Μελέτες Χρηματοδοτηθήσες από ΕΣΠΑ

sg-mindev-banner

new-espa-logo

 

equi fund

Ομιλία του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρη Παπαδημητρίου, στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη μόνη συζήτηση και ψήφιση επί του σχεδίου νόμου «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2017».

Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,

Η συζήτηση που κάνουμε για τον Προϋπολογισμό 2017 ενέχει μία σοβαρή αδυναμία: επικεντρώνεται σε μία σημαντική αλλά όχι κυρίαρχη πτυχή του, όπως είναι κάποια επώδυνα μέτρα προσαρμογής με βασικότερο την αύξηση της φορολογίας, αλλά παραβλέπει το γεγονός ότι έχουμε τον πρώτο αναπτυξιακό προϋπολογισμό γενικής αποδοχής μετά από μία οκταετία.

Κι όταν λέω γενικής αποδοχής, εννοώ τους Ευρωπαίους εταίρους μας, που δια στόματος Ευρωπαϊκής Επιτροπής προβλέπουν πως η ανάπτυξη το 2017 θα είναι 2,7%, με το 2016 να κλείνει οριακά θετικό.

Συγχρόνως, ξεχνάμε πως τα επώδυνα μέτρα, τα οποία αυτή η κυβέρνηση προσπαθεί σταθερά να ελαχιστοποιήσει, αποτελούν μέρος της στρατηγικής που οι περισσότεροι σ’ αυτήν την αίθουσα αποδέχθήκαν, ψηφίζοντας το γ’ Πρόγραμμα σταθεροποίησης της οικονομίας.

Τι επιδιώκει όμως ο νέος Προϋπολογισμός και ποια στρατηγική ακολουθεί η κυβέρνηση;

  • Επιδιώκει για το 2017, τη διατήρηση και ενίσχυση της δημοσιονομικής ισορροπίας, με ταυτόχρονο δίκαιο επιμερισμό του βάρους της δημοσιονομικής προσαρμογής, αλλά και της οικονομικής ανάκαμψης που αυτός προβλέπει.
  • Επαναπροσδιορίζει την οικονομική πολιτική, με τη δημιουργία δημοσιονομικών δυνατοτήτων (fiscalspace) μειώνοντας δραστικά τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος σε 1,75% για το 2017 έναντι 4,5% που είχε συμφωνηθεί στο πλαίσιο του προηγούμενου προγράμματος.

Κατ’ επέκταση μειώνει το απαιτούμενο ύψος των δημοσιονομικών μέτρων, απελευθερώνοντας χώρο για τη σταδιακή ανάκαμψη της οικονομίας και αυξάνοντας την αξιοπιστία του προγράμματος.

  • Προωθεί το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στις αγορές προϊόντων (Εργαλειοθήκη Ι, ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΟΣΑ), τα οποία αποτελούν σημαντικές συνιστώσες για την μεγέθυνση της οικονομίας.

Με τον Προϋπολογισμό 2017 η κυβέρνηση επιδιώκει τη δημοσιονομική σταθεροποίηση στη συγκεκριμένη φάση του οικονομικού κύκλου, μέσω του διαύλου της φορολογικής πολιτικής, δεδομένου ότι οι δημόσιες δαπάνες αποτελούνται κυρίως από μισθούς, συντάξεις και δαπάνες κοινωνικής προστασίας, που έχουν συγκριτικά υψηλότερη πολλαπλασιαστική επίδραση στην οικονομική δραστηριότητα από τους φόρους.

Η φορολογία των επιχειρήσεων συμβάλει στην αναγκαία δημοσιονομική σταθεροποίηση της χώρας. Οι επιχειρήσεις συμμετέχουν σε αυτή την κοινή προσπάθεια όπως και οι υπόλοιπες κοινωνικές ομάδες, δηλαδή οι συνταξιούχοι, οι υπάλληλοι και όσοι εισπράττουν εισοδήματα.

Το ύψος της φορολογικής επιβάρυνσης, στη συγκεκριμένη οικονομική συγκυρία της χώρας, θα είναι αντιστρόφως ανάλογο της επίτευξης δημοσιονομικού χώρου (fiscalspace). Η δημιουργία δημοσιονομικού χώρου σε συνδυασμό με διατηρήσιμη δημοσιονομική ισορροπία, θα επιτρέψουν τη βαθμιαία μείωση των φορολογικών συντελεστών.

Οι οποίοι συντελεστές (effectiveaveragetaxrates) σύμφωνα με την Κομισιόν είναι στην Ελλάδα (27,1%) όσο περίπου στην Πορτογαλία (26,6%) και χαμηλότεροι από αυτούς της Ισπανίας (32,9%), της Γαλλίας (38,3%) και της Γερμανίας (28,2%).

H κ. Μπακογιάννη αναφέρθηκε πρόσφατα σε μια ομιλία που έκανα στην ΕΔΕΕ, αλλά δυστυχώς στηρίχτηκε σε αποσπασματικές αναφορές. Αυτό που είπα, είναι ότι η φορολογία δεν αποτελεί καταλυτικό παράγοντα της καταστροφής της εθνικής ανταγωνιστικότητας.

Ο συντελεστής φορολογίας εισοδήματος για τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι σήμερα 29% έναντι 25% στην Ισπανία, 29,5% στην Πορτογαλία, 31,4% στην Ιταλία, 34% στο Βέλγιο, 34,4% στη Γαλλία και 30,2% στη Γερμανία. Δεν νομίζω ότι θα θεωρούσαμε ότι αυτές οι χώρες δεν είναι ανταγωνιστικές αφού μας ζητούν να γίνουμε κι εμείς σαν αυτές.

k

Η φορολογία όμως αποτελεί το τελικό στάδιο μιας διαδικασίας η οποία περιλαμβάνει:

  • σταθερό μακροοικονομικό πλαίσιο και δημοσιονομική ισορροπία
  • δημιουργία δικτύου κοινωνικής προστασίας των πλέον αδύναμων συμπολιτών μας
  • ευκαιρίες ανάπτυξης επιχειρηματικών σχεδίων
  • απλοποίηση των διαδικασιών έναρξης νέων επιχειρήσεων
  • βελτίωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των επιχειρήσεων, και κυρίως,
  • ενίσχυση των θεσμών και διεύρυνση των εργαλείων χρηματοδότησης των επιχειρήσεων.

Η στρατηγική της κυβέρνησης για την επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη, εστιάζεται στη βελτίωση όλων των προηγούμενων σταδίων, όπου όλοι οι διεθνείς δείκτες και έρευνες, αναδεικνύουν την χαμηλή θέση της Ελλάδας. Ειδικότερα, οι ελληνικές επιχειρήσεις, σύμφωνα με σχετική έρευνα που διεξάγει η ΕΚΤ ανά εξάμηνο σε δείγμα 10.000 επιχειρήσεων στην Ευρωζώνη, αντιμετωπίζουν τη δυσμενέστερη κατάσταση μεταξύ όλων των χωρών της Ευρωζώνης στο θέμα της χρηματοδότησης.

Συγκεκριμένα αντιμετωπίζουν:

  • τα υψηλότερα επιτόκια τραπεζικού δανεισμού
  • τις περισσότερες απορρίψεις αιτήσεων δανεισμού από τις τράπεζες
  • το χαμηλότερο ύψος προσφερόμενων δανείων από τις τράπεζες
  • το χαμηλότερο ποσοστό προσφερόμενου δανείου προς ίδια κεφάλαια και
  • τα υψηλότερα ενέχυρα για τη χορήγηση δανείου  

Επίσης η πρόσβαση στη χρηματοδότηση (accesstofinance) αποτελεί την κυρίαρχη ανησυχία των ελληνικών επιχειρήσεων.

Συνεπώς, αποδεικνύεται από την έρευνα η ορθότητα της κυβερνητικής στρατηγικής να δώσει προτεραιότητα στην αποκατάσταση της ομαλής χρηματοδότησης και στην ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ.

Εξέλιξη που θα βοηθήσει :

  • στη ρευστότητα των τραπεζών,
  • στη σταδιακή μείωση των επιτοκίων δανεισμού, και
  • στην διαθεσιμότητα χρηματοδότησης των επιχειρήσεων.

Παράλληλα, συνεχίζεται η δημοσιονομική σταθεροποίηση της οικονομίας, και η περιστολή των κρατικών δαπανών, μέσω της αναμόρφωσης της δημόσιας διοίκησης (πχ από την εφαρμογή της ηλεκτρονικής υπογραφής, σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ, το κράτος θα εξοικονομήσει €800 εκατομμύρια τη διετία 2017-18) και την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας.

Τέλος, έμφαση δίνεται στη διευκόλυνση και στον περιορισμό των εμποδίων για την έναρξη επιχειρήσεων, με τον περιορισμό του κόστους σύστασης κατά 70% εφόσον αυτή γίνεται ηλεκτρονικά, και με τον περιορισμό αντίστοιχα του χρόνου αδειοδότησης έως και 97%, για επιχειρήσεις τριών βασικών κλάδων της οικονομίας (τουρισμός, μεταποίηση τροφίμων-ποτών, και υγεία).

Η κυβέρνηση προωθεί τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις για την αποτελεσματική και δίκαιη διαχείριση των κόκκινων δανείων, τη μείωση των διοικητικών εμποδίων, την δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών, τη σύλληψη της φοροδιαφυγής και την μέγιστη δυνατή άντληση χρηματοδοτικών πόρων, και προσέλκυση επενδυτικών κεφαλαίων.

Οι μεταρρυθμίσεις αυτές είναι απαραίτητες για την επιστροφή της βιώσιμης και δίκαιας ανάπτυξης της οικονομίας. Γι’ αυτό και όλοι θα έπρεπε να τις στηρίζουν αντί να τις δυσφημούν ή να τις πολεμούν. Πολύ περισσότερο που ήδη φέτος έχουν αρχίσει να αποδίδουν αναπτυξιακά αποτελέσματα.

Κλείνοντας θα ήθελα να σας παροτρύνω όλους να υπερψηφίσετε τον Προϋπολογισμό.

Σας ευχαριστώ



banner-nen

banner2e1



ombudsmangr

ombudsman

 diavgeia b banner



sms
paratirititio-timwn