργαλείο στα χέρια του κράτους. Υπενθυμίζω ότι υπήρχε και κατά το παρελθόν ως ΤΕΠΙΧ Ι, αλλά υπήρχε και επί ΣΥΡΙΖΑ.

Το ΤΕΠΙΧ ΙΙ λοιπόν επί ΣΥΡΙΖΑ, φυσικά με πολύ λιγότερες ανάγκες, κανείς δεν το αμφιβάλει αυτό, έτσι; Αλλά θα εξηγήσω γιατί κάνω τη σύγκριση. Κατάφερε να δώσει σε 14 μήνες, και το επενδυτικό και το κεφάλαιο κίνησης και οι δύο πλευρές, δηλαδή και τα δύο  σκέλη αυτού του εργαλείου,  σε 14 μήνες κατάφερε να δώσει 403 εκατομμύρια.

Δεν το απαξιώνω. 403 εκατομμύρια με πληρωμή των τόκων, με μερική εγγύηση της Αναπτυξιακής Τράπεζας, δόθηκαν σε 14 μήνες μέσα από το εργαλείο που είχε χτίσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Να πω ότι το εργαλείο εκείνο ήταν εξαιρετικά πιο δυσκίνητο από το δικό μας, καθόσον για να κάνεις την αίτηση, προέβλεπε την κατάθεση 21 διαφορετικών δικαιολογητικών. Εμείς για να τρέξουμε, ακριβώς επειδή η επανεκκίνηση του προγράμματος από την αρχή προϋπέθετε διαπραγματεύσεις με τις Ευρωπαϊκές αρχές, τις τράπεζες και τα λοιπά, τι κάναμε;

Πήραμε την ίδια πρόσκληση που είχε ετοιμάσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ακριβώς για να μη χάσουμε χρόνο σε γραφειοκρατία και να προλάβουμε να είμαστε έτοιμοι σε 4 εβδομάδες.

Μειώσαμε τη γραφειοκρατία, τα 21 δικαιολογητικά γίνανε 12. Διορθώσαμε λίγο τους όρους σε σχέση με τις τράπεζες και τις εγγυοδοσίες και το πρόγραμμα αυτό είμαι  στην πολύ ευχάριστη θέση να σας πω ότι σήμερα μέσα σε 7 εβδομάδες, προσέξτε, ΤΕΠΙΧ ΙΙ επί ΣΥΡΙΖΑ,  σε 14 μήνες 403 εκατομμύρια. ΤΕΠΙΧ ΙΙ επί Νέας Δημοκρατίας, σε 7 εβδομάδες, έχει δώσει σήμερα που μιλάμε 1.483 εκατομμύρια. Ακούστε. Μπορείτε να ασκείτε όση κριτική θέλετε στην κυβέρνηση, αλλά ως προς  την ταχύτητα με την οποία λειτούργησε το εργαλείο αυτό, σίγουρα δεν μπορείτε να μας κατηγορήσετε.

Να συζητήσουμε και αυτό είναι μια σοβαρή συζήτηση, και χαίρομαι που με ακούνε εδώ και οι τράπεζες, για το πως μπορούμε να αυξήσουμε αυτό το εργαλείο, πάνω από τα 2 δισεκατομμύρια.

Υπενθυμίζω ότι ο αρχικός προγραμματισμός αυτού του εργαλείου ήταν για παροχή ρευστότητας έως 1,3 δισεκατομμύρια. Στη συνέχεια βλέποντας τις πολλές αιτήσεις αυξήσαμε τον προϋπολογισμό και τον πήγαμε στα 2 δισεκατομμύρια.

Απ’ ότι φαίνεται μέσα στις επόμενες μέρες θα έχουν εξαντληθεί. Υπάρχει μία κατηγορία επιχειρήσεων, αυτές κατά τη γνώμη μας είναι και οι περισσότερο αδικημένες και ήδη έχουμε ξεκινήσει μια συζήτηση με τις τράπεζες για αυτές, που τι έχει συμβεί με αυτές;

Άργησαν οι τράπεζες ή οι ίδιοι να προσκομίσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Κατά συνέπεια, έλαβαν την έγκριση τελικά από τις τράπεζες. Δηλαδή, κρίθηκαν από τις τράπεζες αξιόχρεες για να πάρουν ΤΕΠΙΧ ΙΙ.

Το ΤΕΠΙΧ ΙΙ είναι κεφάλαιο κίνησης έως μισού εκατομμυρίου ευρώ για μικρομεσαίες επιχειρήσεις.  Μικρομεσαίες επιχειρήσεις κατά τον ορισμό της Ευρώπης,  είναι έως 250 εργαζόμενοι και ως 50 εκατομμύρια ευρώ τζίρο. Άρα, το 97% – 98% των ελληνικών επιχειρήσεων. Έως μισό εκατομμύριο με επιδότηση τόκων για 2 χρόνια. Ένα εργαλείο δηλαδή που παρέχει ρευστότητα σε μία επιχείρηση, γιατί για 2 χρόνια οι τόκοι πληρώνονται από εμάς.

Προσέξτε όμως, υπάρχει αυτή η κατηγορία επιχειρήσεων που κρίθηκαν αξιόχρεες, εγκρίθηκαν από τις τράπεζες, αλλά όταν έφτασε η έγκρισή τους σε εμάς, τα χρήματα στην πραγματικότητα είχαν εξαντληθεί. Άρα, αυτές οι επιχειρήσεις έχουν μείνει στο ενδιάμεσο και να θεωρούνται από τις τράπεζες αξιόχρεες για να πάρουν ΤΕΠΙΧ ΙΙ, αλλά και εμείς σήμερα να μην έχουμε χρήματα για να τους δώσουμε.

Αυτή είναι μια καλή συζήτηση, ήδη με κάποιες τράπεζες το συζητάμε. Ξέρω ότι κάποιες τράπεζες ετοιμάζονται για κάποια ειδικά χρηματοδοτικά προϊόντα στα πλαίσια του ανταγωνισμού για αυτή την κατηγορία των ανθρώπων. 

Με πολύ μεγάλη χαρά θα καλωσορίσουμε τέτοιου τύπου προϊόντα αλλά και εμείς είμαστε εδώ σε μια εσωτερική συζήτηση, δεν μπορώ να σας πω σήμερα περισσότερα, για το  πως θα μπορούσαμε ενδεχομένως να παρέμβουμε για αυτή την κατηγορία των επιχειρήσεων που δόκιμα αισθάνονται αδικημένοι αφού κατάφεραν να πάρουν την έγκριση αλλά δεν έχουν καταφέρει να πάρουν τα λεφτά.

Τώρα, το τρίτο εργαλείο το οποίο φτιάξαμε είναι το περίφημο εγγυοδοτικό εργαλείο.  Αυτό ήταν πολύ πιο δύσκολο να χτιστεί διότι προϋπέθετε όπως σας είπα εξαιρετικά μεγάλη γραφειοκρατία και πολύ μεγάλη δουλειά.

Παρόλα ταύτα καταφέραμε, στις αρχές Ιουνίου, το πρόγραμμα τελικώς να βρεθεί στον αέρα, να ξεκινήσει η ηλεκτρονική πλατφόρμα και να ξεκινήσουν οι επιχειρήσεις τις αιτήσεις τους για να λάβουν ένα δάνειο εγγυημένο κατά 80% από την Αναπτυξιακή Τράπεζα.

Υπενθυμίζω ποια είναι η βασική διαφορά των δυο εργαλείων. Επειδή εδώ η εγγύηση είναι στο 80% και όχι στο 40% από το ΤΕΠΙΧ οι εξασφαλίσεις που ζητούν οι τράπεζες για αυτό το εργαλείο είναι λιγότερες από ότι οι εξασφαλίσεις που ζητούν από μια επιχείρηση για το πρώτο εργαλείο στο οποίο οι τράπεζες λαμβάνουν μεγαλύτερο ρίσκο.

Άρα το ΤΕΠΙΧ ΙΙ είναι ένα εργαλείο από το οποίο οι τράπεζες ζητούν μεγαλύτερες εξασφαλίσεις αλλά έχεις περίοδο χάριτος στο επιτόκιο. Το εγγυοδοτικό είναι ένα εργαλείο στο οποίο οι τράπεζες ζητούν λιγότερες εξασφαλίσεις αλλά η πληρωμή γίνεται από τον πρώτο μήνα.

Σε αυτό το εργαλείο, το εγγυοδοτικό, έχουν μέχρι σήμερα ολοκληρωθεί 1.155 αιτήσεις.  Αυτές είναι οι εγκρίσεις που έχουν έρθει από τις τράπεζες σε εμάς. Δεν  λέω πόσες αιτήσεις έχουν γίνει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, εκεί είναι χιλιάδες οι αιτήσεις. Λέω πόσες από τις χιλιάδες αιτήσεις οι διάφορες τράπεζες οι οποίες συμμετέχουν στο πρόγραμμα που είναι πολλές τράπεζες, 13 συνεργαζόμενες στο σύνολο οι τράπεζες αυτές, έστειλαν σε εμάς προς έγκριση δανειοδότηση.

Έστειλαν λοιπόν 1.155 επιχειρήσεις. Από αυτές έχουμε ήδη εγκρίνει τις 1.143 και σήμερα που μιλάμε είναι σε εκκρεμότητα οι 12 που θα εγκριθούν σήμερα καθόσον το σύστημα έχει γίνει ηλεκτρονικό και πάρα πολύ γρήγορο. Δεν καθυστερούμε καθόλου στην Αναπτυξιακή Τράπεζα.

Αυτές οι αιτήσεις είναι ήδη που μιλάμε, έχουν εγκριθεί και εκταμιεύονται.  539.000.000 στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και 468.000.000 στις μεγάλες επιχειρήσεις. Υπενθυμίζω το εγγυοδοτικό πρόγραμμα, η διαφορά του η δεύτερη από το ΤΕΠΙΧ, το ΤΕΠΙΧ αναφέρεται μόνο σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, το εγγυοδοτικό έχει και ένα κεφάλαιο για μεγάλες επιχειρήσεις.

Παραδείγματος χάρη λέω ένα παράδειγμα γνωστής επιχείρησης, την AEGEAN που μπήκε σε αυτό το εργαλείο.  Το λέω γιατί υπήρχε και η συζήτηση αν θα πηγαίναμε την AEGEAN σε μοντέλο κρατικής ενίσχυσης. Δεν μπήκαμε σε μοντέλο κρατικής ενίσχυσης, δεν χρειάστηκε η AEGEAN κρατική ενίσχυση, δεν μας ζήτησε κρατική ενίσχυση, λειτούργησε μόνη της στα πλαίσια της αγοράς όπως όλες οι άλλες επιχειρήσεις.

Άρα λοιπόν σήμερα που μιλάμε έχουμε ήδη δώσει σχεδόν 1 δισεκατομμύριο ευρώ για την ακρίβεια 1.006.000.000 μέχρι αυτή τη στιγμή που μιλάμε, 538.000.000 στις μικρομεσαίες, 468.000.000 στις μεγάλες σε πόσο διάστημα;  Σε λιγότερο από 10 μέρες. 

Με συγχωρείτε, αν αυτό δεν είναι ταχύτητα τι θέλετε να κάνουμε, να πετάμε λεφτά από τα μπαλκόνια;  Είναι τα ταχύτερα εργαλεία παροχής ρευστότητας στην ελληνική αγορά στην ιστορία του ελληνικού κράτους, αυτή είναι η πραγματικότητα και όποιος θέλει ας μου πει τα δικά του στοιχεία να δούμε αν δώσανε ποτέ γρηγορότερα.

Είναι αυτός λόγος πανηγυρισμού;  Για να κλείσω.  Βεβαίως και όχι.  Διότι οι ανάγκες τις αγοράς μέσα σε αυτή την κρίση είναι πρωτοφανώς μεγάλες αναμφίβολα και αυτή είναι η δική μας πρόκληση να ξεπεράσουμε και γιατί βεβαίως πάρα πολλές επιχειρήσεις για τους Χ λόγους δεν μπορούν να αποκτήσουν τραπεζικό δανεισμό και με αυτό θέλω να κλείσω.

Και θέλω να πω τη γνώμη μου και προς τον ΣΥΡΙΖΑ που είναι η μια πλευρά και προς τις τράπεζες που είναι η άλλη. Εγώ είμαι περίπου στη μέση.

Τι λέει τον τελευταίο καιρό ο κύριος Παππάς και η Αξιωματική Αντιπολίτευση όποτε τους παρακολουθώ;  Να δίνουν οι τράπεζες λεφτά χωρίς τραπεζικά κριτήρια. Όποιος μπαίνει στην τράπεζα να βγαίνει με λεφτά.

Όχι αυτό δεν μπορεί να γίνει και δεν πρέπει να γίνει.  Πρώτον,  δεν μπορεί να γίνει γιατί στην περίπτωση αυτή τα λεφτά δεν θα έφταναν και δεύτερον, δεν πρέπει να γίνει γιατί αν οι τράπεζες δίνουν λεφτά χωρίς τραπεζικά κριτήρια, δηλαδή μοιράζουν τις δικές μας καταθέσεις σε επιχειρήσεις που ξέρουν ότι τα δάνεια αυτά αποκλείεται να αποπληρωθούν το μόνο που θα χτίσουμε θα είναι τη νέα μεγάλη γενιά κόκκινων δανείων και άρα την οριστική καταστροφή της ελληνικής οικονομίας.

Όποιος άκριτα βγαίνει και υπόσχεται στον κόσμο δάνεια χωρίς τραπεζικά κριτήρια είναι απατεώνας.  Δεν υπάρχει αυτό στο δυτικό κόσμο, σε καμία χώρα δεν μπορεί να υπάρξει και δεν πρέπει να υπάρξει. Και όποιος το λέει διαπράττει μεγάλη απάτη και παίζει με τον πόνο των ανθρώπων.

Τα δάνεια που δίνουν οι επιχειρήσεις δεν είναι δικά τους λεφτά οι τράπεζες.  Είναι οι καταθέσεις μας. Και άρα σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπουμε σε καμία τράπεζα να πετάξει από το παράθυρο τις καταθέσεις των Ελλήνων. Αυτή είναι η μια πλευρά.

Πάμε τώρα προς εσάς κύριε Χατζηνικολάου που κουνάτε το κεφάλι, η άλλη πλευρά. Πράγματι, πρέπει να υπάρχουν τραπεζικά κριτήρια αλλά όπως όλα στη ζωή έχουν περιόδους που εφαρμόζονται με μεγαλύτερη αυστηρότητα και περιόδους που εφαρμόζονται με μεγαλύτερη ελαστικότητα ακριβώς για να μπορέσουμε να προσαρμοστούμε στις ανάγκες της εποχής.

Σήμερα οι τράπεζες πρέπει να εφαρμόσουν αυτά τα τραπεζικά κριτήρια με μεγαλύτερη ελαστικότητα. Άλλωστε οι εγγυοδοσίες που δίνουμε γιατί γίνονται;  Δεν είναι καινούργια εργαλεία, έχουν πατήσει σε προηγούμενα εργαλεία, στο COSMOS, JEREMY κλπ. για να κατεβάσουν το όριο αυτών των τραπεζικών κριτηρίων και να δώσουν την ευκαιρία σε περισσότερες επιχειρήσεις όπου σε μια διαφορετική περίοδο δεν θα μπορούσαν να πάρουν δάνειο, τώρα με λίγη προσπάθεια να μπορέσουν να πάρουν δάνειο.

Και θέλω να σας πω ότι πρέπει να μπορέσουν να πάρουν δάνειο. Αυτές, επαναλαμβάνω, που πληρούν στοιχειωδώς αυτά τα τραπεζικά κριτήρια. Ποια είναι τα τραπεζικά κριτήρια τα στοιχειωδώς που πρέπει να πληρούν;  Αυτά που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στον ορισμό περί προβληματικών επιχειρήσεων του 2014.

Αυτά είναι τα ελάχιστα κριτήρια που μπορεί να βάλει ένα κράτος στην ευρωζώνη εφόσον θέλει να δώσει δάνεια μέσω τραπέζης. Δεν μπορεί να πάει κανένας κάτω από αυτά, απαγορεύεται, είναι παράνομο και ανήθικο αλλά αυτά είναι το κατώτατο όριο.

Δεν θέλουμε να μπει τίποτα παραπάνω από αυτά ώστε όποιος μπορεί να φτάσει σε αυτό το σημείο να μπει και να πάρει χρήματα, γιατί κυρίες και κύριοι των τραπεζών να ξέρετε ότι θα είναι τραγικό, και για εσάς θα είναι τραγικό, για τις τράπεζες θα είναι τραγικό, να φτάσουμε ξαφνικά σε μαζικό κλείσιμο επιχειρήσεων.

Το μαζικό κλείσιμο επιχειρήσεων θα πλήξει προφανώς πρώτα τους επιχειρηματίες και τους εργαζομένους τους, αυτοί θα είναι οι πρώτοι που θα την πληρώσουν, αλλά στο τέλος θα πλήξει και τις τράπεζες διότι στην πραγματικότητα θα χάσουν κύκλο εργασιών, πελάτες, θα μεγαλώσει το πρόβλημα στα κόκκινα δάνεια και ούτω καθεξής. Άρα, πρέπει σε αυτή τη δύσκολη εποχή, σε αυτή τη συμφορά να βρούμε τη χρυσή τομή.

Λέω λοιπόν και κλείνω, πάμε γρήγορα. Η αλήθεια είναι ότι πάμε γρηγορότερα από κάθε άλλη περίοδο της ιστορίας μας ως προς τη χορήγηση της ρευστότητας στην αγορά, δυστυχώς όμως οι ανάγκες που έχει η αγορά σήμερα είναι τόσο τεράστιες ότι αυτή η ταχύτητα ενδεχομένως δεν είναι αρκετή.

Στη δευτερολογία μου θα πούμε και τις σκέψεις για κάποια επιπλέον εργαλεία ρευστότητας έτσι ώστε να δούμε τι παραπάνω μπορούμε να κάνουμε αλλά πιστεύω και εσείς από την Ένωση θα έχετε αναγνωρίσει ότι αυτή η Κυβέρνηση δεν λαϊκίζει, δεν θέλει να καταστρέψει το τραπεζικό σύστημα ούτε να ρισκάρει τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος σε καμία περίπτωση.

Αλλά εδώ πρέπει να πάμε τώρα όλοι μαζί και να βρούμε τη χρυσή τομή για να πάμε μπροστά. Όλοι θα κερδίσουμε από την επιτυχία της ελληνικής οικονομίας».

 

Στη δευτερολογία του, ο κ. Γεωργιάδης είπε:

«Θα ήθελα πριν ξεκινήσω να μεταφέρω ένα αίτημα και του Υπουργείου Ανάπτυξης και της Κυβερνήσεως προς την Ένωση και προς τις εμπλεκόμενες τράπεζες. Δεν θα το έλεγα ρουσφέτι αλλά θα το έλεγα ένα ζήτημα που έχει και κοινωνικό χαρακτήρα.

Έχει απασχολήσει τη δημόσια κοινή γνώμη η αίτηση αναστολής, μπορεί να λέω λάθος το εργαλείο, που κατέθεσαν κάποιες τράπεζες για τους εργαζόμενους της «Ελευθεροτυπίας».

Φαντάζομαι, κύριε Πρόεδρε, μπορεί να γνωρίζετε αυτή την υπόθεση. Θεωρούμε παντελώς απαράδεκτη αυτή την κίνηση. Οι εργαζόμενοι αυτοί είναι εξαιρετικά ταλαιπωρημένοι. Ορισμένοι από αυτούς έχουν βρει καλή δουλειά και συνεχίζουν και είναι σε καλύτερη μοίρα. Πολλοί από αυτούς όμως έχουν πραγματικά ανάγκη αυτά τα χρήματα.

Δεν νομίζω ότι θα κατέρρεε το ελληνικό τραπεζικό σύστημα εάν, στην προκειμένη περίπτωση και με το δεδομένο ότι η διαδικασία έχει ξεκινήσει πριν από το 2015 και πριν από την αλλαγή του νόμου και άρα όταν ξεκίνησαν τη διαδικασία εργαζόμενοι προηγούνται ως προς την εκτέλεση, δείχνανε και οι τράπεζες ένα ευρύτερο πνεύμα σε αυτή τη συγκεκριμένη περίπτωση. Καταγράψτε το ως αίτημα της Κυβερνήσεως. Και είμαι βέβαιος δεν υπάρχει κανένα κόμμα στην Ελληνική Βουλή που θα διαφωνούσε με αυτό μας το αίτημα.

Λοιπόν, μπαίνω λίγο τώρα στα ζητήματα. Κατ’ αρχάς να ξεκαθαρίσω κάτι για να γίνουμε όλοι κοινωνοί της καταστάσεως στην οποία βρισκόμαστε. Ποτέ και σε κανένα σημείο κανένας μας δεν πανηγύρισε. Άκουσα από τον κύριο Σαντοριναίο, δεν είναι τώρα στην αίθουσα, ότι η Κυβέρνηση, λέει, πανηγυρίζει και πάνω στις δάφνες της και λέει διάφορα.

Αυτό δεν είναι αληθές. Δεν μπορεί κανείς να πανηγυρίσει ενώ διαχειρίζεται μία παγκόσμια συμφορά τέτοιου μεγέθους.

Επίσης, μου είναι λίγο δύσκολο να ακούω κάποιους συναδέλφους να με κατηγορούν για το ότι δεν περπατώ στους δρόμους, δεν έχω επαφή με την πραγματική αγορά, δεν γνωρίζω τι συμβαίνει στα μαγαζιά.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για πολλά με έχουν κατηγορήσει σε αυτή τη ζωή. Άλλες φορές δίκαια, τις λιγότερες, άλλες φορές άδικα, τις περισσότερες, αλλά πάντως για άνεργο, άεργο και τεμπέλη δεν με έχουν ξανακατηγορήσει.

Λοιπόν, πρέπει να σας πω ότι είμαι μικρομεσαίος επιχειρηματίας ο ίδιος. Εργάζομαι από όταν έχασα τους γονείς μου στα 18 μου χρόνια μέχρι σήμερα αδιαλείπτως. Διατηρώ μικρομεσαία επιχείρηση. Δεν χρειάζομαι κανένα να μου πει από την Αντιπολίτευση πώς ακριβώς σήμερα τα φέρνουν βόλτα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις γιατί είμαι ο ίδιος μικρομεσαίος επιχειρηματίας.

Άρα, με συγχωρείτε, αλλά είναι εξαιρετικά παράλογο αυτό το ύφος και αυτού του τύπου η συζήτηση. Προφανώς η επιχειρηματικότητα στην παρούσα κρίση, για να είμαστε δίκαιοι, όχι η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα μόνο, το σύνολο της επιχειρηματικότητας έχει πρόβλημα.

Τολμώ να πω ότι ίσως σε κάποιες κατηγορίες οι μεγάλες επιχειρήσεις σήμερα να έχουν μεγαλύτερο πρόβλημα από τις μικρότερες, ακριβώς γιατί έχουν μεγαλύτερα ανοίγματα, έχουν συνηθίσει σε μεγαλύτερους τζίρους. Και άρα σε αυτές τις περιπτώσεις η απότομη μείωση του τζίρου και η απότομη αυτή συμφορά προκαλεί μεγαλύτερη ανάγκη ρευστότητας για να μπορέσουν να ισορροπήσουν και να περάσουν απέναντι.

Άρα καθόλου δεν πανηγυρίζουμε, ούτε πανηγυρίζαμε. Από το να μην πανηγυρίζουμε όμως μέχρι να πάμε στο άλλο άκρο και να τα παρουσιάζουμε όλα μαύρα και άραχνα μόνο και μόνο για να ικανοποιήσουν ορισμένοι τις αντιπολιτευτικές τους, ας πούμε, φιλοδοξίες είναι το άλλο άκρο.

Σας διάβασα τα στοιχεία του ΓΕΜΗ για το τι συμβαίνει στο άνοιγμα και στο κλείσιμο των επιχειρήσεων. Τα αμφισβητήσατε; Όχι, γιατί είναι ηλεκτρονικά. Δεν μπορούν να αμφισβητηθούν.

Μπορεί να ερμηνεύσετε αυτό το στοιχείο ότι ακόμα δεν έχει φανεί η μεγάλη ύφεση που θα έρθει. Πιθανόν. Σας είπα, θα δούμε στους επόμενους μήνες. Σήμερα που μιλάμε όμως τα στοιχεία λένε αυτό.

Τώρα, κατηγορηθήκαμε πολύ έντονα για το θέμα, ιδιαίτερα από τον κύριο Τσακαλώτο, ο οποίος δεν είναι στην αίθουσα. Έκανε και ένα σχόλιο όχι αντάξιο Τσακαλώτου στην αρχή, στο θέμα της κουλτούρας πληρωμών και των δανείων της Νέας Δημοκρατίας. Ήταν σχόλιο αντάξιο Πολάκη, όχι αντάξιο Τσακαλώτου.

Λοιπόν, πάμε όμως τώρα στο προκείμενο. Τι είπε ο κύριος Τσακαλώτος; Είπε ότι η βασική διαφορά της προτάσεως του ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι πιστεύει ότι πρέπει να έχουμε επιδοτήσεις και όχι δάνεια, όπως οι επιχειρήσεις.

Εμείς έχουμε και επιδοτήσεις και δάνεια, είναι η σωστή απάντηση. Τόσο η πληρωμή των τόκων των ενήμερων επιχειρηματικών δανείων, όσο και η πληρωμή των τόκων μέσω του ΤΕΠΙΧ ΙΙ, είναι επιδότηση. Δεν είναι χρήματα που τα ζητάμε πίσω. Είναι χρήματα που τα δίνουμε στις επιχειρήσεις και τα χαρίζουμε στις επιχειρήσεις. Άρα είναι επιδότηση.

Μία συζήτηση τώρα είναι εάν θα έπρεπε να είναι μεγαλύτερη αυτή η επιδότηση. Απάντησε νομίζω ο κύριος Σταϊκούρας πολύ ωραία στο θέμα της επιστρεπτέας προκαταβολής, όπου το αίτημα νομίζω και του ΚΙΝΑΛ ήταν να μην είναι επιστρεπτέα. Μπορεί να κάνω λάθος.

Το αν θα αυξηθεί 1 δις ποτέ δεν το αποκλείσαμε. Δεν το αποκλείσαμε. Εάν κριθεί απαραίτητο και υπάρχουν οι διαθέσιμοι πόροι, μπορεί και να αυξηθεί 1 δισεκατομμύριο. Καθίστε να δούμε τι θα γίνει ο δεύτερος γύρος.

Προς το παρόν ακόμα είμαστε στη διαδικασία που κατατίθενται οι αιτήσεις. Θα γίνει εκκαθάριση, θα δούμε πόσα λεφτά δόθηκαν και εάν δούμε ότι θα χρειαστεί άλλο 1 δισεκατομμύριο εδώ είμαστε.

Στο αίτημα να μην είναι τώρα δάνειο αλλά να είναι επιδότηση, το οποίο ήταν σίγουρα πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ. Μα, σίγουρα γνωρίζετε ότι εάν δεν εγγραφεί ως δάνειο αλλά εγγραφεί ως επιδότηση αμέσως επιβαρύνει το δημόσιο χρέος. Δεν μπορεί να μην το ξέρετε αυτό μετά από 4,5 χρόνια στη διακυβέρνηση. Άρα τι λέτε; Λέτε σε μία χώρα που το βασικό της πρόβλημα για τις αγορές είναι πρόβλημα χρέους και που λόγω της μειώσεως του ΑΕΠ, της αναπόφευκτης μειώσεως του ΑΕΠ, αυτό το πρόβλημα χρέους καθίσταται υποχρεωτικά εντονότερο να πάμε σε αυτό το εντονότερο πρόβλημα και να προσθέσουμε ένα επιπλέον πρόβλημα; Πόσο καλά λέτε να λάμβαναν οι αγορές την ιδέα ότι η Ελλάδα και η Ελληνική Κυβέρνηση αποφασίζει να αυξήσει το ελληνικό δημόσιο χρέος εν μέσω COVID-19;

Αντιθέτως, τι κάνει η Ελληνική Κυβέρνηση; Με τη λελογισμένη πρακτική που ακολουθούμε έχουμε πετύχει κάτι που, με συγχωρείτε, μπορεί για εσάς να μην λέει τίποτα, μπορεί για κάποιους ψηφοφόρους σας που δεν έχουν μεγάλη σχέση με τα δημόσια οικονομικά να μη λέει τίποτα, αλλά παραδείγματος χάριν, για τον κύριο Τσακαλώτο που είχε αυτή τη θέση δεν μπορεί να μην καταλαβαίνει τι είναι.

Η Ελλάδα δανείζεται, σήμερα, με χαμηλότερο επιτόκιο από την Ιταλία. Εχθές είχαμε 1,26 και η Ιταλία 1,37 στο δεκαετές ελληνικό ομόλογο. Και αν δείτε τις εκθέσεις των διεθνών οίκων, σήμερα έχει έκθεση η CityGroup στην οποία μέσα στους τέσσερις λόγους για τους οποίους προτείνει στους επενδυτές να αγοράσουν ελληνικά ομόλογα πιστεύοντας ότι η καλή πορεία των ελληνικών ομολόγων θα συνεχιστεί για τα επόμενα χρόνια, ο τέταρτος  από τους τέσσερις λόγους ξέρετε ποιος είναι; Ότι τα μέτρα που έχει πάρει η Κυβέρνηση θεωρούνται εξαιρετικά επαρκή και για αυτό θα επιτύχει η Ελλάδα πολύ ταχεία ανάπτυξη του ΑΕΠ της το 2021.

Εντάξει, δεν ξέρει η CityGroup, είναι αγορασμένη η City Group από τον Μητσοτάκη και τα γράφει αυτά γιατί της δώσαμε διαφήμιση μέσω κάποιου site.

Μπορείτε, αν θέλετε, να το πιστεύετε αυτό. Παραμένει γεγονός ότι ο 4ος μεγαλύτερος χρηματοπιστωτικός οργανισμός στον πλανήτη προτείνουν να αγοράσουν οι διεθνείς επενδυτές ελληνικά ομόλογα γιατί ποντάρει στην ταχεία αύξηση του ΑΕΠ της Ελλάδος το 2021 λόγω της σωστής διαχείρισης κρίσης και στην οικονομία από την Κυβέρνηση Μητσοτάκη. Μπορεί να θέλετε, επαναλαμβάνω, να τους βλέπετε ως πράκτορες της Νέας Δημοκρατίας. Τι να σας πω; Ο καθένας ό,τι θέλει πιστεύει.

Πάμε λίγο τώρα στο κομμάτι που μου έθεσε ο κύριος Κατρίνης. Δεν θα κάνω σήμερα συζήτηση για τη δεκαετία του ’80. Και θα σας πω και αμέσως γιατί δεν θα κάνω. Από σεβασμό στην ημέρα. Ξέρετε ότι η ημέρα είναι η ημέρα του θανάτου του αειμνήστου Ανδρέα Παπανδρέου. Δεν θα ήθελα αυτή την ημέρα να κάνουμε αυτή την αντιπαράθεση για λόγους πολιτικού πολιτισμού. Μπορούμε να την κάνουμε άλλη μέρα όμως. Καμία αντίρρηση.

 Όσον αφορά όμως αυτό που μου είπατε για τους καλοπληρωτές, μάλλον για τις μη προβληματικές επιχειρήσεις και την επιβράβευση των καλοπληρωτών, της νέας κουλτούρας πληρωμής που λέγαμε προηγουμένως, θέλω να σας πω ότι, δεν ξέρω αν το έχετε ακούσει, αλλά ο συνάδελφός σας ο Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, το ΚΙΝΑΛ, σε διπλανά έδρανα κάθεστε, έκανε ολόκληρη ομιλία στη Βουλή, όπου επαίνεσε την κυβέρνηση Μητσοτάκη για το ότι είναι η πρώτη κυβέρνηση που έρχεται και επιβραβεύει εμπράκτως τους καλοπληρωτές. Και μάλιστα  είπε ότι  μετά από χρόνια που ακούω σε αυτή η Βουλή όλες τις κυβερνήσεις να χαϊδεύουν μόνο τους κακοπληρωτές, ήρθε ο Βουλευτής του ΚΙΝΑΛ κύριος Κωνσταντινόπουλος και μας έδωσε συγχαρητήρια γιατί επιβραβεύουμε τους καλοπληρωτές. Ωραία. Δεν κάνετε και μία εσωτερική σύσκεψη εκεί στο ΚΙΝΑΛ να τα συμφωνήσετε μεταξύ σας; Να επιβραβεύουμε τους καλοπληρωτές ή να μην τους επιβραβεύουμε;

Πρώτα απ’ όλα η Κυβέρνηση, που είναι Κυβέρνηση όλων των Ελλήνων, θέλει να βοηθήσει και τους καλοπληρωτές και τους κακοπληρωτές.

Κανένας δεν θα καταστραφεί. Ποιος σας είπε ότι εγώ χαίρομαι αν κάποιος καταστραφεί; Σας είπα ότι στην προτεραιοποίηση των πόρων που κάνουμε, γιατί οι πόροι μας είναι λιγότεροι από τις ανάγκες μας, προηγείται να βοηθήσουμε εκείνον που όλα τα χρόνια  ήταν συνεπής και μπόρεσε να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του και άρα έχει περισσότερες πιθανότητες να συνεχίσει να είναι συνεπής για να χρηματοδοτεί την ελληνική οικονομία και μετά να πάμε να χρηματοδοτήσουμε αυτόν ο οποίος για τους «χ» λόγους, δεν λέω ότι όλοι όσοι δεν έχουν πληρώσει είναι αποτυχημένοι ή είναι κακοί άνθρωποι.

Μια επιχείρηση μπορεί για πολύ διαφορετικούς λόγους να βρεθεί σε δύσκολη θέση. Μπορεί να συμβούν ατυχίες προσωπικής φύσεως, μπορεί να συμβούν ατυχίες της αγοράς στην οποία δραστηριοποιείται. Δεν λέω ότι είναι όλοι κακοί. Λέω όμως ότι  στην προτεραιοποίηση ναι, πρέπει μία κυβέρνηση να κάνει μία ιεράρχηση. Σε αυτή λοιπόν την ιεράρχηση όσον αφορά τα εργαλεία του τραπεζικού δανεισμού, άλλο πράγμα είναι η επιστρεπτέα προκαταβολή που είναι χρήματα δικά μας, του προϋπολογισμού και άλλο πράγμα είναι ο τραπεζικός δανεισμός.

Ο τραπεζικός δανεισμός έχει δύο επιπλέον προβλήματα. Είναι οι καταθέσεις των ανθρώπων που θα κινδύνευαν και είναι η ευστάθεια της συνολικής μας οικονομίας.

Μάλιστα ξέχασα να το πω, και δεν θέλω να φανεί. Το ξέχασα χθες. Νομίζω ο κύριος Τζανακόπουλος με είχε ρωτήσει χθες. Δεν είμαι σίγουρος. Μπορεί και κάποιος άλλος από το ΣΥΡΙΖΑ. Εάν είμαστε ευχαριστημένοι λέει από την εποπτεία της αγοράς που κάνει η Τράπεζα της Ελλάδος. Ήταν χθεσινό ερώτημα. Θέλω να το απαντήσω ευθέως.

Είμαστε πολύ ευχαριστημένοι από την εποπτεία που κάνει η Τράπεζα της Ελλάδος. Αν δεν ήμασταν ευχαριστημένοι, δεν θα ανανεώναμε τη θητεία του Διοικητού της Τραπέζης της Ελλάδος. Ανανεώσαμε τη θητεία του Διοικητού της Τραπέζης της Ελλάδος διότι θεωρούμε ότι η Τράπεζα της Ελλάδος κάνει καλά τη δουλειά της και προφανώς ένας από αυτούς που συμβάλει για να κάνει καλά τη δουλειά της η Τράπεζα, δεν λέω ο μοναδικός, είναι και ο Διοικητής της.

Άρα, μια χαρά η εποπτική αρχή κάνει αυτό που μπορεί να κάνει. Τώρα, όσον αφορά, το ΤΕΠΙΧ το είπα και στην πρωτολογία μου. Θέλω να το ξαναπώ και προς τις τράπεζες. Και δεν φωτίστηκε τόσο από τους συναδέλφους σας. Για μένα αυτό είναι το πιο βασικό. Στο ΤΕΠΙΧ είχαμε περίπου 10 δισεκατομμύρια αιτούμενα δάνεια. 10 και κάτι για την ακρίβεια, για ένα ποσό 2 δισεκατομμυρίων.

Στην πραγματικότητα, σωστά το είπατε κύριε Χατζηνικολάου, αυτό είναι τεχνικά διογκωμένο. Πολλοί είχαν κάνει αίτηση για το ίδιο ποσό σε 2 – 3 – 4 – 5 τράπεζες.

Εμείς το υπολογίζουμε, αυτό είναι περίπου στα 7 δισεκατομμύρια. Η πραγματική ανάγκη. Κα πάλι όμως μετά τα 7 δισεκατομμύρια και των δύο, υπάρχει μία μεγάλη διαφορά. Από αυτούς που κάναμε στα 7 δισεκατομμύρια, δεν είναι αξιόχρεα σύμφωνα με τις τράπεζες και τα 7 δισεκατομμύρια. Εδώ είναι τα μισά.

Ας πούμε χοντρικά τα 3 – 3,5 δισεκατομμύρια. Άρα στην πραγματικότητα αυτοί που τελικά δεν χώρεσαν, είναι πολύ λιγότεροι από αυτούς που ακούγεται, άμα ακούσεις το αρχικό ποσό.

Για αυτούς όμως, το ξαναλέω, πρέπει να δουλέψουμε μαζί γιατί έχουμε ξεκινήσει αυτή την κουβέντα να βρούμε είτε εμείς διαθέσιμους πόρους, μεγαλύτερους είτε εσείς με τα χρηματοδοτικά εργαλεία και να πάμε να πούμε αυτός που κρίθηκε αξιόχρεος αλλά δεν πρόλαβε αυτός πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να βοηθηθεί. Γιατί αυτός όντως πρέπει να βοηθηθεί.

Μπορεί να μην πρόλαβε γιατί ο λογιστής δεν πρόλαβε να του φέρει την αίτηση, γιατί άργησε να του δώσει μια δημόσια υπηρεσία ένα χαρτί, γιατί άργησε ο υπάλληλος της τράπεζας να κάνει την εκκαθάριση, δεν έχει σημασία.  Γιατί μπορεί η Αναπτυξιακή Τράπεζα να μην το πήγε.

Δεν ρίχνω ευθύνη, λέω τεχνικά αυτός είναι κάποιος που έχει αδικηθεί όντως γιατί αυτός εγκρίθηκε αλλά δεν έχει τα λεφτά. Εκεί έχουμε δουλειά να κάνουμε και πιστεύω ότι τις επόμενες μέρες θα έχουμε να κάνουμε ανακοινώσεις.

Τώρα, για να κλείσω.  Ως προς το κρίσιμο σημείο των ευρωπαϊκών κανονισμών, του ευρωπαϊκού ορισμού για την έννοια των προβληματικών επιχειρήσεων όπως ορίζεται από το κανονισμό του 2014. Ξέρετε, αν δεν το ξέρετε το λέω, το είπαμε και εχθές, ότι έχουμε κάνει αίτηση εμείς στις ευρωπαϊκές αρχές και όχι μόνο εμείς και άλλα ευρωπαϊκά κράτη να υπάρξει για την περίοδο αυτή μια εξαίρεση αυτού του κανονισμού.

Τι δηλαδή;  Να δύνανται οι τράπεζες να χρηματοδοτήσουν μια επιχείρηση που κατά τον κανονισμό θα ήταν προβληματική αλλά που στην πραγματικότητα παραμένει αξιόχρεη.

Εγώ ας πούμε ξέρω επιχειρήσεις που φαίνεται στα χαρτιά ότι είναι προβληματικές, παραδείγματος χάρη ότι κάναμε μια μεγάλη το 2018 και άρα έχουν προς στιγμή αρνητικά ίδια κεφάλαια ενώ στην πραγματικότητα έχουν συνεχόμενη κερδοφορία. Και αυτές οι επιχειρήσεις τώρα αποκλείονται από τα χρηματοδοτικά εργαλεία άρα κινδυνεύουν να πληγούν σοβαρά στη λειτουργία τους και άρα στην κερδοφορία τους γιατί εκ του κανονισμού απαγορεύεται να μπουν μέσα.

Εγώ δεν λέω να πάνε οι τράπεζες και να δώσουν χρήματα σε όλες τις προβληματικές επιχειρήσεις, το ξεκαθαρίζω γιατί αυτό θα μας πήγαινε στην προηγούμενη συζήτηση. Λέω όμως και ελπίζω ότι θα πάρουμε την έγκριση της Ευρώπης για αυτό ότι μπορεί να κρίνει η τράπεζα με τα δικά της κριτήρια και βλέποντας τη γενικότερη συμπεριφορά του πελάτη της και τα γενικότερά του στοιχεία εάν κάποια από αυτές τις επιχειρήσεις που μπορεί να κολλάει στο σύστημα αν είναι στα αλήθεια προβληματική ή ήταν προβληματική και αν της αξίζει πρόσβαση στο δανεισμό για να μπορέσει να προχωρήσει.

Αυτό είναι ένα κομμάτι που θα μας απασχολήσει το επόμενο διάστημα πιστεύω όχι σε ένα διάστημα μεγαλύτερο των 10 ημερών από σήμερα να έχουμε μια επίσημη απάντηση από τις ευρωπαϊκές αρχές. Εάν αυτό συμβεί, επαναλαμβάνω δεν είναι στη δική μας διακριτική ευχέρεια, το έχουμε αιτηθεί, εάν αυτό συμβεί ενδεχομένως να μπορούμε να αλλάξουμε την πρόσκληση του εγγυοδοτικού εργαλείου ως προς αυτό το σημείο για το δεύτερο δισεκατομμύριο, δηλαδή για τα επόμενα τρεισήμισι δισεκατομμύρια και άρα να χωρέσουν επιχειρήσεις που τώρα δεν μπορούν να χωρέσουν για τυπικούς λόγους.

Εμένα με ενδιαφέρει και θέλω να το πιστέψτε αυτό, κάθε επιχείρηση που εμείς ως Κυβέρνηση θα μπορούμε να τη βοηθήσουμε να ορθοποδήσει εάν οι ίδιοι θέλουν να τρέξουν και να ιδρώσουν και να ρισκάρουν για να ορθοποδήσουν, εμείς θέλουμε να είμαστε στο πλάι τους και όχι αντίπαλοί τους. Το κράτος πρέπει να είναι στο πλάι όλων αυτών των ανθρώπων και πιστεύω το έχουμε αποδείξει ότι στο μέτρο που μπορούμε είμαστε.

Να πω ότι το νομοσχέδιο για τις μικροπιστώσεις ψηφίζεται αύριο από την Ολομέλεια, στην Ολομέλεια συζητείται αύριο.  Το θεωρούμε μια μεγάλη τομή για ένα μικρό κομμάτι, των μικρών επιχειρήσεων οι οποίες χρειάζεται να έχουν πρόσβαση σε άμεσο δανεισμό και για τους «Χ» λόγους είναι αποκλεισμένες από τις τράπεζες.  Εκεί μιλάμε για δάνεια 25.000 ευρώ χωρίς εξασφαλίσεις αλλά αυτά θα τα συζητήσουμε αύριο.

Και κλείνω μόνο κύριε Πρόεδρε για να μην δημιουργούνται εντυπώσεις. Η Κυβέρνηση η οποία όπως ξέρετε ούτε διοικεί τη Βουλή, ούτε καθορίζει τις αποφάσεις του κοινοβουλίου, η Βουλή έχει το αυτεξούσιο, το λέω γιατί ο κύριος Παππάς μου έλεγε να πάρουμε απόφαση εμείς, ουδέποτε έθεσε αίτημα εξαίρεσης από τη σημερινή συνεδρίαση των φορέων της αγοράς. Ουδέποτε.

Εγώ τόσο με τον κύριο Καββαθά, με τον κύριο Μίχα, με τον κύριο Χατζηθεοδοσίου και γενικά με όλες τις οργανώσεις του επιχειρηματικού κόσμου δεν θα ήταν  υπερβολή να σας πω ότι έχω σχεδόν καθημερινή επικοινωνία.  Δηλαδή θα μιλάω μαζί τους στα τηλέφωνα, θα τους βλέπω στο γραφείο μου και θα έχω πρόβλημα να τους συναντήσω εν τω κοινοβουλίω;

Το ακριβώς αντίθετο. Είμαστε απολύτως στη διάθεση του κοινοβουλίου εάν μετά και από αυτή τη συνεδρίαση θέλετε να κάνουμε μια νέα συνεδρίαση για ακρόαση φορέων για να έρθουν αυτοί να μας πουν τώρα τα διάφορα προβλήματα της αγοράς να κάνουμε αυτή τη συζήτηση με μεγάλη χαρά.

Να πω μόνο το εξής έτσι για λόγους ιστορίας.  Είμαι βουλευτής τώρα με την ψήφο του ελληνικού λαού 13 χρόνια.  Περνάνε γρήγορα.  Πρέπει να σας πω ότι δεν θυμάμαι καμία ακρόαση φορέων σε αυτά τα 13 χρόνια της κοινοβουλευτικής μου σταδιοδρομίας που να άκουσα τους φορείς να λένε πόσο καλή είναι η ρευστότητα στην αγορά, πόσο τέλεια πηγαίνουν όλα, ότι καμία επιχείρηση δεν έχει πρόβλημα σε καμία τράπεζα, ότι όλα κυλούν ρολόι, ότι ο τζίρος είναι φανταστικός, ότι δεν έχουν τι να κάνουν τα λεφτά, ότι οι φόροι είναι πολύ χαμηλοί και πρέπει να αυξηθούν. Δεν έχω ακούσει τέτοια πράγματα. Πάντα η συζήτηση είναι για τα προβλήματα της αγοράς.

Δεν το απαξιώνω, αυτή είναι η δουλειά τους και αυτό πρέπει να κάνουν. Αλλά να καταλαβαίνουμε λίγο και ποιος είναι ο ρόλος τους.  Ο ρόλος τους είναι να πιέζουν την εκάστοτε Κυβέρνηση για να δίνει στα μέλη τους περισσότερα, όχι για να δίνει στα μέλη τους λιγότερα.

Τα στοιχεία όμως του τι συμβαίνει στην πραγματική οικονομία είναι και το λέω αυτό πλέον μετά λόγου γνώσεως αφού έχουμε πια συμπληρώσει ένα μήνα και από το μερικό άνοιγμα μετά την καραντίνα, έχουμε δρόμο ακόμα να φτάσουμε στο ολικό άνοιγμα με τα ξενοδοχεία στο κέντρο της Αθήνας, εκθέσεις κλπ., αλλά είμαστε σε ένα μεγάλο βαθμό πια με την οικονομία ανοιχτή μετά την περίοδο της καραντίνας.

Τα στοιχεία είναι ενθαρρυντικά για το πώς κινείται η ελληνική οικονομία.  Δεν είναι τόσο χάλια όσο κάποιος θα φοβόταν ότι θα συνέβαιναν μετά από ένα τόσο πρωτοφανές γεγονός.

Οι τζίροι ακόμα και στα εμπορικά κέντρα όπου υπήρχε φόβος αν ο κόσμος θα πάει μετά την καραντίνα, είναι σχεδόν στα προ καραντίνας επίπεδα.  Άρα η αγορά ακόμα κινείται.

Εάν τώρα δουλέψουμε όλοι με αποφασιστικότητα, με εργατικότητα και ο τουρισμός μας πάει σχετικά καλά τηρουμένης πάντοτε της δυνατότητας και της πιθανότητας να μην έχουμε στις χώρες πελάτες μας κάποιο μεγάλο ξέσπασμα της πανδημίας πολύ πέραν του δικού μας ελέγχου, τα πράγματα δεν θα είναι τόσο τραγικά όσο μπορεί κάποιοι να πόνταραν πριν από ενάμισι μήνα. Πάντα με την αίρεση αν αυτό το δεύτερο κύμα του κορωνοϊού δεν βλάψει τις χώρες της βόρειας Ευρώπης κατά τρόπο που σήμερα δεν φαίνεται να συμβαίνει ή ελπίζουμε εν πάση περιπτώσει να μην συμβαίνει».

 

 

Η πρωτολογία και η δευτερολογία στα ακόλουθα link:

https://www.youtube.com/watch?v=_L0j5Sr1p9s

https://www.youtube.com/watch?v=8m1mzLf4HyI