Τελευταία Νέα
Νοέ 17

Ομιλία Υπουργού Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη επί του Σχεδίου Νόμου του ΥΠΑΝΕΠ σήμερα στη Βουλή

 

 

Ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη σήμερα στη Βουλή επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Λήψη συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1150 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για την προώθηση της δίκαιης μεταχείρισης και της διαφάνειας για τους επιχειρηματικούς χρήστες επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης (L 186), ρυθμίσεις για τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, την Επιτροπή Ανταγωνισμού, τη λειτουργία της αγοράς και λοιπές διατάξεις»:

 

«Zητώ συγγνώμη από τους συναδέλφους. Ποτέ δεν προηγούμαι από τους ομιλητές. Μάλιστα, θέλω να ακούω τη συζήτηση. Όμως, σήμερα πρέπει να αναχωρήσω σε μία ώρα για το ταξίδι στο Άμπου Ντάμπι με τον κύριο Πρωθυπουργό. Γι’ αυτό θα προηγηθώ για να πω αυτά που πρέπει και μετά θα είναι εδώ ο κ. Παπαθανάσης με τον κ. Δήμα, οι οποίοι θα συνεχίσουν και θα κλείσουν τη συζήτηση. Σας ευχαριστώ, λοιπόν, πάρα πολύ για την κατανόηση.

Μπαίνω γρήγορα στο νομοσχέδιο. Αν και έχουμε κάνει διεξοδική συζήτηση στην Επιτροπή, θα επαναλάβω, γιατί εδώ είμαστε Ολομέλεια, και για τα Πρακτικά, αλλά και για όσους μας παρακολουθούν, τι περίπου κάνει αυτό το νομοσχέδιο.

Ο πυρήνας του νομοσχεδίου είναι ο Κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις μεγάλες εταιρείες που παράγουν διαδικτυακές υπηρεσίες αναζήτησης, τις μεγάλες πλατφόρμες. Αυτό που νομοθετούμε επιπλέον από τον Κανονισμό και που πιστεύουμε ότι κινείται σε κατεύθυνση εξαιρετικά υπέρ του επιχειρείν και υπέρ των μικρών επιχειρήσεων είναι ότι δίνουμε το δικαίωμα σε επιχειρηματικές ενώσεις να προχωρούν σε συλλογικές αγωγές κατά αυτών των πλατφορμών στην περίπτωση που οι πλατφόρμες εκ συστήματος και, αν θέλετε, ως προϊόν αθέμιτου ανταγωνισμού καταπατούν ή πιστεύουν ότι καταπατούν τα επιχειρηματικά τους συμφέροντα. Μέχρι σήμερα, τέτοιου είδους αγωγές μπορούσαν να γίνουν μόνο κατά μόνας.

Θα το πω σχηματικά για τον κόσμο που μας βλέπει. Σήμερα πας και νοικιάζεις ένα κατάστημα στους πολυσύχναστους δρόμους, όπως για παράδειγμα στην Ερμού ή τη Βουκουρεστίου. Στο ηλεκτρονικό εμπόριο, η αντίστοιχη «Ερμού» και η αντίστοιχη «Βουκουρεστίου» είναι όταν κάνεις google και ψάχνεις ένα προϊόν, το να  φτάνει η δική σου επιχείρηση, το δικό σου ηλεκτρονικό κατάστημα σε σχετικά υψηλή σελίδα. Διότι αν φτάνει μετά από πεντακόσιες σελίδες, στην πραγματικότητα μπορεί να μη φτάσει κανείς να αγοράσει από εσένα.

Οι πλατφόρμες, λοιπόν, πρέπει να έχουν ξεκάθαρη και δημόσια γνωστή πολιτική, με βάση ποιον αλγόριθμο και με ποια λογική κατατάσσουν τη σειρά των εταιρειών στην περίπτωση της αναζήτησης, ώστε να μπορούν οι εταιρείες πάλι να επιλέξουν αν θα προσαρμοστούν σε αυτήν την πολιτική, αν θα πληρώσουν δηλαδή την ανάλογη διαφήμιση ή αν αυτό δεν τους ενδιαφέρει. Εν πάση περιπτώσει, όμως, αυτό θα πρέπει να είναι καθαρό και το ίδιο για όλους, έτσι ώστε να μπορεί η αγορά να λειτουργεί ευρύθμως.

Για να είμαστε, λοιπόν, βέβαιοι ότι αυτό γίνεται σε αυτόν τον νέο ψηφιακό κόσμο, κάνουμε αυτήν την αλλαγή και προσθέτουμε τη δυνατότητα των συλλογικών αγωγών, ώστε αν κάποια από αυτές τις εταιρείες για λόγους δικής της εμπορικής πρακτικής καταπατήσει συλλογικά τα δικαιώματα ενός κλάδου, κάποιων εταιρειών, κάποιων επιμελητηρίων, κάποιων φορέων, αυτοί να μπορούν να προασπίσουν τα δικαιώματά τους στα δικαστήρια.

Το δεύτερο κομμάτι του νομοσχεδίου αφορά σε διάφορες συμπληρωματικές ρυθμίσεις του πρώτου, δηλαδή αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο, όπου η ΔΙΜΕΑ -την οποία φτιάξαμε μαζί πριν από μερικούς μήνες και που ήδη λειτουργεί με αρκετά μεγάλη επιτυχία- να μπορεί να το ελέγχει επιβάλλοντας και πρόστιμα όπου χρειάζεται κατά τον τρόπο που ελέγχει τα φυσικά καταστήματα, έτσι ώστε δηλα΄δη να επεκταθεί και στον ψηφιακό κόσμο ο έλεγχος της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή μέσα από τις υπηρεσίες ελέγχου του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Το τρίτο κομμάτι του νομοσχεδίου είναι μία σειρά διατάξεων που αφορούν στην Ανεξάρτητη Αρχή Ανταγωνισμού. Αυτό που βασικά κάνουμε εκεί είναι ότι δεχόμαστε το αίτημα του Προέδρου και του Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής, οι οποίοι μας έθεσαν με ένταση το εξής πρόβλημα: Όταν πρωτοφτιάχτηκε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ο πόρος που θεσμοθετήθηκε, το 1 τοις χιλίοις δηλαδή επί των πράξεων των ανωνύμων εταιρειών το έτος 2008-2009, αντιστοιχούσε σε ένα ποσό περίπου 12 εκατομμυρίων τον χρόνο. Όμως, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης που ακολούθησε, αλλά και της αλλαγής των εταιρικών μορφών που πολλοί επιχειρηματίες αποφάσισαν για διάφορους λόγους, ευκολίας ή φορολογικούς, αυτή η ύλη έχει μειωθεί σήμερα περίπου στα 4,5 εκατομμύρια. Η διαφορά του ποσού από τα 12 στα 4,5 εκατομμύρια δημιουργεί για την Ανεξάρτητη Αρχή Ανταγωνισμού σοβαρό πρόβλημα λειτουργίας. Ο πόρος τον οποίο έχει στη διάθεσή της είναι στην πραγματικότητα αρκετός για να καλύψει μόνο τα έξοδα της μισθοδοσίας και τίποτα περισσότερο.

Πάμε, λοιπόν, στη συζήτηση για το πώς μπορούμε να το διορθώσουμε  αλλά χωρίς να φαίνεται ότι το κράτος θα κρατάει κατά κάποιο τρόπο όμηρο την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Εδώ πρέπει να πούμε το εξής: Εγώ ως αρμόδιος Υπουργός εποπτεύω μεν την Ανεξάρτητη Αρχή Ανταγωνισμού, αλλά δεν μπορώ να ελέγξω την Ανεξάρτητη Αρχή Ανταγωνισμού και δεν μπορώ να υπεισέλθω σε αυτήν, γιατί για λόγους που όλοι αντιλαμβανόμαστε είναι ανεξάρτητη αρχή. Αν μπορούσε ο κάθε Υπουργός να υπεισέρχεται στα της Αρχής, καταλαβαίνετε τι θα τράβαγαν οι Υπουργοί, αλλά και τι θα γινόταν στην αγορά. Για να είμαστε, λοιπόν, βέβαιοι ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει, φέρνουμε μια τροπολογία που λέει ότι ο εκάστοτε Πρόεδρος της Αρχής με αίτημά του στον Υπουργό Οικονομικών θα μπορεί να λαμβάνει έκτακτη κρατική επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό κατά το μέτρο των χρημάτων που του λείπουν από τον πόρο του 1 τοις χιλίοις στις ανώνυμες εταιρείες, έτσι ώστε να μπορεί να συμπληρώνει το ποσό αυτό από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Θυμίζω ότι είχαμε και μία διαφωνία, μια συζήτηση, στην Επιτροπή την οποία διορθώσαμε, ακριβώς για να μην υπάρχει παρεξήγηση ως προς τη διάθεσή μας να παρεμβαίνουμε στα της Αρχής. Η αρχική σκέψη του Υπουργείου Οικονομικών ήταν να είναι «τεκμηριωμένη» η γνώμη. Εμείς το κάναμε «απλή γνώμη», ένα τεκμηριωμένο απλό αίτημα, έτσι ώστε στην πραγματικότητα κάθε φορά που η Αρχή κρίνει ότι χρειάζεται τα χρήματα αυτά έως αυτήν την οροφή που είπαμε, να μπορεί να τα ζητάει από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Επίσης, στο νομοσχέδιο έχουμε και δύο διατάξεις που προκάλεσαν και λίγο μεγαλύτερη συζήτηση και τις οποίες θέλω να αναλύσω περισσότερο. Η μία διάταξη αφορά στη δυνατότητα να λειτουργούν τις Κυριακές καταστήματα σε περιοχές έως πέντε χιλιάδες κατοίκους. Τονίζω ότι είναι πέντε γραμμές η αλλαγή στο άρθρο που ήδη ισχύει. Πρόκειται για το άρθρο 2α στο όλο άρθρο 18 που έχετε στα χέρια σας και το οποίο στην πραγματικότητα λέει ότι μόνο μικρομεσαίες επιχειρήσεις με τζίρο έως 1,5 εκατομμύριο και έως εννέα υπαλλήλους μπορούν να ανοίγουν νόμιμα τις Κυριακές με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης.

Για ποιες επιχειρήσεις, λοιπόν, νομοθετούμε στην πραγματικότητα; Νομοθετούμε για μίνι μάρκετ, για ζαχαροπλαστεία, για φούρνους, για τέτοιου είδους επιχειρήσεις. Γιατί είπαμε ότι το κάνουμε αυτό; Διότι σε πολλές περιοχές της χώρας, κυρίως σε μικρά χωριά και κωμοπόλεις, ακριβώς επειδή πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις λειτουργούσαν, αλλά χωρίς άδεια του οικείου αντιπεριφερειάρχου, εκεί οι Υπηρεσίες βάζουν συνεχώς πρόστιμα.

Το κάνουμε, λοιπόν, για να καλύψουμε αυτές τις επιχειρήσεις. Και επειδή στην αρχή γράφτηκε λάθος στον Τύπο και δημιούργησε μεγάλη φασαρία, τονίζω ότι δεν πρόκειται περί θεσμοθέτησης γενικού ανοίγματος όλων των καταστημάτων τις Κυριακές με απλή απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης. Το άρθρο ισχύει, όπως ίσχυε μέχρι τώρα. Η μόνη αλλαγή είναι η δυνατότητα να λειτουργούν επιχειρήσεις σε περιοχές, σε πόλεις έως πέντε χιλιάδες κατοίκους και αφορά μόνο τις επιχειρήσεις που έχουν τζίρο έως 1,5 εκατομμύριο και έως εννέα υπαλλήλους, δηλαδή τις μικρές επιχειρήσεις.

Νομίζω ότι με αυτές τις διευκρινίσεις έχουν καμφθεί οι ανησυχίες του εμπορικού κόσμου. Αν υπάρξουν κάποιες αλλαγές από τον συνάδελφο του ΣΥΡΙΖΑ, δεν έχω αντίρρηση να περιμένω να τις συζητήσουμε στην περίπτωση που μου τις δώσετε και να δω αν μπορώ να τις κάνω δεκτές ή όχι, πριν φύγω.

Μέσα στο νομοσχέδιο έχουμε, επίσης, άλλη μία τροπολογία που έχει σηκώσει λιγότερη φασαρία και αφορά στις λαϊκές αγορές. Σήμερα οι λαϊκές αγορές λειτουργούν από Δευτέρα έως Σάββατο και έχουν ρεπό την Κυριακή. Όμως, αυτό είχε δημιουργήσει σε διάφορες περιοχές της χώρας παρεξηγήσεις ως προς τις κυριακάτικες αγορές, όπου πάλι εκεί υπήρχε μεταξύ τους πολύ μεγάλη διχογνωμία.

Εμείς, λοιπόν, το ενοποιούμε και λέμε το εξής: Οι λαϊκές αγορές λειτουργούν έξι μέρες την εβδομάδα. Μόνοι τους τώρα οι φορείς των λαϊκών αγορών με τον οικείο φορέα που τους δίνει την άδεια, τον δήμο κατά κύριο λόγο ή την περιφέρεια όσον αφορά  την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, θα συναποφασίζουν ποια θα είναι η μέρα του ρεπό τους, αν θέλουν δηλαδή να είναι η μέρα του ρεπό τους η Κυριακή ή αν θέλουν να είναι η μέρα του ρεπό τους η Παρασκευή, το Σάββατο, η Πέμπτη, η Τετάρτη, η Τρίτη, η Δευτέρα. Άρα, μετακινείται το εξαήμερο, αφήνοντας πάντα μια μέρα για ρεπό, αναλόγως της αποφάσεως των δήμων που δίνουν την άδεια γι’ αυτή τη λαϊκή αγορά. Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε μια ευελιξία, ώστε πάλι να αποφεύγουμε καταστάσεις που έχουν φτάσει στο Υπουργείο Εμπορίου και οι οποίες τοπικά δημιουργούν πολύ μεγάλες φασαρίες, πιστεύω χωρίς ιδιαίτερο λόγο.

Τώρα έρχομαι στις τροπολογίες κατ’ αρχάς του Υπουργείου Ανάπτυξης, ώστε να περιμένω τις τυχόν απορίες σας, τις οποίες πολύ ευχαρίστως να απαντήσω πριν φύγω.

Κατ’ αρχάς, θα ήθελα να πω για τα Πρακτικά ότι ασφαλώς κάνω δεκτές όλες τις υπουργικές τροπολογίες. Έχουμε τροπολογίες και από το Υπουργείο Οικονομικών και από το Υπουργείο Εσωτερικών και τροπολογία από το Υπουργείο Αθλητισμού. Γενικά κάνω δεκτές όλες τις υπουργικές τροπολογίες.

Για τις υπουργικές τροπολογίες των άλλων Υπουργείων θα έρθει να μιλήσει κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης ο κάθε Υπουργός και θα εξηγήσει γιατί εισηγείται την τροπολογία.

Θα σας μιλήσω τώρα για τις τροπολογίες του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Άρθρο 1, Ένταξη προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων του έτους 2021 σε μια μείζονα κατηγορία δημοσιονομικής ταξινόμησης, τροποποίηση του άρθρου 55 του ν. 4270/2014 και άρθρο 2, συμπληρωματικός κρατικός προϋπολογισμός, όπου ανεβάζουμε κατά 900 εκατομμύρια ευρώ το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Και τα δύο άρθρα είναι λογιστικού χαρακτήρα τακτοποίηση για την εύρυθμη λειτουργία του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Με το άρθρο 3 κάνουμε δεκτή μια τροπολογία που φέραμε μαζί με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη διάθεση πρόσθετου ποσού από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την ενίσχυση των επενδύσεων των συγκοινωνιακών φορέων ΚΤΕΛ ΑΕ και των ΚΤΕΛ του ν. 2963/2001.

Περί τίνος πρόκειται; Με νόμο του 2001 είχε προβλεφθεί να δώσει το κράτος τα επόμενα χρόνια 45 εκατομμύρια ευρώ για την ανανέωση του στόλου των ΚΤΕΛ. Σε αυτό το ποσό εκκρεμούσε να δώσουμε 22 εκατομμύρια. Αυτά τα 22 εκατομμύρια λοιπόν θεσμοθετούμε τώρα να τα δώσουμε τα επόμενα χρόνια προς τα ΚΤΕΛ για την ανανέωση του στόλου τους.

Είναι, στην πραγματικότητα, ένα μέτρο που αποφασίσαμε να ενεργοποιήσουμε. Δεν θέλω να πω κάτι διαφορετικό. Θα μπορούσαμε να το είχαμε κάνει πριν τον Covid. Όμως, μέσα στον Covid στην προσπάθεια να βρούμε εργαλεία να βοηθήσουμε και αυτόν τον κλάδο, που επίσης έχει δεχθεί πολύ μεγάλο πλήγμα, κυρίως λόγω της πτώσης του τουρισμού και του εσωτερικού προφανώς αλλά και στις μέρες της καραντίνας λόγω του σταματήματος όλων των μετακινήσεων και των δρομολογίων, είναι ένας έμμεσος τρόπος να προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε και αυτόν τον κλάδο να ορθοποδήσει μέσα σε αυτή την πολύ μεγάλη δυσκολία.

Με το άρθρο 4, σύνθεση Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας και Τεχνολογίας και Καινοτομίας, το περίφημο ΕΣΕΤΕΚ, προσθέτουμε τέσσερα επιπλέον μέλη κυρίως από τους τομείς της έρευνας. Για ποιο λόγο; Όπως έχετε δει, το ΕΣΕΤΕΚ παίζει ολοένα και μεγαλύτερο ρόλο στις αποφάσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και της Κυβερνήσεως γενικά λόγω του ότι δίνουμε πολύ μεγαλύτερο βάρος στην έρευνα και την τεχνολογία. Έτσι μας ζητήθηκε από το ίδιο το ΕΣΕΤΕΚ η συμπλήρωσή του με επιπλέον μέλη, για να μπορούν να κάνουν περισσότερο τη δουλειά τους. Όπως έγινε η εισήγηση από το ΕΣΕΤΕΚ, αυτή φέρνουμε και τη νομοθετούμε.

Το άρθρο 5 –είναι αυτό που συζητάγαμε με τον κ. Χαρίτση- είναι κάτι τελείως τυπικό, αλλά παλιά ιστορία. Στο κεντρικό κτήριο του Υπουργείου Ανάπτυξης, στην οδό Νίκης 5-7, δύο όροφοι –ενώ όλο το κτήριο μισθώνεται από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων- είναι παραχωρημένοι στο Υπουργείο Οικονομικών. Αυτό δημιούργησε ένα λογιστικό ζήτημα σε Υπηρεσίες ως προς το αν είναι νόμιμη η καταβολή των ενοικίων που δίνει το Υπουργείο Ανάπτυξης για τους δύο ορόφους που ανήκουν στο Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο είναι φιλοξενούμενο -υπό μία έννοια- στο Υπουργείο Ανάπτυξης.

Με το άρθρο 5, λοιπόν, δηλώνουμε ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης πληρώνει και το ενοίκιο που αναφέρεται στο Υπουργείο Οικονομικών, δηλαδή πληρώνει όλους τους ορόφους του κτηρίου Νίκης 5-7.

Το άρθρο 6 έχει να κάνει ως προς τον Covid. Δίνουμε τη δυνατότητα της διεξαγωγής της Γενικής Συνέλευσης μετόχων ή εταίρων οποιουδήποτε νομικού προσώπου ή οποιασδήποτε νομικής οντότητας με τηλεδιάσκεψη. Δεν χρειάζεται να εξηγήσω για ποιο λόγο. Νομίζω ότι είναι απόλυτα προφανές. Την εποχή της καραντίνας πλέον, επειδή έχει κρατήσει πολύ η καραντίνα, πολλές εταιρείες είχαν αναβάλει γενικές συνελεύσεις. Όμως επειδή πλέον κρατά πολύ η πανδημία, οι εταιρείες αρχίζουν να έχουν σοβαρά προβλήματα. Άρα, τους επιτρέπουμε να τις κάνουν με τηλεδιάσκεψη.

Πάμε τώρα στο άρθρο 7. Αυτό το άρθρο γεννήθηκε από μια συζήτηση γόνιμη που είχαμε με τον κ. Κατρίνη στην επί των άρθρων συζήτηση στην Επιτροπή και τον ευχαριστώ. Όταν ετέθη εκείνη την ημέρα το ζήτημα από ένα δημοσίευμα από «ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ», έγινε γνωστό ότι η Γενική Διεύθυνση του Καταναλωτού είχε εντοπίσει αυξήσεις σε ορισμένα προϊόντα, παράλογες, υπερβολικές αυξήσεις, ακριβώς την ημέρα που ανακοινώθηκε το lockdown. Δυστυχώς, δηλαδή υπήρξε περίπτωση, όπου μια συγκεκριμένη αλυσίδα σούπερ μάρκετ, όταν βγήκε η απόφαση του κυρίου Πρωθυπουργού ότι από το Σάββατο θα έχουμε lockdown, προχώρησε σε αυξήσεις μεγάλες σε μία σειρά προϊόντων, βασικών αγαθών διατροφής.

Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι είμαι ξεκάθαρα υπέρ της ελεύθερης αγοράς. Δεν μου αρέσουν ούτε οι διατιμήσεις ούτε αυτού του τύπου τα μέτρα, μιλώντας ιδεολογικά. Όμως, η ελεύθερη αγορά προϋποθέτει να λειτουργεί η αγορά. Όταν το κράτος παρεμβαίνει και με κρατική εντολή κλείνει την αγορά –άρα τα καταστήματα παραμένουν, κατά κύριο λόγο, χωρίς μεγάλο ανταγωνισμό, διότι οι ανταγωνιστές έχουν κλείσει- τότε για ποια ελεύθερη αγορά μιλάμε; Τότε δεν υπάρχει ελεύθερη αγορά. Εδώ έχεις κλείσει τους ανταγωνιστές και άρα αν τους αφήσεις χωρίς κανέναν έλεγχο, διακινδυνεύεις η ελεύθερη αγορά και οι νόμοι της, ελλείψει ανταγωνισμού, να πάνε τα πράγματα πάρα πολύ ψηλά.

Θεσμοθετούμε, λοιπόν, το εξής: Εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται άμεσος κίνδυνος διασποράς του κορωνοϊού, η έλλειψη του οποίου βεβαιώνεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας και πάντως όχι πέραν της 28ης Φεβρουαρίου 2021 –θα δούμε τότε τι θα έχει συμβεί, δεν μπορώ να το προεξοφλήσω- απαγορεύεται η συνομολόγηση ή η λήψη περιουσιακών ωφελημάτων που αφορούν στην πώληση οποιουδήποτε αγαθού ή υπηρεσίας που είναι απαραίτητο για την υγεία, τη διατροφή, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή, ιδίως δε φαρμακευτικών προϊόντων, μέσων ατομικής προστασίας και προσωπικής υγιεινής, όπως χειρουργικών μασκών, αντισηπτικών υγρών και άλλων υλικών απολύμανσης, εφόσον τα ωφελήματα αυτά υπερβαίνουν την αξία της παροχής –προσέξτε τώρα- τόσο ώστε το μικτό περιθώριο κέρδους να είναι μεγαλύτερο του αντίστοιχου περιθωρίου προ της 1ης Σεπτεμβρίου 2020 για τα ως άνω προϊόντα και υπηρεσίες.

Δηλαδή τι λέμε; Λέμε ότι δεν βάζω διατίμηση. Η διατίμηση έχει πάντα τον εξής κίνδυνο. Εάν ανέβουν οι τιμές των εισαγόμενων αγαθών, είτε θα υπάρξει μαύρη αγορά, είτε θα σταματήσουμε να εισάγουμε και να υπάρχουν ελλείψεις. Κάνουμε κάτι άλλο. Το κάναμε και τον Μάρτιο και λειτούργησε πολύ καλά. Λέμε, παραδείγματος χάρη, «Κύριε Γεωργιάδη, πουλούσες αυτό το προϊόν τον Σεπτέμβριο. Τον Σεπτέμβριο, με βάση το τιμολόγιο αγοράς και την τιμή της πώλησης, είχες ένα μεικτό περιθώριο κέρδους, ας πούμε, 20%. Πολύ ωραία. Και τώρα μπορείς να έχεις 20%. Τι δεν μπορεί να έχεις; Δεν μπορεί να έχεις 30%, δεν μπορεί να έχεις 40%, δεν μπορεί να έχεις 50%. Αν έχεις πάνω από το περιθώριο κέρδους που είχες τότε, μπορούμε να σου επιβάλουμε πρόστιμο και θα σου βάλουμε πρόστιμο».

Θέλουμε οι επιχειρήσεις να έχουν κέρδος. Δεν θέλουμε οι επιχειρήσεις να έχουν ζημία από το εμπόριο. Δεν θέλουμε να κάνουν εισαγωγές προϊόντων για το καλό του κράτους μόνο. Καταλαβαίνουμε ότι θα πρέπει να δουλέψουν και οι ίδιες και να πληρώσουν τους εργαζομένους, τις υποχρεώσεις τους και τα πάντα. Όμως, αυτή τη στιγμή το κέρδος –να είναι καθαρό μεταξύ μας- δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από αυτό που θα είχαν υπό φυσιολογικές συνθήκες. Ειδάλλως, θα είναι σαν να εκμεταλλεύονται το γεγονός της καραντίνας κι εγώ δεν θέλω κανένας να νομίζει ότι θα παίξει με τη συμφορά του ελληνικού λαού. Ο ελληνικός λαός περνάει μια συμφορά, όπως και όλη η ανθρωπότητα και πρέπει αυτό να το προσέξουμε όλοι.

Οι περισσότεροι, η συντριπτική πλειονότητα των ανθρώπων στα σουπερμάρκετ έχουν δείξει πολύ μεγάλη υπευθυνότητα και δεν έχουν προχωρήσει σε τέτοιου είδους αυξήσεις. Αυτό συνέβη σε μία μόνο περίπτωση. Δεν θέλω να αναφέρω το όνομα της αλυσίδας, διότι ας πούμε ότι έγινε εκ λάθους, εκ παραδρομής. Όμως, θέλω να ξέρουν οι καταναλωτές ότι είμαστε από πάνω. Το παρακολουθούμε και πλέον, μετά από την ψήφιση αυτής της τροπολογίας –που ελπίζω να έχει και ευρύτερη διακομματική στήριξη- θα έχουμε και το εργαλείο να επιβάλουμε πρόστιμο σε αυτόν που θα το παραβιάσει.

Θα έρθουν και δύο ακόμη τροπολογίες, οι οποίες είναι καθ’ οδόν.

Θα ήθελα να αναφέρω ιδιαίτερα το άρθρο 6 των τροπολογιών του Υπουργείου Εσωτερικών, γιατί σας την είχα προαναγγείλει. Την είχα ζητήσει και εγώ. Το διαβάζω: Η θητεία των διοικητικών συμβουλίων και των λοιπών καταστατικών οργάνων των πολιτιστικών, αθλητικών, φιλανθρωπικών σωματείων και συλλόγων που έχουν συσταθεί και λειτουργούν σύμφωνα με το άρθρο 78 του Αστικού Κώδικα, εφόσον έχει λήξει ή λήγει ενόσω βρίσκονται σε ισχύ τα έκτακτα μέτρα προστασίας δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού και εφόσον στο μεταξύ δεν έχουν διενεργηθεί αρχαιρεσίες για την ανάδειξη νέων καταστατικών οργάνων, παρατείνεται από την ημερομηνία λήξης της έως την 31.12.2020. Δηλαδή, μέχρι τέλος του χρόνου είναι η παράταση.

Λέμε με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας, Εσωτερικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, η θητεία των διοικητικών συμβουλίων των λοιπών καταστατικών οργάνων μπορεί να παρατείνεται για χρονικό διάστημα μέχρι τεσσάρων μηνών ακόμη, εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται κίνδυνος διασποράς του κορωνοϊού. Δηλαδή, αυτόματα πάμε μέχρι 31.12 και αν ακόμη η καραντίνα και τα μέτρα ισχύουν, θα μπορούν οι αρμόδιοι Υπουργοί να δώσουν παράταση έως και τέσσερις μήνες επιπλέον.

Γιατί γίνεται αυτό; Γίνεται για προφανείς λόγους. Δεν μπορούν να διενεργηθούν εκλογές σε όλα αυτά τα σωματεία. Επειδή δεν μπορούν να διενεργηθούν εκλογές, έχει δημιουργηθεί πάρα πολύ μεγάλη δυσλειτουργία σε ορισμένα από αυτά. Αμφισβήτησαν νόμιμες αποφάσεις των διοικητικών συμβουλίων, υπήρξε πρόβλημα στους τραπεζικούς λογαριασμούς και ούτω καθεξής. Για να μην υπάρχει, λοιπόν, όλο αυτό, ξεκαθαρίζουμε ότι, ναι, δεν μπορούν να γίνουν εκλογές υπό αυτές συνθήκες. Θα γίνουν όταν οι συνθήκες της πανδημίας το επιτρέψουν

Θα έρθουν ακόμα οι εξής τροπολογίες: Πρώτον, από τον κ. Δήμα, είναι μια τροπολογία που ολοκληρώνει τη μεταβίβαση της γης στο ThessINTEC. Υπενθυμίζω ότι το ThessINTEC είναι ένας πολύ μεγάλος χώρος για την έρευνα και την τεχνολογία, που έχουμε ανακοινώσει ότι δημιουργείται στη Θεσσαλονίκη σε συνεργασία με την Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας και την αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία του ThessINTEC, με σκοπό  να προσεγγίσει σε μια πολύ ωραία περιοχή, πλησίον του αεροδρομίου, πολύ μεγάλες επιχειρήσεις τεχνολογίας, ώστε να γίνει ένα κέντρο καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη. Το τελευταίο βήμα αυτής της μεταβίβασης θα είναι η τροπολογία που θα έρθει σε λίγο ως προς τον τρόπο που παραχωρείται η γη από το Υπουργείο Οικονομικών στον φορέα που υλοποιεί το ThessINTEC.

Σας διαβάζω τη δεύτερη τροπολογία: «Το εδάφιο Γ, παραγράφου 7 του άρθρου 96 του ν.4497/2017 αντικαθίσταται ως εξής: Οι προθεσμίες της παρούσας παραγράφου προκειμένου για επιμελητήρια στις αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες των οποίων εκκρεμεί η εκτέλεση έργων ή άλλων προγραμμάτων παρατείνεται αναδρομικά έως την 31η Δεκεμβρίου 2019 έως το πέρας αυτών των έργων ή προγραμμάτων οπότε και θα επέλθει η λύση αυτών των εταιρειών, σύμφωνα με το άρθρο 238 του ν.4610/2019». Η παράταση αυτή σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να υπερβαίνει την 31η Δεκεμβρίου του 2021. Το λέω για τον κ. Χαρίτση γιατί αφορούν και δικές του πρωτοβουλίες κατά το παρελθόν. Είναι αναπτυξιακές εταιρείες επιμελητήρια που έχουν ξεκινήσει έργα. Λόγω του covid-19 πάρα πολλά σταμάτησαν και δεν μπόρεσαν να είναι συνεπή –Κυκλάδες και άλλα, τα ξέρετε- με τις χρονολογίες που είχαν δεσμευτεί. Τους δίνουμε παράταση άλλον ένα χρόνο, ώστε να μην μπλοκάρουν τα προγράμματα.

Και άλλη μια τροπολογία του Αναπληρωτή Υπουργού μου, του κ. Παπαθανάση, που ρυθμίζει ένα ζήτημα ως προς τη λειτουργία του «Enterprise Greece» και την αξιολόγηση από το «Enterprise Greece» των επενδύσεων που αφορούν R & D. Θέλω την προσοχή σας εδώ, γιατί έχει πολύ μεγάλη σημασία αυτή η τροπολογία. Αφορά και εσένα, Χρήστο. Τι έχει συμβεί; Κύριε Χαρίτση, παρακαλώ πολύ την προσοχή σας, γιατί θα ήθελα και τη δική σας γνώμη σε αυτό.

Ήρθε μια μεγάλη επένδυση αρκετών εκατομμυρίων για να αξιολογηθεί από το «Enterprise Greece» ως επένδυση στρατηγικού χαρακτήρα. Όμως, αυτή η επένδυση είναι προσανατολισμένη στο R & D, σε εξειδικευμένη -στο φάρμακο είναι- έρευνα φαρμακευτικής τεχνολογίας. Το «Enterprise Greece» δηλώνει ότι δεν έχει την τεχνική δυνατότητα να διαπιστώσει το επιστημονικό υπόβαθρο -ας το πούμε έτσι- αυτής της επένδυσης, ούτε μπορούσε εκ του νόμου να προσλάβει κάποιον άλλο να του κάνει αυτήν τη δουλειά. Εμείς δίνουμε τώρα το δικαίωμα στην «Enterprise Greece», όταν κρίνει ότι η επένδυση την οποία έχει μπροστά του να εξετάσει αφορά σε επιστημονικά ζητήματα που το ίδιο δεν έχει την τεχνική επάρκεια να την κρίνει, να αναθέτει στην Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας, που έχει όντως το εξειδικευμένο προσωπικό -γιατί αυτή είναι βασική τους δουλειά-, να κάνει την αξιολόγηση, να στέλνει μετά το πόρισμά της στο «Enterprise Greece» ως προς το επιστημονικό σκέλος και το «Enterprise Greece» μετά να ελέγχει το οικονομικό σκέλος της πρότασης, δηλαδή αυτό που ούτως ή άλλως μπορεί να κάνει. Επειδή αυτό δεν ήταν μέχρι στιγμής στον νόμο σαφές, είχε προσπαθήσει το «Enterprise Greece» να δώσει αυτήν την ανάθεση. Οι υπάλληλοι, όμως, της ΓΓΕΤ ελλείψει νομοθετικής εξουσιοδότησης δεν ήξεραν αν αυτό θα ήταν νόμιμο. Για να μην υπάρχει, λοιπόν, διχογνωμία στις υπηρεσίες εάν αυτό είναι νόμιμο ή όχι, φέρνουμε τη σχετική τροπολογία.

Επαναλαμβάνω για να καταλάβετε τι κάνουμε. Όταν έρχεται ως αίτημα να ενταχθεί στον νόμο περί στρατηγικών επενδύσεων, δηλαδή στο fast track για να το πω απλά, μία επένδυση που αφορά σε R & D, το «Enterprise Greece» θα δύναται να αναθέτει στη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας να κρίνει το επιστημονικό σκέλος αυτής της επένδυσης. Θα απαντάει εντός συγκεκριμένης προθεσμίας η Γενική Γραμματεία στο «Enterprise Greece» ότι πράγματι αυτό το κομμάτι είναι αληθές και επιστημονικά δεδομένο και μετά το «Enterprise Greece» θα συνεχίζει την αξιολόγηση του από τις οικονομικές παραμέτρους, αν επενδύθηκαν τα λεφτά και όλα αυτά που κάνει σε όλα τα άλλα. Έτσι θα έχουμε έγκριση ή απόρριψη της επένδυσης αυτής. Αυτή είναι η τροπολογία. Κύριε Παπαθανάση, στη δικιά σας αναφέρομαι την οποία φυσικά κάνω δεκτή, εννοείται. Άλλωστε είναι η πρώτη σας νομοθετική πρωτοβουλία, κύριε Παπαθανάση, και εύχομαι καλορίζικος.

 

Δευτερολογία

 

«Καταρχήν, να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στον κ. Χαρίτση. Έχω βαρεθεί να ακούω και να διαβάζω δηλώσεις στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ ότι είμαι ο Υπουργός άνευ αρμοδιοτήτων. Σήμερα ο κ. Χαρίτσης έκανε ολόκληρη ανάλυση για το ότι δεν μπορεί να γίνει συζήτηση για το νομοσχέδιο, γιατί είναι δική μου αρμοδιότητα. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ, κύριε Χαρίτση, που το αναγνωρίσατε.

Πάμε τώρα στην ουσία. Κύριοι συνάδελφοι, ακούστε. Κύριε Λοβέρδο, σέβομαι το κείμενο των τροπολογιών. Θα μπορούσα να μην έχω αναφερθεί καθόλου σε αυτές, καθόσον την αρμοδιότητα για το Thess INTEC και την αρμοδιότητα για το θέμα του ENTERPISE GREECE, την έχουν οι δύο παριστάμενοι Υπουργοί, μια και μιλάμε για αρμοδιότητες.

Άρα, τις τροπολογίες αυτές που τυπικά δεν έχουν κατατεθεί -σας διένειμα ήδη το κείμενο, είναι θέμα γραφειοκρατικής διαδικασίας να φτάσει και με τον αριθμό πρωτοκόλλου, την έχετε στο χέρι σας αυτή την τροπολογία- θα τις αναπτύξουν οι αρμόδιοι Υπουργοί που είναι εδώ.

Δεσμεύομαι όμως, αν μου πείτε ότι θέλετε να μην δώσουμε την παράταση στα Επιμελητήρια να κάνουν τα έργα τους, να την αποσύρω.

Να ξέρετε ότι θα κλείσουν πέντε επιμελητήρια, αν δεν περάσει. Και η διάταξη, να ξέρετε, είναι και COVID διάταξη. Άρα, έχει εντελώς επείγοντα χαρακτήρα.

Ξαναλέω, όσον αφορά όλες τις άλλες, εγώ θέλω να με κρίνει ο κ. Χαρίτσης εν δικαίω.

Εγώ, κύριε Χαρίτση, ήμουν σε όλες τις συνεδριάσεις της Επιτροπής. Συμμετείχα σε όλη τη συζήτηση. Δεν έδειξα καμία απαρέσκεια προς το Κοινοβούλιο και στη συζήτηση αυτού του νομοσχεδίου, το αντίθετο. Ήμουν σε όλη τη συζήτηση. Δεν αντικαταστάθηκα από κανέναν, αλλά ήμουν από την αρχή μέχρι το τέλος σε όλες τις συνεδριάσεις. Τις δε τροπολογίες τις δικές μας, τις είχα ήδη αναφέρει και αναπτύξει στην Επιτροπή. Δεν έχω φέρει κάποια καινούργια. Ό,τι σας είπα σήμερα, είναι πράγματα που έχω ήδη αναπτύξει την Επιτροπή.

Όσον αφορά δε το κυρίως σώμα του νομοσχεδίου, πιστεύω ότι και με σας και με τους σεβαστούς συναδέλφους κάναμε στην Επιτροπή διεξοδικότατη συζήτηση για τα δύο θέματα που προκαλούσαν φασαρία, γιατί από το υπόλοιπο νομοσχέδιο δεν έχει καμία φασαρία.

Ωραία, στην πορεία προέκυψε εκτάκτως ταξίδι στο Άμπου Ντάμπι. Τι να κάνουμε τώρα; Να μην πάει ο Υπουργός Επενδύσεων και Ανάπτυξης στο Άμπου Ντάμπι, που έχουμε να κάνουμε, όπως πιστεύουμε και ελπίζουμε, με επενδύσεις πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων; Είναι αυτός τώρα λόγος μεταξύ μας για να κάνουμε αυτού του τύπου την κριτική;

Εγώ, λοιπόν, ως αρμόδιος Υπουργός, όπως σωστά επισημάνατε, έχω δώσει πλήρη αναφορά στη Βουλή -και έτσι έπρεπε- σε συζητήσεις που κρατούσαν αρκετές ώρες στις Επιτροπές. Ήρθα εδώ από το πρωί. Είχαμε μία αναβολή της ενάρξεως λόγω της επετείου του Πολυτεχνείου και της γιορτής που έγινε προηγουμένως. Αυτό καταλαβαίνουμε ότι δημιουργεί ένα πρόβλημα χρόνου, αφού πετάει το αεροπλάνο. Δεν είναι στη δική μου βούληση.

Είμαι εδώ, αν έχετε κάποια αντίρρηση με το νομοσχέδιο. Σας είπα ότι θα σας απαντήσω μέχρι το τελευταίο λεπτό για όλα. Και σε τροπολογίες που δεν είχα εξηγήσει είναι εδώ οι αρμόδιοι Υπουργοί και τις έχω εξηγήσω και εγώ όσο μπορώ. Και επαναλαμβάνω ότι είναι τροπολογίες χωρίς πολιτικό διακύβευμα. Δεν έχουν πολιτική σύγκρουση. Είναι τεχνικού χαρακτήρα.

Οι Βουλευτικές τροπολογίες δεν θα γίνουν δεκτές. Όσον αφορά το επείγον του χαρακτήρα, που είπατε, το Υπουργείο Οικονομικών έρχεται με τροπολογία για τις θεομηνίες και καλύπτει και αυτή την περίπτωση. Θα σας τα πει ο αρμόδιος Υπουργός όταν μιλήσει.

Αυτό θα το πείτε στον κύριο Υπουργό των Οικονομικών αν έρθει, που αυτός έχει την πρωτοβουλία γι’ αυτό που λέτε. Δεν είναι δική μου πρωτοβουλία και θα του πείτε, αν καλύπτει ή όχι. Αυτός θεωρεί ότι καλύπτει, εσείς λέτε κάτι άλλο. Θα το δούμε.

Η κριτική του αν η Κυβέρνηση κινείται με ταχύτητα στο θέμα των θεομηνιών είναι τελείως άδικη. Όλοι οι φορείς της Θεσσαλίας, ο Περιφερειάρχης, ο Δήμαρχος, οι δημοτικοί σύμβουλοι, οι κοινοτάρχες, οι πρόεδροι της Τράπεζας της Καρδίτσας, οι πρόεδροι των εμπορικών συλλόγων, των επιμελητηρίων -κύριε Λοβέρδο, δεν τους έχετε ακούσει;- έχουν πει για πρωτοφανή ταχύτητα του Ελληνικού Κράτους, που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ στην ιστορία.

Η κριτική πρέπει να είναι εν δικαίω και να μην είναι εν αδίκω. Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στην περίπτωση των θεομηνιών κινείται με πρωτοφανή ταχύτητα. Με την ίδια πρωτοφανή ταχύτητα κινηθήκαμε στη Σάμο και με την ίδια πρωτοφανή ταχύτητα ήδη κινούμαστε στην Κρήτη.

Ο μηχανισμός που έχουμε φτιάξει, που είναι για τον «ΙΑΝΟ», αλλά και για κάθε θεομηνία από εδώ και εμπρός, δίνει τη δυνατότητα στο κράτος πια να κινείται με πρωτοφανείς μεγάλες ταχύτητες. Το ξέρετε. Είστε έμπειρος κοινοβουλευτικός, εμπειρότερος εμού. Το γνωρίζετε. Μην κάνουμε φασαρία εκεί που δεν χρειάζεται.

Κάνουμε δεκτές όλες τις υπουργικές τροπολογίες. Δεν κάνουμε δεκτές τις Βουλευτικές».

 

Τριτολογία

 

«Αφήνω τα περί αρμοδιοτήτων. Αυτά δεν έχουν σημασία, είναι κουτσομπολίστικα. Δόξα τω Θεώ, έχω πολλές αρμοδιότητες και το κυριότερο έχω πολύ μεγάλη αγάπη στον κ. Παπαθανάση και έτσι μπορούμε και συνεργαζόμαστε όπως πρέπει.

Τώρα όσον αφορά την τροπολογία, πρώτα απ’ όλα ως προς τη Βουλευτική τροπολογία που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ ως προς τη δημοσιοποίηση των πρακτικών της επιτροπής των λοιμωξιολόγων θα πω το εξής: Φαντάζομαι ότι αντιλαμβάνεστε ότι αυτό σίγουρα δεν είναι στη δική μου αρμοδιότητα. Αυτή είναι μία τροπολογία που, αν έπρεπε να κατατεθεί σε Υπουργό, θα πήγαινε στον Υπουργό Υγείας να απαντήσει, ο οποίος και, αν θέλετε, εποπτεύει. Άρα, εγώ δεν μπορώ να την κάνω δεκτή. Αν θέλετε να την καταθέσετε είτε ως επίκαιρη ερώτηση στον Υπουργό Υγείας και τον ρωτήσετε για ποιο λόγο δεν τα δημοσιοποιεί, εγώ δεν δύναμαι να σας απαντήσω σε αυτό.

Κύριε Λοβέρδο, ο τελευταίος που θα ήθελε να σας προσβάλλει είμαι εγώ. Εγώ μίλησα για την ταχύτητά μας στην Καρδίτσα, τη Σάμο και την Κρήτη. Δεν αναφέρθηκα στο Νέο Ηράκλειο, αν δείτε.

Η καταστροφή του Νέου Ηρακλείου δεν είναι αυτού του μεγέθους, για να το βάλουμε στην πραγματική του διάσταση. Καμία σχέση η καταστροφή της Καρδίτσας ή η καταστροφή της Σάμου ή η καταστροφή της Κρήτης με αυτό που έγινε στο Νέο Ηράκλειο. Στο Νέο Ηράκλειο είχαμε ένα πολύ σπάνιο -ελπίζουμε να παραμείνει σπάνιο και με την κλιματική αλλαγή να μην γίνει συχνότερο- φαινόμενο, όπου ο ένας δρόμος είχε ζημία και ο άλλος δρόμος δεν είχε, όπου ένα υπόστεγο από τη μια πλευρά γκρεμίστηκε και από την άλλη πλευρά δεν έπαθε τίποτα.

Η δική μου ενημέρωση είναι ότι ήδη γίνεται καταγραφή αυτών των ζημιών και προχωράμε σε αποζημιώσεις. Λέτε κάτι άλλο. Έχετε τη δέσμευσή μου και ως Βουλευτής του Βορείου Τομέα ότι θα το ψάξω ενδελεχέστερα.

Η δική μου ενημέρωση είναι ότι ήδη προχωρούμε στην καταγραφή μέσω του μηχανισμού της Περιφέρειας Αττικής για την καταβολή των αποζημιώσεων. Σε κάθε περίπτωση, δεν θα είχα τη διάθεση να σας προσβάλλω.

Όσον αφορά, όμως, τη διαφωνία μας για τις δύο τροπολογίες που είναι των δύο Υπουργών, πιστεύω ότι μπορούν να τις υποστηρίξουν και εν τη απουσία μου. Έχουν αρκετή επάρκεια γι’ αυτό».

 

Ολόκληρη η ομιλία στο ακόλουθο link:

https://www.youtube.com/watch?v=XCW1B744-po