Τελευταία Νέα
Σεπ 15

Τοποθέτηση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη στο Thessaloniki Helexpo Forum 2020

 

Τοποθέτηση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη, στο Thessaloniki Helexpo Forum 2020, για τον ρόλο της βιομηχανίας στην ανάπτυξη και τις επενδυτικές προοπτικές στη μετά Covid εποχή.

 

Στην εισαγωγική του τοποθέτηση, ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε:

«Κατ’ αρχάς θα ήθελα να ευχαριστήσω πάρα πολύ για την πρόσκληση. Να συγχαρώ τη ΔΕΘ που υπό τις εξαιρετικά αντίξοες φετινές συνθήκες έχει καταφέρει να κρατήσει ζωντανή την ιδέα της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης και της προβολής της πόλεως αυτήν την περίοδο κάθε χρόνο. Πιστεύω ότι και αυτή η προσαρμοστικότητα είναι δείγμα πολύ καλής διοίκησης.

Η ιδέα του να κάνουμε αυτή τη συζήτηση τώρα είναι εξαιρετική. Θα ήταν εξαιρετική και χωρίς τον Covid -19. Ήδη, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είχε ξεκινήσει κινήσεις στον τομέα της βιομηχανίας που δείχνουν ότι μας ενδιαφέρει να αλλάξουμε το παραγωγικό μας μοντέλο, να το κάνουμε πιο ισορροπημένο.

Υπενθυμίζω ότι είχαμε ιδρύσει την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης και Εφαρμογής (ΕΥΔΕ) για τα ευρωπαϊκά κονδύλια στη βιομηχανία πρώτη φορά στην ιστορία πριν από τον Covid-19. Όμως, μέσα στις συνθήκες της πανδημίας η ιδέα του να έχουμε και μία αξιοπρόσεκτη, αξιοσημείωτη έως και σημαντική βιομηχανική παραγωγή στην Ελλάδα, απέκτησε τελείως διαφορετικές διαστάσεις.

Πρώτον, στην αρχή όταν χρειαστήκαμε αντισηπτικά, μάσκες και υπόλοιπο υγειονομικό υλικό διαπιστώσαμε ότι σε αυτόν τον τομέα η Ελλάδα ήταν μόνο χώρα εισαγωγέας.  Άρα, την ώρα που υπήρχε διεθνής ανάγκη και δυσκολία εξεύρεσης εισαγωγών και κινδύνευε ο ντόπιος πληθυσμός να μείνει χωρίς αναγκαία υλικά ή αν τα έβρισκε, να τα έβρισκε πάρα πολύ ακριβά, τότε η εγχώρια βιομηχανία κινητοποιήθηκε.

Η παραγωγή αντισηπτικών και με δικές μας νομοθετικές παρεμβάσεις  – να το πω αυτό και να ευχαριστήσω, έλαβαν και της διακομματικής υποστήριξης τότε στη Βουλή- αυξήθηκαν από τα 200.000 τεμάχια την ημέρα, σε άνω των 2 εκατομμυρίων την ημέρα. Οι μάσκες μας ήταν πρακτικά σχεδόν στο μηδέν και σήμερα είμαστε επίσης με ημερήσια παραγωγή αρκετών εκατομμυρίων.

Άρα, η βιομηχανία έδειξε αυτομάτως την παρουσία της με άμεση ενέργεια στα υγειονομικά υλικά, στην πορεία δε και με καινοτόμα προϊόντα, όπως αυτόματους θερμομετρητές και λοιπά, που απέδειξε ότι τελικά η ελληνική βιομηχανία παραμένει ζωντανή.

Στα πλαίσια αυτού του νέου περιβάλλοντος που και σε επίπεδο Ευρώπης έχει θέσει τη συζήτηση του αν η Ευρώπη πρέπει να αποκτήσει κάποιου είδους αυτάρκειας σε ορισμένα προϊόντα και να μην εξαρτάται μόνο από άλλες αγορές, έρχεται η Ελληνική Κυβέρνηση μέσα από το Εθνικό Σχέδιο, που είναι περισσότερο γνωστό στην κοινή γνώμη ως Σχέδιο Επιτροπής Πισσαρίδη και το οποίο θα ανακοινωθεί και θα μπει σε δημόσια διαβούλευση στο τέλος αυτού του μήνα, να θέσει τη μεταποίηση και τη βιομηχανία σε έναν από τους βασικότερους πυλώνες του επόμενου οικονομικού μας μοντέλου.

Και όπως διαπιστώθηκε χώρες που δεν είχαν βιομηχανική παραγωγή, είχαν  και τη μεγαλύτερη πτώση στο ΑΕΠ τους κατά το διάστημα του COVID. Εμείς λόγω της μεγάλης εξάρτησής μας από τον τουρισμό και από τις παρεμφερείς και τις γύρω από αυτόν δραστηριότητες είχαμε ένα πολύ γερό χτύπημα στην οικονομία μας. Κρατηθήκαμε καλύτερα από τις αρχικές προβλέψεις μεν, αλλά παρέμεινε εξαιρετικά ισχυρό δε ακριβώς διότι δεν είχαμε να αναπληρώσουμε αυτή την απώλεια από ισχυρούς άλλους κλάδους.

Άρα, λοιπόν, η βιοτεχνία, η μεταποίηση και η βιομηχανία μπαίνουν στον κεντρικό άξονα της πολιτικής και του Εθνικού Σχεδίου το οποίο έχουμε βάλει μπρος.

Και μέσα από τις προτάσεις που η Κυβέρνηση καταθέτει στο περίφημο Ταμείο Ανάκαμψης θα διαπιστώσετε ότι πάρα πολλές από αυτές, και μπορώ να μιλήσω για αυτό μετά συγκεκριμένα, έχουν στόχο την ενίσχυση της βιομηχανικής παραγωγής στην Ελλάδα, την ενίσχυση της προστιθέμενης αξίας στην Ελλάδα.

Πρέπει να σας πω δε επιπλέον σε αυτά ότι συστήσαμε το Εθνικό Συμβούλιο Βιομηχανίας, η πρώτη σύγκληση του οποίου θα γίνει με την παρουσία του κυρίου Πρωθυπουργού στις αρχές Οκτωβρίου.

Στο Συμβούλιο εκπροσωπούνται όλοι οι θεσμοί και οι εκπρόσωποι της αγοράς και της βιομηχανίας στην Ελλάδα που θα έχουν την δυνατότητα να έρχονται σε επαφή με τα αρμόδια Υπουργεία έτσι ώστε να διαμορφωθεί ένα σημείο στο οποίο θα μπορούμε να ανταλλάσσουμε συνολικά ιδέες, να χαράσσουμε πολιτικές και να προχωράμε ταχύτερα τις αποφάσεις που χρειάζεται.

Γιατί εδώ δεν είναι μόνο γενική και θεωρητική η συζήτηση του τι θέλουμε να κάνουμε αλλά είναι τελείως πρακτική συζήτηση του πώς θα το κάνουμε. Και εμείς είμαστε μία Κυβέρνηση που η φιλοδοξία μας είναι να κάνουμε πράγματα και όχι να λέμε ότι θα κάνουμε.

Έτσι, λοιπόν, είμαστε πια σε ένα πολύ ώριμο σημείο και θα δείτε ότι μέσα στους επόμενους μήνες και όσο το Ταμείο Ανάκαμψης θα αρχίσει να λειτουργεί, πολλές μεταρρυθμίσεις που θα έχουν ως στόχο την ενίσχυση της βιομηχανικής παραγωγής και πάρα πολλές άλλες δράσεις θα λαμβάνουν χώρα έτσι ώστε να βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και της ελληνικής βιομηχανίας έναντι των ανταγωνιστών τους.

Κλείνοντας, θέλω να συγχαρώ τον κύριο Χαρίτση για τα νέα του καθήκοντα. Καλή επιτυχία. Υπήρξε ένας καλός Υπουργός, το λέω γιατί έχω διαδεχθεί τρόπον τινά τη δουλειά του στο Υπουργείο και νομίζω ότι θα έχουμε  εποικοδομητική συνεργασία στα πλαίσια μιας Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας και των σχέσεων Αντιπολίτευσης  και Κυβέρνησης που πρέπει να υπάρχουν».

 

Στο δεύτερο μέρος της τοποθέτησής του, ο κ. Γεωργιάδης τόνισε:

«Να δώσω κάποιες γρήγορες απαντήσεις σε όσα ακούστηκαν και μετά θα αναφερθώ στο Ταμείο Ανάκαμψης και στο ΕΣΠΑ.

Ως προς τις εξαγωγές, οι ελληνικές εξαγωγές το πρώτο εξάμηνο του 2020 άντεξαν μια χαρά. Για την ακρίβεια, χωρίς τα πετρελαιοειδή, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το πρώτο εξάμηνο του 2019 είχαμε εξαγωγές περίπου 13,67 δις και τώρα έχουμε πάει 13,83 δις. Είχαμε και μια πολύ ελαφριά αύξηση δηλαδή στις εξαγωγές.

Εάν σε αυτό συμπληρώσετε ότι είχαμε μια μεγάλη μείωση στις εισαγωγές, συνεπάγεται ότι είχαμε μια σημαντική μείωση του εμπορικού μας ελλείμματος και, συγκεκριμένα, χωρίς τα πετρελαιοειδή κατά 17,8%. Άρα, όσο και αν σας κάνει εντύπωση, το πρώτο εξάμηνο του 2020 για αυτό που συζητάμε εδώ ήταν ένα σχετικά καλό εξάμηνο.

Όσον αφορά ιδιαίτερα τη βιομηχανία είχαμε θεαματική άνοδο της συμμετοχής της βιομηχανίας στο παραγόμενο προϊόν από 9% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019 σε 26% το πρώτο εξάμηνο του 2020.  Έχει να κάνει προφανώς αυτό με την αλλαγή γενικώς του μείγματος της οικονομικής πολιτικής στην Ευρώπη και με αυτά που λέγαμε προηγουμένως για την επιστροφή της Ευρώπης στην εξεύρεση πρώτων υλών και παραγόμενων αγαθών μέσα από την Ευρώπη και όχι έξω από την Ευρώπη.

Άρα, αυτά που συζητήσαμε πριν, που υπονόησε ο κύριος Χαρίτσης και που ανέφερε ιδιαίτερα ο κύριος Παπαλεξόπουλος, να του ευχηθώ και εγώ καλή θητεία στο ΣΕΒ, έχουν αρχίσει να γίνονται.

Τώρα, το μεγάλο στοίχημα της δικής μας γενιάς είναι πως θα επιταχύνουμε, πως θα καρπωθούμε όλο το όφελος που μπορούμε να έχουμε από αυτά και με ποιους δρόμους μπορούμε να το κάνουμε αυτό πιο γρήγορο. 

Και εδώ έρχεται τώρα το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ.  Δεν θα μπορούσε να γίνει τώρα μια αδιέξοδη συζήτηση ποιοι έκαναν καλύτερο το ΕΣΠΑ, ποιοι έκαναν χειρότερο το ΕΣΠΑ, αυτή είναι μια συζήτηση λίγο βαρετή για τον κόσμο. Σίγουρα όλες οι κυβερνήσεις και όλοι οι υπουργοί έχουν φιλοδοξία να πάει καλά το ΕΣΠΑ γενικώς σε όλα τα κονδύλια.  Κανένας Υπουργός δεν παίρνει αυτή τη θέση για να πει: «δεν θέλω να απορροφήσω το ΕΣΠΑ».

Εμείς μέσα στη γενικότερη ατυχία, είχαμε μια σχετική τύχη διότι λόγω του Covid έγιναν πολύ πιο ευέλικτοι οι τρόποι χρήσης του ΕΣΠΑ και μπορέσαμε να εισπράξουμε πόρους από εργαλεία που δεν μπορούσαμε στο παρελθόν.

Πρέπει να σας πω ότι μέσα στην πανδημία τα βασικότερα εργαλεία χρηματοδότησης της ελληνικής οικονομίας που ξέρει ο κόσμος έγιναν από το Υπουργείο Ανάπτυξης μέσω του ΕΣΠΑ. Παραδείγματος χάρη, στην επιστρεπτέα προκαταβολή το πρώτο δισεκατομμύριο ήταν από το ΕΣΠΑ. Το ΤΕΠΙΧ ΙΙ, τα εγγυοδοτικά είναι από το ΕΣΠΑ.Η επιδότηση των τόκων είναι από το ΕΣΠΑ.  Επομένως, με φαντασία και πιστεύω με αρκετή ταχύτητα μέσα σε αυτή την κρίση, αξιοποιήσαμε τα διαθέσιμα ευρωπαϊκά χρήματα για να απορροφήσουμε σε κάποιο βαθμό, δεν γίνεται φυσικά καθ΄ ολοκληρίαν, τις συνέπειες της παρούσης οικονομικής κρίσης.

Τώρα, το Ταμείο Ανάκαμψης είναι κάτι άλλο.  Ουδέν κακόν αμιγές καλού έλεγαν οι αρχαίοι Έλληνες.  Δηλαδή μέσα στη μεγαλύτερη συμφορά μπορείς να βρεις και κάτι καλό.

Στην προκειμένη περίπτωση το κάτι καλό στην τρέχουσα συμφορά του Covid, να μην παρεξηγηθώ εδώ, αν μπορούσα να επιλέξω θα προτιμούσα να μην είχα συναντήσει ποτέ τον Covid-19 και ίσως και ποτέ το Ταμείο Ανάκαμψης, όμως, δεδομένου ότι συναντήσαμε τον Covid-19, καλό είναι να σκεφτούμε πόσο μεγάλη ευλογία για τη χώρα είναι ότι παραμείναμε στην ευρωζώνη, στο ευρώ και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Και έτσι έχουμε μέσα στη ζημιά και κάτι να ελπίζουμε.  Τι να ελπίζουμε;  Να αξιοποιήσουμε τους πρωτοφανείς για την επόμενη εξαετία διαθέσιμους πόρους.  Συμποσούμενο το τρέχον ΕΣΠΑ, το επόμενο ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης και οι αγροτικές επιδοτήσεις πλησιάζουν τα 73 δισεκατομμύρια.

Αυτό με έναν ελάχιστο πολλαπλασιαστή της τάξεως του 2 ή έστω 1,5 είναι σχεδόν άλλο ένα ΑΕΠ για τη χώρα μας. Άρα, έχουμε ως γενιά και πρωτίστως εμείς ως Κυβέρνηση την ευθύνη να μπορούμε να βρούμε τους τρόπους να αξιοποιήσουμε αυτά τα χρήματα με έναν τρόπο που να πιάσουν τόπο για να το πω κατά την καθομιλουμένη.

Τώρα, ως προς τη διασύνδεση αγοράς και πανεπιστημίων που αναφερθήκατε προηγουμένως, βεβαίως αυτό είναι κάτι που θέλει πάρα πολύ η Κυβέρνηση. Η μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας στο Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων έγινε για αυτό το λόγο. Η επιπλέον προικοδότηση προγραμμάτων στο «Ερευνούμε-Καινοτομούμε» -περίπου άλλα 500 εκατομμύρια- με δική μου απόφαση γίνεται για αυτό το λόγο.

Και πάει και πολύ γρήγορα η απορρόφηση. Θα θέλαμε να πάμε και πιο γρήγορα, θα θέλαμε να μπορούμε να φτιάξουμε, όπως παραδείγματος χάρη  σε άλλες χώρες, μέσα στα πανεπιστημιακά campus υποκαταστήματα των εταιριών που θα κάνουν outsourcing στελεχών και σύνδεσης προγραμμάτων έρευνας με τα πανεπιστήμια. Είναι λίγο δύσκολο στην Ελλάδα.  Καταλαβαίνατε ότι, αν φτιάχναμε κάτι τέτοιο, δεν θα είχε μεγάλο προσδόκιμο ζωής μέσα σε ένα ελληνικό πανεπιστήμιο για προφανείς λόγους.

Εν πάση περιπτώσει, παρά ταύτα είμαστε σε πολύ καλό δρόμο. Πρέπει να σας πω -το ξέρουν και οι της βιομηχανίας – ότι μια από τις βασικότερες προτάσεις στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι η δημιουργία της μαθητείας για τη βιομηχανία και τις εταιρίες υψηλής τεχνολογίας με υποστήριξη και πληρωμή από το κράτος ώστε να παίρνουν αποφοίτους των πανεπιστημίων και να εργάζονται στον πραγματικό κόσμο για ένα-δυο χρόνια έτσι ώστε και να αποκτούν εμπειρία και η επιχείρηση να γλιτώνει το διάστημα που πρέπει η ίδια να επιμερίζεται το κόστος της μαθητείας των εργαζομένων της.

Διότι ένα από τα προβλήματα της βιομηχανίας στην Ελλάδα, όσο και αν σας κάνει εντύπωση, είναι το εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό. Λέμε να φέρουμε επενδύσεις αλλά μόλις πας να φτιάξεις την επένδυση δεν βρίσκεις τους κατάλληλους εργάτες για να δουλέψεις τη βιομηχανία.

Άρα εδώ πρέπει να τρέξουμε και θα τρέξουμε με πολύ μεγάλη ταχύτητα σε αυτού του τύπου τις μεταρρυθμίσεις.  Και πράγματι θα διαπιστώσετε και στο Εθνικό Συμβούλιο Βιομηχανίας ότι και εγώ και ο κύριος Παπαθανάσης, γιατί από κοινού έχουμε κάνει όλη αυτή την πολιτική, έχουμε καταθέσει σε συνεργασία με την αγορά πολλές προτάσεις καινοτόμες και μεταρρυθμιστικές που ως τελικό αποτέλεσμα θα έχουν ειδικά η βιομηχανία να μπορέσει να απορροφήσει μεγάλο κομμάτι από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Και κλείνοντας να πω ότι και το επόμενο ΕΣΠΑ το οποίο όπως ξέρετε έχει ένα μεγάλο κομμάτι για την πράσινη ενέργεια και ένα μεγάλο κομμάτι digital, θα αξιοποιηθεί κατά κόρον για την 4.0 επανάσταση στη βιομηχανία και ο λόγος που φτιάξαμε την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης και Εφαρμογής (ΕΥΔΕ) για την βιομηχανία είναι για να μπορούμε να κατευθύνουμε για πρώτη φορά σημαντικούς πόρους ΕΣΠΑ προς αυτή. Έχουμε ξεκινήσει τώρα με 92 εκατομμύρια αλλά αυτό είναι μόνο για αρχή. Επαναλαμβάνω εθνικός μας στόχος είναι να αναγεννηθεί η ελληνική βιομηχανία.

Βεβαίως και υπάρχει ανησυχία.  Η ανησυχία είναι ότι καλά τα χρήματα, αλλά πρέπει να έχουμε τρόπο να τα απορροφήσουμε. Και ξέρετε, για να τα λάβουμε σε όρους χρημάτων, η καλύτερή μας επίδοση μέχρι τώρα ήταν 5,5 δισεκατομμύρια σε ένα χρόνο και εμείς πρέπει να ξοδεύουμε τα επόμενα 6 χρόνια περίπου 11 δισεκατομμύρια το χρόνο και δεν είναι καθόλου εύκολο αυτό.

Είναι υπερδιπλάσιος στόχος από την καλύτερή μας έως σήμερα επίδοση. Άρα, προφανώς οι δομές του ελληνικού κράτους και η ταχύτητα με την οποία πρέπει να κινηθούμε είναι μια πρόκληση».

 

Κλείνοντας, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων υπογράμμισε:

«Πρώτα από όλα, όσον αφορά στο μέγεθος των επιχειρήσεων το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι έχει πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πάνω από το 93% των ελληνικών επιχειρήσεων, με τους ευρωπαϊκούς ορισμούς, είναι μικρές επιχειρήσεις.

Άρα, έχουμε σοβαρή δουλειά να κάνουμε στη συγχώνευση των επιχειρήσεων με παροχή κινήτρων για να μεγαλώσουν σε μέγεθος.  Μπορεί να μην θέλουμε να γίνουν τεράστιες πολυεθνικές αλλά θέλουμε να είναι αρκετά μεγαλύτερες και για να μπορούν να έχουν μεγαλύτερη εξωστρέφεια και για να μπορούν να έχουν μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα και για να μπορούν να έχουν μεγαλύτερη διαφάνεια.

Ως προς αυτό που έθεσε ο κύριος Χαρίτσης, τη χρηματοδότηση από το τραπεζικό σύστημα, είναι γενικά πιο εύκολο για έναν πολιτικό να τα βάλει με το τραπεζικό σύστημα. Η αλήθεια είναι ότι στην παρούσα κρίση και βεβαίως με πολύ μεγάλη πίεση από την Κυβέρνηση και με σχεδόν επί καθημερινής βάσεως συνεργασία, οι τράπεζες αυτό το τετράμηνο προχώρησαν σε σοβαρή παροχή ρευστότητας στην αγορά.

Αν δείτε τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, ο μήνας Ιούλιος ήταν ο μήνας με τη μεγαλύτερη πιστωτική επέκταση όλων των τελευταίων δεκαετιών.

Και όσον αφορά στο ΤΕΠΙΧ ΙΙ και στο Εγγυοδοτικό σχεδόν εξαντλήθηκε η εκταμίευσή τους και μας ανάγκασε να προσθέσουμε άλλο ένα δισεκατομμύριο στο ΤΕΠΙΧ και να ξεκινήσουμε τώρα άμεσα το δεύτερο Εγγυοδοτικό ακριβώς διότι η εκταμίευση έγινε με πάρα πολύ μεγάλη ταχύτητα.

Κλείνοντας να πω ότι κεντρικός εθνικός στόχος όλων μας είναι η αύξηση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Σε αυτό στοχεύουν οι μεταρρυθμίσεις που σχεδιάζει η Κυβέρνηση και όλη η προσπάθεια από την Επιτροπή Πισσαρίδη. Πιστεύω στο τέλος του μήνα θα έχουμε σε δημόσια διαβούλευση την τελική της πρόταση, γιατί σωστά ελέχθη τώρα ήταν το πρώτο σχέδιο, το προσχέδιο.

Η τελική πρόταση όμως θα τεθεί σε διαβούλευση στο τέλος του Σεπτεμβρίου ώστε να συμπεριληφθεί στο εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης και στις προτάσεις μας στο Ταμείο Ανάκαμψης που άτυπα θα πρέπει να έχουν δοθεί στις ευρωπαϊκές αρχές έως 15 Οκτωβρίου».

 

Ολόκληρη η τοποθέτησή του στο ακόλουθο link:

https://www.youtube.com/watch?v=EBImcJ-dcfk