espa 260x100 

Μελέτες Χρηματοδοτηθήσες από ΕΣΠΑ

sg-mindev-banner

new-espa-logo

progamma eidikou skopou aigaiou

equi fund

infogov

logo aepp

epixeirimatika parka

Συνέντευξη Υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Στέργιου Πιτσιόρλα στην εφημερίδα ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ και το δημοσιογράφο Φοίβο Κλαυδιανό

Σε ποιους τομείς αναμένετε το μεγάλο κύμα επενδύσεων στο οποίο συχνά αναφέρονται κυβερνητικά στελέχη;

Απάντηση: Σε τουρισμό, ενέργεια, μεταφορές, αγροτοδιατροφή, ορυκτό πλούτο, υγεία, παραγωγή φαρμάκων, νέες τεχνολογίες, ναυπηγοεπισκευή και πολλές μορφές βιομηχανικής παραγωγής. Σε όλους, σχεδόν, τους τομείς υπάρχουν σήμερα δυνατότητες.

Το μεγάλο ερώτημα είναι πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτές τις δυνατότητες. Και εδώ βρίσκεται η αφετηρία της μεγάλης πολιτικής και ιδεολογικής συζήτησης που πρέπει να ανοίξει με πρωτοβουλία της κυβέρνησης. Η αντιπολίτευση θέλει να μας καθηλώσει στο πρώτο εξάμηνο του 2015. Εμείς πρέπει να ανοίξουμε την συζήτηση για το «αύριο» της ελληνικής κοινωνίας και να γυρίσουμε την πλάτη στα φαντάσματα του παρελθόντος χαρίζοντάς τα στους κυνηγούς φαντασμάτων. Περισσότερα κλικ εδώ.

Συνέντευξη του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης Δημήτρη Παπαδημητρίου στην Εφημερίδα των Συντακτών και στον δημοσιογράφο Νίκο Σβέρκο

-Συμμερίζεστε την άποψη πως η πρώτη δοκιμαστική έξοδος στις αγορές στέφθηκε από «απόλυτη επιτυχία»; Η αντιπολίτευση συγκρίνει τα επιτόκια με αυτά άλλων χωρών και μιλά για «τρία χαμένα χρόνια»...

Πιστεύω πως στη ζωή όλα είναι σχετικά, συνεπώς δεν θα χρησιμοποιούσα ποτέ τον όρο «απόλυτη». Όμως επιτυχία αναμφισβήτητα είναι, όχι μόνο γιατί πετύχαμε καλύτερο επιτόκιο από αυτό του 2014, αλλά και γιατί κάναμε το πρώτο βήμα χωρίς δεκανίκια μετά από καιρό συγκεντρώνοντας τη διεθνή αναγνώριση αγορών και θεσμών. Ένδειξη επιστροφής στο μονοπάτι οικοδόμησης της εμπιστοσύνης και σταδιακής μείωσης των επιτοκίων για δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Πρόκειται για γεγονός τόσο συμβολικής όσο και πραγματικής αναπτυξιακής σημασίας που δεν πρέπει να προκαλεί ευφορία, αλλά αισιοδοξία για το μέλλον της χώρας.

Επιπλέον πρέπει να σημειωθεί ότι ανοίγει το δρόμο για εξιτήριο από την επιτροπεία των θεσμών καθώς 1,6 δις κεφάλαια του ομολόγου αξιοποιήθηκαν στην ανταλλαγή μέρος του ομολόγου των 4 δις λήξης 2019, γεγονός που μειώνει τις υψηλές χρηματοδοτικές ανάγκες του 2019 και συνεπώς απομακρύνει το κίνδυνο νέου δανεισμού από τους θεσμούς και την επιβολή νέου προγράμματος.

Σε ότι αφορά την αντιπολίτευση και το αφήγημα των «τριών χαμένων χρόνων» να θυμίσω πως δεν υπάρχει άλλη υπερχρεωμένη ευρωπαϊκή οικονομία σαν την ελληνική, οπότε δεν έχουν νόημα οι συγκρίσεις με τα επιτόκια άλλων χωρών γιατί θα είναι σαν να συγκρίνουμε λεμόνια με πορτοκάλια. Εξάλλου, η ιστορία δείχνει πως τίποτα δεν πάει χαμένο γιατί και από τα λάθη μαθαίνουμε.

-Ποιες είναι δηλαδή οι διαφορές σε σχέση με το 2014;

Το α’ εξάμηνο του 2015 αγωνιστήκαμε για το καλύτερο και αποκτήσαμε πολύτιμη εμπειρία που

(α) οδήγησε στην αναγνώριση απ’ όλους του προβλήματος του χρέους το οποίο ως τότε εθεωρείτο βιώσιμο,

(β) αποκάλυψε τη σκληρή στάση ορισμένων εταίρων,

(γ) ανέδειξε την κρίσιμη κοινωνική κατάσταση (βλ την για πρώτη φορά σχετική έκθεση της Κομισιόν) και την ανάγκη μέτρων για ευάλωτες ομάδες και αντίμετρα,

(δ) απέφερε τα κέρδη της πρόσφατης συμφωνίας κι όσων ακολουθήσουν.

Κι αν το 2014 πετύχαμε μία προσωρινή, αναιμική και μη βιώσιμη ανάκαμψη λόγω προεκλογικών φορολογικών παροχών της κυβέρνησης Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ με συνέπεια οι εταίροι να μας γυρίσουν τη πλάτη διακόπτοντας κάθε αξιολόγηση και στήριξη του προγράμματος, αντίθετα σήμερα η ανάκαμψη της οικονομίας στηρίζεται στην αύξηση των επενδύσεων, τη προσέλκυση ξένων κεφαλαίων και τη τήρηση των δεσμεύσεων του προγράμματος από την ελληνική κυβέρνηση με αντίτιμο την απόσπαση χαμηλότερων πρωτογενών πλεονασμάτων, αναπτυξιακής ρήτρας, αναπτυξιακής τράπεζας και βαθμιαίας ελάφρυνσης του χρέους.

Αντίθετα, συνεπώς, από το 2014 σήμερα έχουμε μία βιώσιμη ανάπτυξη που συγκεντρώνει την στήριξη των εταίρων και την κλιμακούμενη εμπιστοσύνη των αγορών. Και κάτι ακόμη: η ιδέα της αντιπολίτευσης πως μετά από 5 χρόνια βαθιάς ύφεσης και καταστροφής του παραγωγικού ιστού της οικονομίας θα μπορούσε αίφνης η οικονομία να τρέξει με 4% και πάνω μετά το 2014 ανακτώντας με μιας την χαμένη εμπιστοσύνη των επενδυτών μαρτυρεί βαθιά άγνοια των οικονομικών και της ψυχολογίας των αγορών. Την καρδάρα με το γάλα (δηλ την εμπιστοσύνη) εύκολα την γκρεμίζεις σε μια στιγμή με μια κλωτσιά. Πολύ δύσκολα όμως την ξαναγεμίζεις. Χρειάζεται χρόνο και κόπο λοιπόν η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και αυτό ακριβώς συνέβη μετά το καλοκαίρι του 2015. Η οικονομία πέρασε μία αναγκαία φάση σταθεροποίησης, για να μπορεί σήμερα να ανακάμπτει πραγματικά. Καθόλου λοιπόν «τρία χρόνια χαμένα»…

-Ο στόχος για την ένταξη της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ είναι ακόμα εφικτός; Μήπως οι εξελίξεις έχουν ξεπεράσει αυτή την ανάγκη;

Πιστεύω πως είναι στόχος εφικτός και χρήσιμος, αν και όχι αναγκαίος. Αν η ΕΚΤ παρατείνει το σχετικό πρόγραμμα για να τονώσει την ευρωπαϊκή ανάκαμψη και οι πολιτικές εξελίξεις στη Γερμανία και την Ευρώπη επισπεύσουν τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους, τότε μπορεί η Ελλάδα να επωφεληθεί της αυξημένης ρευστότητας από την ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ. Σε κάθε περίπτωση τυχόν ένταξη σε αυτή θα είναι εργαλείο υποβοηθητικό της ανάπτυξης και όχι προϋπόθεση αυτής.

-Πριν την πρώτη δοκιμαστική έξοδο στις αγορές ο διοικητής της ΤτΕ εξέφρασε την άποψη πως καλό θα ήταν να γίνουν πρώτα 2-3 «εμβληματικές ιδιωτικοποιήσεις»...

Θεωρώ πως ο κ. Στουρνάρας έσφαλλε στην εκτίμησή του ότι θα χρειάζονταν κι άλλες ιδιωτικοποιήσεις προκειμένου να βγούμε στις αγορές, όπως έσφαλλε και στην εκτίμησή του (βλ έκθεση Διοικητή για το 2016) ότι προϋπόθεση της εξόδου στις αγορές είναι η ένταξη της Ελλάδας στη ποσοτική χαλάρωση. Με τις αποκρατικοποιήσεις των αεροδρομίων, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του ΟΛΘ και την πρόοδο στο Ελληνικό είχαμε ήδη δώσει το κατάλληλο σήμα στις αγορές και αυτό ακριβώς το μήνυμα εμπιστοσύνης φροντίσαμε να περάσουμε με τα road show σε ΗΠΑ και Βρετανία. Η άμεση ανταπόκριση των αγορών στην έκδοση των ελληνικών ομολόγων δεν ήταν τυχαία και όπως ανέλυσε το Bloomberg το 70% των αγοραστών τους προήλθε από ποιοτικούς επενδυτές των ΗΠΑ και της Βρετανίας.

-Σχετίζονται με κάποιον τρόπο οι ιδιωτικοποιήσεις με την σταθερότητα της οικονομίας;

Οι αποκρατικοποιήσεις εξυπηρετούν δύο βασικά στόχους: Πρώτο συμβάλλουν στην απομείωση του χρέους και των βαρών εξυπηρέτησής του (βλ λιγότερη λιτότητα) μιας και οι εισπράξεις κατευθύνονται στην αποπληρωμή του. Δεύτερο, ανοίγουν κι ενσωματώνουν την ελληνική οικονομία στην μεγάλη ευρωπαϊκή οικονομία που επιχειρεί την ολοκλήρωσή της. Και οι δύο αυτοί στόχοι επενεργούν σταθεροποιητικά στην οικονομία. Στην πρώτη περίπτωση γιατί το χρέος καθίσταται κοινωνικά ελαφρύτερο και οικονομικά πιο βιώσιμο προσδίδοντας ισχυρότερο μομέντουμ στην αναπτυξιακή διαδικασία. Στη δεύτερη περίπτωση γιατί με την εξωστρέφεια και την βαθύτερη ένταξη στον ευρωπαϊκό καταμερισμό εργασίας που αποκτά η ελληνική οικονομία πετυχαίνει δύο σημαντικά οφέλη : εξειδίκευση και οικονομίες κλίμακας από τη μία, και ουσιαστική πολιτική και στρατιωτική προστασία από την άλλη καθώς, όπως σωστά επαναλαμβάνει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, τα ελληνικά σύνορα γίνονται ντε φάκτο – με την οικονομική και υλική σημασία του όρου - ευρωπαϊκά. Αυτή η τελευταία παράμετρος, η αντίληψη δηλαδή της Ελλάδας σαν συστατικό στοιχείο μιας ολοκληρωμένης Ευρώπης, συχνά αγνοείται στο δημόσιο διάλογο ή αντιθέτως προβάλλεται ως απώλεια εθνικής ανεξαρτησίας. Όμως, όπως μαρτυρεί η εκμετάλλευση της Κυπριακής ΑΟΖ και η τουρκική επιθετικότητα, η μόνη σωτήρια, αποτρεπτική και ειρηνική λύση στον τουρκικό επεκτατισμό είναι η πλήρης συνεννόηση της Ελλάδας με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ.

-Έχετε έρθει σε επαφή με πολλούς επενδυτές στο εξωτερικό. Ανησυχούν για το πολιτικό κλίμα; Βλέπουν έλλειψη σταθερότητας στην χώρα και την οικονομία;

Όχι, αντιθέτως διακρίνουν έναν λαό βασανισμένο μεν από την κρίση αλλά αποφασισμένο να ανταπεξέλθει παραμένοντας στην Ευρώπη και μία κυβέρνηση αποφασισμένη να προτάξει του πολιτικού κόστους την έξοδο της χώρας από την κρίση και την επιστροφή στην ανάπτυξη. Κι αυτό αποτελεί τον βασικό λόγο αισιοδοξίας ότι θα βοηθήσουν από την πλευρά τους με νέα επενδυτικά κεφάλαια και ελάφρυνση του χρέους το 2018. Άλλωστε όπως μου επισημαίνουν σε κάθε ευκαιρία, θα ήταν καταστροφική μια πρόωρη προσφυγή στις κάλπες.

-Αναλυτές συμφωνούν πως η παραγωγή στην Ελλάδα ήταν στρεβλή λόγω της διόγκωσης του τριτογενούς τομέα και των υπηρεσιών. Έπαιξε ρόλο σε αυτή την επιλογή και η ευρωπαϊκή πολιτική που ακολουθήθηκε τις τελευταίες δεκαετίες;

Η στρέβλωση δεν οφείλεται μόνον στην διόγκωση των υπηρεσιών, αλλά στην απουσία βιομηχανικής και παραγωγικής πολιτικής, στον ανεξέλεγκτο δανεισμό και την υπερχρέωση της οικονομίας, στην μη ορθολογική κατανομή των κοινοτικών ενισχύσεων. Σε αυτή τη πορεία ευθύνη μεγάλη φέρει η νεοφιλελεύθερη αντίληψη που κυριάρχησε στην Ευρώπη με τη βοήθεια και της παγκοσμιοποίησης, μία αντίληψη που θεωρεί ότι η πλήρης ελευθερία των αγορών αρκεί για να αναπτυχθεί κάθε εθνική οικονομία και να προχωρήσει η ενωμένη νομισματικά Ευρώπη την ολοκλήρωσή της. Η ιστορία έδειξε πόσο εσφαλμένη ήταν η πολιτική αυτή μιας και όχι μόνο οδήγησε στην παγκόσμια κρίση του 2007-2008 από την οποία ακόμη δεν έχουν όλες οι χώρες επανέλθει στα προηγούμενα επίπεδα ανάπτυξης, αλλά και γιατί επέτρεψε την κατακόρυφη αύξηση των ανισοτήτων που σήμερα σε συνδυασμό με τα πάντα υψηλά χρέη εμποδίζουν την επιστροφή σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Η Ευρώπη, λοιπόν, φέρει μεγάλη ευθύνη, όχι μόνο γιατί δεν αξιολογούσε τη χρήση των ενισχύσεων που έδινε στην Ελλάδα, αλλά γιατί με τον νεοφιλελευθερισμό και τη τυφλή πίστη στον αυτόματο πιλότο των αγορών αγκιστρώθηκε αποκλειστικά στο κοινό νόμισμα, δεν προχώρησε την δημοσιονομική και πολιτική της ενοποίηση και επέτρεψε την κοινωνική (βλ ανισότητες) και πολιτική της αποσταθεροποίηση (βλ άνοδο ακροδεξιάς και φυγόκεντρες εθνικιστικές τάσεις).

-Πως σχολιάζετε την στάση της Ν.Δ., που απαγόρευσε στα στελέχη της να συμμετέχουν στα περιφερειακά συνέδρια για την ανάπτυξη;

Ανόητα συντηρητική, μικροπολιτική και διχαστική, κοινώς απαράδεκτη για μία μεγάλη και ιστορική παράταξη που φιλοδοξεί να ασκήσει εθνική αναπτυξιακή πολιτική. Ευτυχώς είδαμε στελέχη της Ν.Δ. που κατάλαβαν έγκαιρα αυτό το λάθος της ηγεσίας της.

-Σε ποια φάση βρίσκεται η δημιουργία της Αναπτυξιακής Τράπεζας;

Βρισκόμαστε σε ένα πολύ καλό σημείο. Έχω έρθει σε επαφή με τις αναπτυξιακές τράπεζες της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου. Νομίζω ότι πολύ σύντομα θα έχω πολύ καλά νέα να σας ανακοινώσω.

-Έχετε συγκεκριμένους αριθμητικούς στόχους για τα επόμενα χρόνια αναφορικά με την ανάπτυξη και την εργασία;

Οι στόχοι έχουν τεθεί με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα και είναι συλλογικοί, όχι ατομικοί. Προσωπική μου επιθυμία και φιλοδοξία είναι απλώς να τους υπερβούμε κυρίως στο μέτωπο της δημιουργίας απασχόλησης και της μείωσης της ανεργίας.

-Θεωρείτε πιθανό κάποιοι από τους εταίρους ή τους δανειστές να βάλουν ξανά εμπόδια στην τρίτη αξιολόγηση;

Θεωρώ ότι οι δυσκολίες και τα προβλήματα προσαρμογής δεν τελείωσαν, οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν ιδιαίτερα όσο είμαστε υπό επιτροπεία, αλλά οι μεγάλες αντιξοότητες είναι πίσω μας και ήδη βλέπουμε όχι απλά φως, αλλά και την άκρη του τούνελ.

-Μετά τις γερμανικές εκλογές θα είναι καλύτερο το πολιτικό κλίμα στην Ευρώπη; Θεωρούν ορισμένοι ότι θα δημιουργηθούν καλύτερες συνθήκες για την ποσοτικοποίηση των μέτρων για το χρέος...

Είναι πολύ πιθανό να βελτιωθεί το κλίμα. Όμως, υπάρχουν τόσοι πολλοί αστάθμητοι παράγοντες και τόσα εκκρεμή ζητήματα στην ευρωπαϊκή κονίστρα που επιζητούν λύσεις, ώστε κανείς να μην μπορεί να αποφανθεί με βεβαιότητα για το πως θα εξελιχθούν τα πράγματα. Ζούμε σε χαλεπούς καιρούς παγκοσμίως. Καλό είναι με συγκρατημένη αισιοδοξία να κρατάμε μικρό καλάθι. Κι ακριβώς γι’ αυτό να μην βασιζόμαστε τόσο σε όσα καλά μπορεί να προκύψουν από τις εξωτερικές συγκυρίες, αλλά σε όσα θετικά και δημιουργικά μπορούμε να πετύχουμε με τις δικές μας προσπάθειες στο χώρο που ζούμε και σε μεγάλο βαθμό ορίζουμε, την Ελλάδα.

Συνέντευξη του υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, κ. Στέργιου Πιτσιόρλα στην Εφημερίδα Karfitsa και το δημοσιογράφο Βαγγέλη Στολάκη

1. Κύριε υπουργέ, ποιες είναι οι προοπτικές που έχει η Βόρεια Ελλάδα; Επί δεκαετίες ολόκληρες από το βήμα της ΔΕΘ ακούμε δεσμεύσεις πολιτικών για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής. Πολλές οι υποσχέσεις, λίγα τα έργα. Τι να περιμένουμε από την κυβέρνηση;

Απάντηση: Η δυναμική των διεθνών γεωπολιτικών ανακατατάξεων δημιουργεί τεράστιες αναπτυξιακές δυνατότητες για τη Βόρειο Ελλάδα, η οποία αποτέλεσε ιστορικά γέφυρα ανάμεσα στη Δύση και την Ανατολή, το Βορρά και το Νότο. Απαιτούνται ανοιχτό μυαλό και στρατηγικός σχεδιασμός για να αξιοποιηθούν αυτές οι προοπτικές σε συνδυασμό με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής. Στην ενέργεια, στις μεταφορές, στην αγροτική παραγωγή, στη μεταποίηση, στον τουρισμό, στις νέες τεχνολογίες, η Βόρειος Ελλάδα μπορεί να πρωταγωνιστήσει.

2. Οι επενδύσεις εντός συνόρων προχωρούν όπως περιμένετε; Ποιες μεγάλες επενδύσεις έχετε στα… σκαριά και μπορείτε να ανακοινώσετε; Δεν θεωρείτε ότι το αβέβαιο φορολογικό περιβάλλον της Ελλάδας είναι αντικίνητρο;

Απάντηση: Αυτή τη στιγμή υλοποιούνται ήδη μεγάλα επενδυτικά σχέδια και ταυτόχρονα εκδηλώνεται μεγάλο διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα. Στον τουρισμό βρίσκονται σε εξέλιξη επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ και μετά το 2018 μπορώ να πω με σιγουριά ότι θα υπάρξει μεγάλο κύμα επενδύσεων. Αντιστοίχως, στη βιομηχανία αναπτύσσονται μετά από πολλά χρόνια σημαντικές επενδυτικές πρωτοβουλίες, στον αγροδιατροφικό τομέα, οι εξελίξεις διαμορφώνουν μια νέα και πολύ ενδιαφέρουσα εικόνα, ενώ και στην ενέργεια προωθούνται μεγάλα έργα (φυσικό αέριο, ανανεώσιμες πηγές).

Θα μπορούσα να διευρύνω πολύ αυτόν τον κατάλογο, όμως αυτό που αξίζει να τονισθεί είναι η αλλαγή κλίματος, η οποία αντανακλάται στο διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα. Όμως μετά τη συμφωνία του Eurogroup, βλέπουμε και την ενεργοποίηση πια και της ελληνικής επιχειρηματικότητας με τρόπο εποικοδομητικό. Στο θέμα της φορολογίας οπωσδήποτε χρειάζονται προσαρμογές, όμως ρεαλιστικές. Κάτι τέτοιο θα μπορέσουμε να το ξεκινήσουμε μετά το 2018, δηλαδή έπειτα από την έξοδο μας από την επιτήρηση.

3. Ως πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ καταφέρατε να φέρετε εις πέρας την ιδιωτικοποίηση του Λιμανιού, της Αγοράς Μοδιάνο και του Αεροδρομίου Μακεδονία. Είστε ικανοποιημένος από την εξέλιξη; Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε; Γιατί αυτές οι ιδιωτικοποιήσεις – που πολλοί τις φοβούνται- θα κάνουν τελικά καλό στην πόλη;

Απάντηση: Εδώ και 20 χρόνια συζητούμε για το νέο ρόλο της Θεσσαλονίκης στα Βαλκάνια. Οι αποφάσεις για το λιμάνι και το αεροδρόμιο θα μετατρέψουν τους οραματισμούς σε πράξη. Αυτές οι δύο αποφάσεις θα αλλάξουν το ειδικό βάρος της Θεσσαλονίκης στην ευρύτερη περιοχή και θα δημιουργήσουν προϋποθέσεις πραγματικής ανάπτυξης, αξιοποιώντας τα ίδια τα πλεονεκτήματα της πόλης. Είμαι απολύτως βέβαιος ότι οι εξελίξεις τα επόμενα έτη θα πείσουν και τους πλέον δύσπιστους ότι όλα αυτά θα έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και χρόνια.

4. Μεγάλη συζήτηση έγινε στη Θεσσαλονίκη για την ενδεχόμενη ιδιωτικοποίηση της ΔΕΘ. Γιατί πρέπει να περάσει στα χέρια ενός ιδιώτη ένας κερδοφόρος οργανισμός;

Απάντηση: Διογκώνουμε θέματα χωρίς λόγο. Η ΔΕΘ πέρασε στο υπερταμείο και αυτό εξασφαλίζει μια σειρά από πλεονεκτήματα και ευελιξίες που δεν διαθέτει σήμερα. Καμιά συζήτηση μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει για ιδιωτικοποίηση. Για να μιλάμε σοβαρά, εάν αποσυνδεθεί η ΔΕΘ από το συγκεκριμένο χώρο που σήμερα βρίσκεται και είναι μια απλή Α.Ε. που διοργανώνει σε κάποιο άλλο χώρο εκθέσεις, δεν καταλαβαίνω γιατί είναι ταμπού ο δημόσιος χαρακτήρας της. Δεν προτείνω ιδιωτικοποίηση, αλλά όλα τα θέματα πρέπει να τα συζητάμε στις πραγματικές τους διαστάσεις.

5. Πρόσφατα μιλήστε για την συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για τα μεγάλα έργα. Ποιες είναι οι προοπτικές που μπορούν να δημιουργήσουν τα ΣΔΙΤ στην ελληνική οικονομία και ειδικότερα στη Βόρεια Ελλάδα;

Απάντηση: Με τον όρο ΣΔΙΤ εννοούμε τα έργα που γίνονται μέσω σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και προσφέρουν μια σειρά από πλεονεκτήματα. Εξασφαλίζουν ιδιωτικά κεφάλαια, διαφάνεια, ποιότητα κατασκευής και συντήρησης των έργων με αυστηρές προδιαγραφές, πάντα υπό τον έλεγχο του Δημοσίου. Έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα ιδίως σε μια περίοδο που οι δημόσιοι πόροι είναι περιορισμένοι και μας δίνουν τη δυνατότητα να κάνουμε πολλά έργα, τα οποία έχει ανάγκη η χώρα, κινητοποιώντας ιδιωτικά κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό. Έργα υποδομών, έργα διαχείρισης απορριμμάτων, σχολικά κτίρια, δημόσια κτίρια κλπ. μπορούν να γίνουν με τη μορφή των ΣΔΙΤ.

6. Από την πολιτική εμπειρία που διαθέτετε πιστεύετε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει όντως μετεξελιχθεί σε ένα κεντρώο κόμμα; Ήρθε η ώρα ο ΣΥΡΙΖΑ να… ξεκολλήσει από τους ΑΝΕΛ και ενδεχομένως να επιδιώξει συνεργασίες με άλλους συγγενείς πολιτικούς χώρους όπως είναι η Δημοκρατική Συμπαράταξη;

Απάντηση: Ο ΣΥΡΙΖΑ μέσα από την πολύ πυκνή εμπειρία των τελευταίων χρόνων εξελίσσεται σε ένα κόμμα της Αριστεράς που έχει όλες τις προϋποθέσεις να αποτελέσει τον κορμό μιας μεγάλης συμμαχίας, η οποία θα διαχειριστεί τις τύχες της χώρας για τα επόμενα κρίσιμα χρόνια. Στα δύο χρόνια, από το Σεπτέμβριο του 2015 μέχρι σήμερα, έγιναν στην Ελλάδα τόσα όσα δεν έγιναν για δεκαετίες. Αυτό φανερώνει μια δύναμη απόφασης και μια αποτελεσματικότητα που κανείς δεν πρέπει να υποτιμά.

7. Λέτε «όχι» σε μια συνεργασία με τη ΝΔ και γιατί;

Απάντηση: Κατά τη γνώμη μου, η Δημοκρατία είναι ένα πολίτευμα που λειτουργεί σωστά όταν υπάρχει ανταγωνισμός ανάμεσα σε μεγάλα ιδεολογικά και πολιτικά ρεύματα. Εάν εκλείψει αυτός ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις δυνάμεις που κινούνται εντός του δημοκρατικού πλαισίου, τότε ανοίγει ο δρόμος σε δυνάμεις που αντιμάχονται την ίδια τη Δημοκρατία. Η ΝΔ λοιπόν είναι ο ιδεολογικός και πολιτικός αντίπαλος του ΣΥΡΙΖΑ εντός του πλαισίου αυτού κι από τον ανταγωνισμό τους επωφελείται η Δημοκρατία κι εν τέλει ο Ελληνικός λαός.

8. Πολλοί προεξοφλούν πως θα πολιτευτείτε στην Θεσσαλονίκη. «Παίζετε» είτε ως υποψήφιος δήμαρχος είτε ως υποψήφιος βουλευτής. Υπάρχουν τέτοιες σκέψεις; Κι αν όχι, ποια είναι τα χαρακτηριστικά εκείνα που πρέπει να έχει ο επόμενος δήμαρχος Θεσσαλονίκης; Πιστεύετε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσε να στηρίξει μια νέα υποψηφιότητα του Γιάννη Μπουτάρη το 2019;

Απάντηση: Πρώτον, σε ότι με αφορά, δεν έχω καμία πρόθεση να πολιτευτώ στη Θεσσαλονίκη. Δεύτερον, η Θεσσαλονίκη έχει έναν εξαιρετικό Δήμαρχο και μακάρι να είναι γερός και με τη θέληση των πολιτών να συνεχίσει το δημιουργικό του έργο.

Συνέντευξη του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Αλέξη Χαρίτση, στο Ραδιόφωνο 24/7

xaritsis

Στοχευμένες χρηματοδοτήσεις που θα πιάνουν τόπο και θα δημιουργούν θέσεις απασχόλησης με προοπτική και έναν ευρύτερο κύκλο εργασιών είναι ο στόχος της κυβέρνησης, όπως τον περιέγραψε μιλώντας  σήμερα στο Ραδιόφωνο 24/7 και στην εκπομπή "Αντίμετρα" ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης , Αλέξης Χαρίτσης.

Ο κ. Χαρίτσης υπογράμμισε ότι η κυβερνητική κατεύθυνση φαίνεται από το γεγονός ότι σε όλα τα προγράμματα ΕΣΠΑ ετέθη ζήτημα δημιουργίας θέσεων πλήρους απασχόλησης και ότι "ακόμη και στις μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις ζητήσαμε την δημιουργία μιας έστω θέσης πλήρους απασχόλησης".

Ο αν. Υπουργός Οικονομίας επισήμανε ακόμη ότι “ο δείκτης ανεργίας έχει υποχωρήσει αρκετά, αλλά όχι στα επίπεδα που θα θέλαμε καθώς τα προηγούμενα χρόνια είχε φτάσει σε ύψη πρωτόγνωρα για δυτική χώρα.”. Σημαντικό όμως σύμφωνα με τον κ, Χαρίτση είναι ότι όλοι οι ποιοτικοί δείκτες, οι λιανικές πωλήσεις, οι επενδύσεις και η βιομηχανική παραγωγή, είναι θετικοί.

Ο κ. Χαρίτσης στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι “με εξαίρεση έναν μήνα, αυτό το εξάμηνο οι περισσότερες θέσεις εργασίας, έστω και με μικρή πλειοψηφία, είναι θέσεις πλήρους απασχόλησης” όπως είχε θέσει ως στόχο η κυβέρνηση, ζητώντας την διατήρηση του ευρωπαϊκού κεκτημένου και να υπάρχουν συμβάσεις ώστε να παταχτεί η μαύρη εργασία. Ο κ. Χαρίτσης πρόσθεσε ότι “η ανάπτυξη δεν παραγγέλλεται ούτε διατάσσεται αλλά χτίζεται μέρα τη μέρα και για αυτό πρέπει να ενισχυθούν οι κλάδοι της βιομηχανίας που δημιουργούν θέσεις πλήρους απασχόλησης”.

Πλέον, όπως ανέφερε ο υπουργός, υπάρχει "στροφή στον δευτερογενή τομέα, στη βιομηχανία και την μεταποίηση, και ιδιαίτερα σε τομείς διατροφής και νέων τεχνολογιών'.

“Η ανταπόκριση από κοινωνικά στρώματα που ήταν αποκλεισμένα από την χρηματοδότηση, και το γεγονός ότι νέοι επιστήμονες και ερευνητές μπορούν πλέον να καταθέτουν προτάσεις, δείχνει ότι κάτι αλλάζει” τόνισε ο Αλέξης Χαρίτσης σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια που “το περίκλειστο σύστημα αφορούσε λίγους και εκλεκτούς”.

Ιδιαίτερη σημασία σύμφωνα με τον υπουργό έχει "το εμβληματικό πρόγραμμα Δημιουργώ – Ερευνώ -Καινοτομώ” που έδωσε την δυνατότητα να καταθέσουν προτάσεις από κοινού ερευνητικά ιδρύματα και επιχειρήσεις, κάτι που καταδεικνύει ότι “πέτυχε η προσπάθεια για άνοιγμα, καθώς όταν θέλουμε να επενδύσουμε στην έρευνα, όταν θέλουμε να καινοτομήσουμε αυτήν την κατεύθυνση πρέπει να ακολουθήσουμε”.

"Η συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων" ανέφερε ο κ. Χαρίτσης “απέφερε επιπλέον ρευστότητα 1,4 δισ. ευρώ” ενώ 'το εθνικό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων δίνει δυνατότητες, για παράδειγμα 1,6 δισ. ευρώ το 2019, για έργα τοπικού χαρακτήρα που δεν έχουν υλοποιηθεί ή έχουν αφεθεί ημιτελή, αρδευτικά έργα, αγροτικούς δρόμους κοκ, που ανοίγουν ένα νέο κύκλο εργασιών σε αυτές τις περιοχές'

Αντίθετα με τα προηγούμενα χρόνια “που είχε δημιουργηθεί ένα παρασύστημα που οδηγούσε σε κατάσταση στην οποία ο ενδιαφερόμενος δεν είχε ιδιαίτερη πληροφορία, τώρα πλέον όλη η πληροφορία είναι διαθέσιμη ηλεκτρονικά” και "τους τελευταίους μήνες έχουν τεθεί και απαντηθεί περισσότερα από 85.000 ερωτήματα".

Ειδικότερα για τον νέο αναπτυξιακό νόμο, ο κ. Χαρίτσης υπογράμμισε ότι “οι προηγούμενοι νόμοι άφησαν πολύ μικρή ανάπτυξη, πολύ λίγες θέσεις εργασίας και πολύ μικρή προστιθέμενη εργασία. Γιαυτό άλλωστε μιλάμε για διπλή κρίση, όχι μόνο την δημοσιονομική των τελευταίων επτά χρόνων αλλά και του παραγωγικού αναπτυξιακού μοντέλου, όπου πολύ λίγες επενδύσεις πήραν πάρα πολλά και ενισχύονταν επενδύσεις πολύ χαμηλής τεχνολογίας”.

Για κάθε θέση εργασίας, πρόσθεσε ο κ. Χαρίτσης, δαπανήθηκαν 330.000 ευρώ στους προηγούμενους αναπτυξιακούς”.

Το καινούργιο του αναπτυξιακού νόμου, όπως τόνισε ο κ. Χαρίτσης, είναι ότι πλέον παρακολουθούνται οι επενδύσεις σε όλη τους την διάρκεια αντίθετα με ό,τι γινόταν στο παρελθόν όπου “η επιδότηση ήταν αντί για μέσο, ο σκοπός της επένδυσης”.

Ανέφερε επίσης στα θετικά του νόμου ότι πλέον το 90% των επενδύσεων αφορούν σε πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ενώ “η πλειονότητα των επενδυτών ζητεί άλλα κίνητρα -φοροαπαλλαγές και φοροελαφρύνσεις- και όχι απευθείας χρηματοδότηση.

“Καμιά επιχείρηση που δεν τηρεί την νομοθεσία στα εργασιακά” τόνισε ο υπουργός “δεν μπορεί να χρηματοδοτείται μέσω ΕΣΠΑ” ενώ είναι “χρυσή ευκαιρία η αλλαγή σελίδας για να ξαναβάλουμε κανόνες ώστε να ενισχυθούν αυτοί που τηρούν τους κανόνες”.

Σχετικά με τους φορολογικούς συντελεστές, ο κ. Χαρίτσης δήλωσε ότι “δεν θεωρούμε ότι η ελληνική οικονομία πρέπει να προχωρήσει με πολύ χαμηλούς συντελεστές όπως σε κάποιες γειτονικές χώρες αλλά με ένα σοβαρό, απλοποιημένο και ξεκάθαρο φορολογικό σύστημα, καθώς ένα ζήτημα είναι να υπάρχει κοινωνικό κράτος, δομές στην υγεία, την παιδεία, την εργασία, που θα χρηματοδοτηθούν”.

Με αυτό το δεδομένο ο κ. Χαρίτσης μίλησε για “στοχευμένες παρεμβάσεις στο φορολογικό, που προϋποθέτουν να ξεπεραστούν οι συμφωνίες και υποχρεώσεις που δημιουργούν οι συμφωνίες, οπότε μετά την έξοδο από αυτές, το 2018, θα έχουμε την δυνατότητα ελαφρύνσεων”.

Υπογραμμίζοντας ότι τα τελευταία 2,5 χρόνια έχουν πέσει στην ελληνική οικονομία 11 δισ. κοινοτικά κονδύλια, ο κ. Χαρίτσης στάθηκε στη σημασία της Αναπτυξιακής Τράπεζας που “πρέπει να έχει συντονιστικό ρόλο και να καλύπτει ρευστότητα και ανάγκες που δεν καλύπτονται, ενώ τα πάντα πρέπει να γίνουν με προσοχή για να μην επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος” που λειτούργησαν ως μηχανισμοί προώθησης ορισμένων συμφερόντων”.

Ο κ. Χαρίτσης δήλωσε επίσης ότι "δεν πρέπει να ταυτίζουμε την κοινωνία με την αντιπολίτευση” καθώς η κοινωνία 'περιμένει πώς θα χαραχτεί η νέα σελίδα που δημιουργήθηκε στην ελληνική οικονομία” ενώ η αντιπολιτευτική ρητορική είναι “ντουφεκιές στον αέρα και προσπάθεια αποπροσανατολισμού”.

ΠΗΓΗ: NEWS 24/7

Δείτε και ακούστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Αλέξη Χαρίτση στον παρακάτω σύνδεσμο:

http://news247.gr/eidiseis/politiki/xaritshs-krithrio-gia-tis-xrhmatodothseis-oi-nees-theseis-ergasias.4769308.html

Συνέντευξη Υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Στέργιου Πιτσιόρλα στην ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Συνέντευξη Υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Στέργιου Πιτσιόρλα στην εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ και το δημοσιογράφο Φίλιππο Δεργιαδέ. Κλικ εδώ για το κείμενο της συνέντευξης.

Συνέντευξη του Υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης στο BLOOMBERG

Για την ενημέρωσή σας, προωθείται το link και η μετάφραση της συνέντευξης που παραχώρησε ο Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρης Παπαδημητρίου στο BLOOMBERG TV, στην εκπομπή «What’d you miss?», με τους δημοσιογράφους Joe Weisenthal, Scarlet Fu και Julia Chatterly.

https://www.bloomberg.com/news/videos/2017-06-20/greek-economy-min-optimistic-after-macron-election-video

BLOOMBERG: Μαζί μας βρίσκεται ο Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Δημήτρης Παπαδημητρίου σε αποκλειστική συνέντευξη στο Bloomberg στην Ουάσιγκτον. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξακολουθεί να λέει ότι η χώρα έχει ανάγκη από ελάφρυνση χρέους. Η δική σας κυβέρνηση λέει συνέχεια ότι είναι καθοριστικό για την οικονομία να δει αλλαγή πορείας να δει επιτάχυνση. Θα πρέπει να είναι πολύ αποκαρδιωτικό να λένε οι Ευρωπαίοι ότι αυτό δεν θα συμβεί σε ότι αφορά τη συζήτηση για το θέμα πριν την επόμενη χρονιά.

Υπουργός: Ξέρετε μόλις ολοκληρώσαμε τη δεύτερη αξιολόγηση και νομίζω ότι αυτό που αποφασίστηκε είναι ότι παρέχει το πρώτο ξεκίνημα στις δημοσιονομικές ισορροπίες, παρέχει ελάφρυνση χρέους, παρέχει μια πλατφόρμα για επενδύσεις και υποστήριξη για πρόσβαση στις αγορές. Με αυτά βλέπουμε στην Ελλάδα ένα δρόμο προς την ανάκαμψη και μια προσεκτική ματιά δείχνει ότι οι τάσεις είναι θετικές, ΑΕΠ, κρατήσεις στον τουρισμό, εξαγωγές, ξένες άμεσες επενδύσεις το πρώτο τρίμηνο του έτους. Συνεπώς συνολικά βρισκόμαστε στο δρόμο της ανάκαμψης, ο ρυθμός ανάπτυξης που εκτιμάται από την ΕE, το ΔΝΤ και την Ελληνική Κυβέρνηση είναι γύρω στο 2% και οι επαφές μου εδώ με επενδυτές και άλλους δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για την Ελλάδα.

BLOOMBERG: Πόσο σημαντικό είναι για τους επενδυτές η Ελλάδα να αποκτήσει πρόσβαση στο πρόγραμμα αγοράς ομολόγων της ΕΚΤ. Θεωρείτε ότι είναι ουσιώδες για τους επενδυτές ή θα επενδύσουν στην Ελλάδα και χωρίς αυτό;

Υπουργός: Νομίζω ότι η πρόσβαση στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ έχει περισσότερο συμβολική σημασία παρά ουσιαστική επέκταση της χρηματοδότησης. Υπάρχει όριο στο ποσό της χρηματοδότησης που θα μπορούσαμε να έχουμε από το πρόγραμμα της ποσοτικής χαλάρωσης. Καλό θα ήταν να το έχουμε αλλά εναπόκειται στην απόφαση ενός ανεξάρτητου ιδρύματος και δεν αφορά το πρόγραμμα. Παρ’ όλα αυτά με βάση την έκφραση ενδιαφέροντος που έχω διαπιστώσει η Ελλάδα θα είναι σε θέση να έχει πρόσβαση στις αγορές ακόμα και χωρίς την ποσοτική χαλάρωση.

BLOOMBERG: Με την εκλογή του Εμανουέλ Μακρόν στη Γαλλία υπάρχει μια ανανεωμένη αισιοδοξία για την Ευρώπη συνολικά, που θα συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις, ίσως αργότερα κάποια κοινή δημοσιονομική αρχή. Πόσο αισιόδοξος είσθε όσον αφορά το να υπάρξει νέα δυναμική στο ευρωπαϊκό όραμα.

Υπουργός: Νομίζω ότι η φωνή του Μακρόν και άλλων είναι καλοδεχούμενες. Όπως γνωρίζετε η Ευρωζώνη αντιμετωπίζει δυσκολίες τις οποίες θα πρέπει να αντιμετωπίσει. Κατά συνέπεια αυτά που προτείνει ο Μακρόν και άλλοι συνεχίζουν να προτείνουν, είναι κάτι που αποσκοπεί στη βελτίωση της αρχιτεκτονικής της Ευρωζώνης. Είμαι πιο αισιόδοξος τώρα από ότι πριν την εκλογή του Μακρόν. Βεβαίως όλα εξαρτώνται από τις εκλογές στη Γερμανία αλλά θεωρώ ότι υπάρχει κατανόηση πως κάποια πράγματα θα πρέπει να αλλάξουν. Ακόμη και ο κ. Σόιμπλε έχει καταθέσει ότι θα πρέπει να έχουμε το δικό μας ευρωπαϊκό ΔΝΤ ώστε να κάνουμε τα δικά μας πράγματα χωρίς την παρέμβαση άλλων θεσμών που πιθανόν δεν γνωρίζουν την Ευρωζώνη τόσο όσο θα έπρεπε.

BLOOMBERG: Αναφέρατε ότι η Ελλάδα θα πρέπει να πάει στις αγορές κεφαλαίων χωρίς την ποσοτική ελάφρυνση. Πότε νομίζετε ότι η Ελλάδα θα πήγαινε στις αγορές κεφαλαίων με την έκδοση ομολόγων.

Υπουργός: Νομίζω ότι η προσδοκία είναι ότι στο τέλος αυτού του χρόνου ή στις αρχές του άλλου. Όπως βλέπετε τα σπρεντ μειώνονται δραστικά και το διετές και το δεκαετές. Εξαρτάται από του που θα βρισκόμαστε όταν το πρόγραμμα θα αρχίσει να αποδίδει, οι ρυθμοί ανάπτυξης στο τρίτο τρίμηνο θα αυξηθούν λόγω του τουρισμού. Κατά συνέπεια νομίζω ότι περί τα τέλη του χρόνου θα είμαστε έτοιμοι να βγούμε στις αγορές και δεδομένου ότι υπάρχει υποστήριξη από την Ε.Ε. όσον αφορά ένα χρηματοδοτικό μαξιλάρι ώστε να παρασχεθεί μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους επενδυτές νομίζω ότι θα είμαστε έτοιμοι.

BLOOMBERG: Σύμφωνα με όσους ασκούν κριτική σε ότι αφορά την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων η Ελλάδα περιμένει την τελευταία στιγμή για να περάσει μεταρρυθμίσεις όσον αφορά το συνταξιοδοτικό υπάρχει, τις εργασιακές σχέσεις. Το πρόβλημα είναι η υλοποίηση, ένα στοιχείο έλλειψης εμπιστοσύνης στην κυβέρνησή σας. Αυτό σας αποθαρρύνει;

Υπουργός: Είναι αποθαρρυντικό γιατί αυτή η κυβέρνηση έχει υλοποιήσει τόσες πολλές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Εφαρμόσαμε τις εργαλειοθήκες 1, 2, 3 του ΟΟΣΑ. Έχουμε περάσει ένα τεράστιο αριθμό μεταρρυθμίσεων. Υπάρχουν μόνο 24 που απομένουν. Δεν ξέρω που υπάρχει έλλειψη εμπιστοσύνης, η απόδειξη είναι χειροπιαστή και σύντομα θα γίνει κατανοητό ότι η Ελλάδα είναι μια κανονική χώρα.

Από το Γραφείο Τύπου

 

 

Συνέντευξη του Υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Συνέντευξη του Υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Στέργιου Πιτσιόρλα στην εφημερίδα Κυριακάτικη Ελευθερία του Τύπου και το δημοσιογράφο Ανδρέα Παπαδόπουλο. Κλικ εδώ για την συνέντευξη.

Συνέντευξη υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιου Πιτσιόρλα στην εφημερίδα Πρώτο Θέμα και τη δημοσιογράφο Ελένη Στεργίου

1. Η κυβέρνηση έχει επενδύσει πολιτικά στη διευθέτηση του χρέους. Είναι εφικτό να υπάρξει συμφωνία στο Eurogroup της 15ης Ιουνίου;

Απάντηση: Η κυβέρνηση επιδιώκει συνολικά το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης, τη συμφωνία για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, την ένταξη στην ποσοτική χαλάρωση. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτή η συνολική συμφωνία, η κυβέρνηση έφερε για ψήφιση στη Βουλή ένα πακέτο μέτρων όπως είχε δεσμευτεί απέναντι στους δανειστές της χώρας. Εάν δεν υπήρχε στο τραπέζι η συζήτηση για το χρέος, δεν θα υπήρχε και η συζήτηση για τα πρόσθετα μέτρα.

Στη βάση αυτή και δεδομένου ότι η Ελλάδα ανταποκρίθηκε στις δικές της δεσμεύσεις και υποχρεώσεις απαιτεί από τους δανειστές και την δική τους ανταπόκριση. Πιστεύουμε ότι στις 15 Ιουνίου θα κλείσει αυτή η συνολική συμφωνία και έτσι η χώρα θα γυρίσει σελίδα και η έξοδος από την κρίση θα είναι πια ορατή.

  • 2. Αν επιβεβαιωθεί το δυσμενές σενάριο για την κυβέρνηση και δεν βρεθεί η συγκεκριμένη λύση για το χρέος υπάρχει σχέδιο για το πως θα αντιδράσει η ελληνική πλευρά; Ο πρωθυπουργός έχει προειδοποιήσει ότι δεν θα εφαρμόσει τα μέτρα συμφωνίας.

Απάντηση: Το δυσμενές σενάριο όπως το εννοείτε θεωρώ ότι δεν υπάρχει ως προοπτική. Αυτό που θα αποτελούσε το δυσμενές σενάριο είναι μια λιγότερο καλή από την επιδιωκόμενη συμφωνία.

  • 3.Η κυβέρνηση διαψεύδει τα σενάρια για πρόωρες εκλογές. Αν όμως δεν υπάρξει καλή συμφωνία για το χρέος, μπορεί να επανέλθει το σενάριο της κάλπης;

Απάντηση: Οι εκλογές θα γίνουν το 2019, στη λήξη της θητείας της κυβέρνησης. Όλα τα άλλα δεν έχουν καμία απολύτως λογική. Απλώς υπογραμμίζουν το στρατηγικό αδιέξοδο στο οποίο έχει βρεθεί η αντιπολίτευση, η οποία πίστευε ότι η κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να κλείσει την αξιολόγηση και δεν θα μπορούσε να περάσει τα αναγκαία προς τούτο μέτρα από τη Βουλή.

Και για να το πω πιο απλά. Η κυβέρνηση ανέλαβε το κόστος όλων των δύσκολων αποφάσεων για να βγάλει τη χώρα από την κρίση. Τώρα έχει μπροστά της δύο καθαρά χρόνια για να δρομολογήσει την ανάπτυξη και να προωθήσει όλο το θετικό μεταρρυθμιστικό της έργο ούτως ώστε στις επόμενες εκλογές να διεκδικήσει πειστικά μια νέα τετραετία. Η στρατηγική της είναι 2 + 4 χρόνια. Και αυτό θα έκανε όποιος βρισκόταν στη θέση της. Για ποιόν λόγο να χάσει αυτό το πλεονέκτημα και να πάει νωρίτερα σε εκλογές; Για να εισπράξει μόνο τη δυσαρέσκεια; Απορώ πώς σοβαροί άνθρωποι κάνουν τέτοιες αναλύσεις και προβλέψεις.

Οι εκλογές λοιπόν θα γίνουν το Σεπτέμβριο του 2019 και η αντιπολίτευση θα πρέπει να βρει θετική πολιτική πρόταση για να απευθυνθεί στον ελληνικό λαό. Πρόταση που να αντέχει τουλάχιστον δυο χρόνια.

  • 4.Το πρόγραμμα Θεσσαλονίκης ήταν μία αυταπάτη ή γνωρίζατε ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί, όπως αποκαλύπτει με δηλώσεις του ο πρώην υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης;

Απάντηση: Εγώ δεν πρόκειται να σχολιάσω τον κ. Βαρουφάκη. Όμως με αφορμή αυτό θέλω να πω το εξής. Το Σεπτέμβριο του 2015, ο ΣΥΡΙΖΑ κέρδισε τις εκλογές έχοντας ψηφίσει τη συμφωνία με τους δανειστές και έχοντας πει όλη την αλήθεια στον ελληνικό λαό. Από τότε μέχρι σήμερα τα πράγματα έχουν προχωρήσει πολύ και θα προχωρήσουν ακόμα περισσότερο από εδώ και πέρα.

Η αντιπαράθεση της αντιπολίτευσης προς την κυβέρνηση πρέπει να γίνεται επί εκείνων που κάνει σήμερα κι επί αυτών που θα κάνει αύριο η κυβέρνηση. Φοβάμαι πως η ΝΔ πολεμάει μια σκιά. Μια εικόνα ΣΥΡΙΖΑ του πρώτου εξαμήνου του 2015. Και αυτή η τακτική θα αποδεικνύεται ολοένα και πιο αναποτελεσματική για την ίδια και αδιέξοδη για τη χώρα.

Απεναντίας θα ήταν πολύ θετικό για τη χώρα η αντιπαράθεση να μεταφερθεί στο τι πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα. Και ακόμα καλύτερα εάν μπορούσε να υπάρχει κι ένα minimum συνεννόησης στα αυτονόητα που πρέπει να αλλάξουν στην οικονομία και την κοινωνία για να πάμε μπροστά και να μην επαναλάβουμε όλα εκείνα που μας οδήγησαν στη χρεοκοπία.

  • 5.Θεωρείτε εφικτή μια μελλοντική συνεργασία του ΣΥΡΙΖΑ με το ΠΑΣΟΚ; Μήπως είναι περισσότερα αυτά που σας ενώνουν με τη Φώφη Γεννηματά παρά με τους Ανεξάρτητους Έλληνες και τον Πάνο Καμμένο;

Απάντηση: Αυτή την ώρα η Ελλάδα βρίσκεται σε μια νέα αφετηρία. Βγαίνει από μία πολύ μεγάλη κρίση και πρέπει να σχεδιάσει το μέλλον της σε νέες βάσεις. Ανήκει στο σκληρό πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μιας ΕΕ όμως που βρίσκεται σε έντονα μεταβατική φάση. Ταυτόχρονα λόγω γεωγραφικής θέσης δέχεται όλες τις προκλήσεις των γεωπολιτικών ανακατατάξεων που σημαδεύουν την εποχή μας. Αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις, μεγάλους κινδύνους και ταυτόχρονα μεγάλες ευκαιρίες.

Χρειαζόμαστε λοιπόν μια συνολική σύλληψη για τον ρόλο που θα μπορούσε να διαδραματίσει η Ελλάδα, ένα σχέδιο αξιοποίησης των ευκαιριών, μια συγκροτημένη εθνική στρατηγική. Προσωπικά πιστεύω ότι η κυβέρνηση πρέπει να αναλάβει την πρωτοβουλία διατύπωσης αυτού του εθνικού σχεδίου. Και να αναδιατάξει τις κοινωνικές και πολιτικές συμμαχίες. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει, κατά τη γνώμη μου, την καλύτερη ιδεολογική και πολιτική προετοιμασία για να ανταποκριθεί σε αυτή την ανάγκη.

Αρκεί να αποκαταστήσει τη συνέχεια της κόκκινης γραμμής που διατρέχει την σκέψη της ελληνικής ανανεωτικής και ριζοσπαστικής Αριστεράς, καρπός της οποίας υπήρξε και η ίδια η συγκρότησή του. Αυτή η κόκκινη γραμμή του επιτρέπει να αναλύσει σωστά τη φάση στην οποία έχει εισέλθει η παγκοσμιοποίηση και τα περιθώρια που διαμορφώνονται για την Ελλάδα και την ελληνική οικονομία. Μια τέτοιου είδους συζήτηση θα προσδιορίσει και το έδαφος των πολιτικών συγκλήσεων και των συμμαχιών.

Η παραδοσιακή συζήτηση με την επίκληση απλών «γεωγραφικών» όρων δεν λέει τίποτα σήμερα. Προφανώς οι ιστορικές συγγένειες παίζουν το ρόλο τους. Όμως το κρίσιμο είναι η απάντηση στα προβλήματα του σήμερα.

  • 6.Το υπάρχον υπουργικό σχήμα είναι αποτελεσματικό ή χρειάζεται αλλαγές, για παράδειγμα με περισσότερους τεχνοκράτες;

Απάντηση: Η διαμόρφωση του κυβερνητικού σχήματος είναι αποκλειστικά ευθύνη του πρωθυπουργού.

7. Πρόσφατα, επισκεφθήκατε την Κίνα μαζί με τον πρωθυπουργό. Μπορείτε να μας αναφέρετε συγκεκριμένα κάποια μεγάλα επιχειρηματικά deals;

Απάντηση: Η συμμετοχή της Ελλάδος στο BeltandRoadForum που οργάνωσε ο Πρόεδρος της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, μας έδωσε τη δυνατότητα να αντιληφθούμε με άμεσο τρόπο διαδικασίες ιστορικής σημασίας που συντελούνται  στην παγκόσμια οικονομία και βεβαίως να δούμε τη θέση και το ρόλο της χώρας μας σε αυτές. Δεν υπάρχει κανένας λόγος ούτε για βιαστικές εκτιμήσεις ούτε για υπερβολές.

Όμως στην περιοχή μας συναντώνται παγκόσμιας εμβέλειας δυναμικές που εάν τις αξιοποιήσουμε με σχέδιο και σύνεση μπορούμε να κατακτήσουμε έναν ρόλο που ποτέ μέχρι σήμερα δεν είχε η Ελλάδα. Ως προς τα συγκεκριμένα, πρέπει να πω ότι υπογράψαμε με την Κίνα μια τριετή συμφωνία που δημιουργεί το πλαίσιο για προσέλκυση πολύ μεγάλων επενδύσεων στην χώρα μας σε κρίσιμους τομείς της οικονομίας.

8. Έχετε αναλάβει το χαρτοφυλάκιο των Επενδύσεων. Είναι γνωστόνόμως ότι για τις επενδύσεις υπάρχει στην Ελλάδα ένα εχθρικό φορολογικό περιβάλλον, μεγάλη γραφειοκρατία και μη σταθερό νομικό σύστημα. Ετοιμάζει η κυβέρνηση νομοθετικές παρεμβάσεις, ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα στις επικείμενες αποκρατικοποιήσεις;

Απάντηση: Απάντηση στο ερώτημα σας δίνουν οι ίδιες οι αποφάσεις πολύ μεγάλων επενδυτικών σχημάτων του εξωτερικού. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα είναι γνωστά, όμως η διεθνής αγορά προεξοφλεί πλέον ότι αυτά τα προβλήματα σταδιακά θα επιλυθούν κι ότι τώρα είναι η κατάλληλη ώρα για να τοποθετηθεί κανείς στην Ελλάδα.

Πιστεύω ότι μέσα στην επόμενη διετία θα δούμε πάρα πολύ σημαντικές επενδύσεις στην Ελλάδα και θα έχουμε μια θεμελιακή αλλαγή στην εικόνα της οικονομίας μας. Ειδικά θέλω να τονίσω ότι το 2017 θα είναι η κρίσιμη χρονιά που θα αρχίσει να καταγράφεται αυτή η αλλαγή. Τα λιμάνια, τα αεροδρόμια, ο σιδηρόδρομος, οι τουριστικές υποδομές, η Υγεία, η μεταποίηση κυρίως στον αγροδιατροφικό τομέα, αλλά όχι μόνο, θα είναι τομείς που θα δώσουν το σήμα της αλλαγής.

9. Για το Ελληνικό και τα εμπόδια που έχουν προκύψει από το Υπουργείο Πολιτισμού έχετε κάποιο σχέδιο για να προχωρήσει η επένδυση;

Απάντηση: Θεωρώ ότι γίνεται πολύς θόρυβος χωρίς λόγο. Η υλοποίηση του μεγάλου έργου στο Ελληνικό θα προχωρήσει. Είναι γνωστό ότι γύρω από το έργο αυτό υπήρχε μεγάλη αντιπαράθεση και κάποια «απόνερα» αυτής της αντιπαράθεσης εξακολουθούν να επηρεάζουν την ορθή κρίση των επιμέρους πλευρών.

Η κυβέρνηση επενδύει στην υλοποίηση του έργου και έχει λάβει όλες τις αποφάσεις ώστε να ξεπεραστούν και τα τελευταία μικρά προβλήματα. Και επιμένω ότι πρόκειται για μικρά προβλήματα που εξακολουθούν να μας απασχολούν επειδή μένουμε με την εντύπωση των παλιών αντιπαραθέσεων.

Αυτό που κατά τη γνώμη μου προέχει είναι η δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και η επιτάχυνση όλων των διαδικασιών. Εγώ αποτολμώ την πρόβλεψη ότι από τη στιγμή που θα ξεκινήσει η διαδικασία για την έκδοση του Π.Δ. θα εκπλαγούν όλοι από την ταχύτητα με την οποία θα προχωρήσει το έργο.

Επαναλαμβάνω ότι η κυβέρνηση επενδύει στην υλοποίηση του έργου. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να τηρηθούν διαδικασίες που προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο εντός του οποίου κινούμαστε όλοι. Κυβέρνηση και επενδυτές. Το ότι το θεσμικό πλαίσιο έχει προβλήματα είναι αδιαμφισβήτητη αλήθεια. Όμως η υλοποίηση ενός έργου τέτοιας κλίμακας απαιτεί τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων.

Η κυβέρνηση λοιπόν εξαντλεί όλα τα περιθώρια και όλες τις δυνατότητες ώστε να εξασφαλίσει την συνεννόηση και την ασφάλεια δικαίου ώστε να μην προκύψει στην πορεία κανένα πρόβλημα.

10.Πρόσφατα αναφερθήκατε στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, μπορείτε να γίνετε πιο σαφής για το επενδυτικό πλάνο;

Απάντηση: Είμαστε σε μια λεπτή φάση χειρισμών για να επιλύσουμε μεγάλα προβλήματα στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής. Εάν αποδώσουν οι προσπάθειες μας, θα επανεκκινήσει ένας κλάδος της οικονομίας μας πάρα πολύ σημαντικός και θα δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις απασχόλησης. Πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα μπορούμε να πούμε πιο συγκεκριμένα πράγματα. Ως αποτελέσματα πια κι όχι ως σχέδια και προοπτικές.



banner-nen

banner2e1



ombudsmangr

ombudsman

 diavgeia b banner



sms
paratirititio-timwn