Προστασία του Καταναλωτή – Συχνές Ερωτήσεις – Υπηρεσίες

Τηλεπικοινωνίες (σταθερή τηλεφωνία - κινητή τηλεφωνία - διαδίκτυο) - Ταχυδρομεία

1. Θέλω να αλλάξω εταιρία σταθερής τηλεφωνίας και μου ζητάνε τέλη αποσύνδεσης. Πρέπει να τα πληρώσω;

Συνήθως στις συμβάσεις ορισμένου χρόνου που συνάπτουν οι εταιρείες τηλεφωνίας με τους καταναλωτές προβλέπεται η καταβολή τέλους αποσύνδεσης, όταν θέλετε να διακόψετε τη σύμβαση πριν την πάροδο του χρόνου αυτού χωρίς υπαιτιότητα της εταιρείας. Πρέπει, επομένως, κατ’ αρχήν να εξετάσετε εάν υπάρχει σχετικός όρος στη σύμβαση. Εφόσον η αλλαγή της εταιρίας σταθερής τηλεφωνίας γίνεται για λόγους που αφορούν την πρώτη εταιρία (πχ. επαναλαμβανόμενες τεχνικές βλάβες), αλλά παρόλα αυτά η εταιρεία ζητά τέλη αποσύνδεσης, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

2. Διαπίστωσα υπερβολικές χρεώσεις στο λογαριασμό του κινητού μου (smartphone) και η εταιρία ισχυρίζεται ότι προέρχονται από χρήση internet, πράγμα που εγώ αμφισβητώ. Τι να κάνω;

Η επιβάρυνση του καταναλωτή πρέπει να προέρχεται μόνο από συμβατικούς όρους που είναι σαφείς, διαφανείς και αντιληπτοί από αυτόν. Αν ο καταναλωτής δεν έχει αντιληφθεί επαρκώς χωρίς δική του υπαιτιότητα το λόγο και το ύψος αυτής της χρέωσης, τότε δικαιούται να την αμφισβητήσει και να ζητήσει τη διαγραφή της χρέωσης. Μερικές φορές οι συσκευές των κινητών νέας γενιάς (smartphones) μπορεί να έχουν προεπιλεγμένα πατημένα μερικά πλήκτρα που επιτρέπουν στο κινητό να μπαίνει αυτόματα στο internet και να ενημερώνεται πχ για τον καιρό ή την ώρα. Εφόσον δεν επιθυμείτε την σχετική αμειβόμενη ενημέρωση πρέπει να απενεργοποιήσετε τα σχετικά πλήκτρα ή εφόσον δεν γνωρίζετε πώς να το κάνετε, να μεταβείτε σε κάποιο κατάστημα κινητής τηλεφωνίας για να το κάνουν αυτοί για εσάς. Στην συνέχεια, θα πρέπει να κάνετε αμφισβήτηση των ήδη υπαρχόντων χρεώσεων προς την εταιρία για να τις επανεξετάσει. Εφόσον η εταιρεία δε σας ικανοποιήσει, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Εάν εντοπίζεται παραπλανητική πρακτική ή απαιτείται διερεύνηση για αθέμιτη εμπορική πρακτική, μπορείτε να απευθυνθείτε στην Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή.

3. Η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας με χρεώνει υπερβολικά. Τι να κάνω;

Πρέπει να απευθυνθείτε κατ’ αρχήν στην εταιρεία για αμφισβήτηση και επανεξέταση των χρεώσεων. Εφόσον η απάντηση δεν είναι ικανοποιητική, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Σε περίπτωση που τίθεται ζήτημα αδιαφάνειας στις χρεώσεις στη Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή. Εάν η εταιρεία δεν αποδεχθεί τους ισχυρισμού σας μπορείτε να ακολουθήσετε εξωδικαστική διαδικασία.

4. Στον αναλυτικό λογαριασμό του κινητού μου διαπίστωσα χρεώσεις από λήψη μηνυμάτων από πενταψήφιο νούμερο που δεν γνωρίζω. Τα (χρεωστικά) μηνύματα εξακολουθούν να έρχονται. Τι να κάνω;

Τα χρεωστικά μηνύματα που λαμβάνετε από 5ψήφιο κωδικό, προέρχονται από εταιρίες που παρέχουν συνδρομητικές υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης (ΥΠΠ). Μπορείτε να υποβάλετε σχετική καταγγελία στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

5. Μετά από μια τηλεφωνική συνομιλία και χωρίς να το καταλάβω, άλλαξα εταιρία σταθερής τηλεφωνίας. Θέλω να επιστρέψω στην παλιά μου εταιρία. Τι να κάνω;

Σε κάθε περίπτωση έχετε δικαίωμα να αλλάξετε εταιρία σταθερής τηλεφωνίας οποτεδήποτε το θελήσετε. Εάν η αλλαγή έγινε με σύμβαση από απόσταση, δηλ. δεν υπογράψετε σχετική σύμβαση σε κάποιο κατάστημα, έχετε δικαίωμα να υπαναχωρήσετε αναιτιολογήτως εντός 14 ημερολογιακών ημερών. Εάν θεωρείτε ότι η αλλαγή έγινε χωρίς την συναίνεσή σας (αυθαίρετη ενεργοποίηση), δηλαδή δε συμφωνήσατε στη μεταφορά εγγράφως ή προφορικά, πρέπει να διαμαρτυρηθείτε στην νέα εταιρία και εφόσον δεν ικανοποιηθείτε, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

6. Που θα βρω πληροφορίες για θέματα ακτινοβολίας των κινητών τηλεφώνων και των κεραιών κινητής τηλεφωνίας;

Πληροφορίες για τα θέματα αυτά θα βρείτε στην ιστοσελίδα της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

7.  Που θα απευθυνθώ για πληροφορίες σχετικά με τηλεπικοινωνιακές ή ταχυδρομικές υπηρεσίες;

Στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

Συναλλαγές με Ασφαλιστικές εταιρείες (ασφάλιστρα, ενημέρωση κ.α)

1. Έχω ασφάλεια νοσοκομειακής περίθαλψης. Τα τελευταία χρόνια τα ασφάλιστρά μου αυξήθηκαν σημαντικά με αποτέλεσμα να έχουν γίνει ιδιαίτερα ακριβά. Τι μπορώ να κάνω;

Η αύξηση των ασφαλίστρων του καταναλωτή χωρίς διαφανή και σαφή αιτιολόγηση δεν είναι νόμιμη. Οι όροι που προβλέπουν αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων, χωρίς εκ των προτέρων να καθορίζονται τα κριτήρια, ορισμένα και εύλογα για τον καταναλωτή, βάσει των οποίων γίνεται η αύξηση αυτή, είναι καταχρηστικοί (Y.A. Z1-74/4.2.2011, ΦΕΚ B΄ 292). Σε περίπτωση που διαπιστώσετε ότι έχει γίνει αύξηση στα ασφάλιστρά σας πρέπει να απευθυνθείτε στην ασφαλιστική σας εταιρεία και να ζητήσετε έγγραφη αναλυτική ενημέρωση για το ακριβές ποσοστό της αναπροσαρμογής των ασφαλίστρων κατά το χρονικό διάστημα που σας ενδιαφέρει. Εάν η εταιρεία αρνείται να σας χορηγήσει αναλυτική ενημέρωση ή δεν σας καλύψει η απάντησή της και πρέπει να ελεγχθεί τυχόν καταχρηστικότητα του όρου αναπροσαρμογής ασφαλίστρων, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στη Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή. Διεκδίκηση τυχόν  αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών μπορεί να γίνει μόνο μέσω των πολιτικών δικαστηρίων.

2. Η ασφαλιστική μου εταιρεία καθυστερεί ή αρνείται να καταβάλει την αποζημίωση που δικαιούμαι. Τι μπορώ να κάνω;

Μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον ασφαλιστή σας, προκειμένου να σας αιτιολογήσει η ασφαλιστική σας εταιρεία τους λόγους καθυστέρησης ή άρνησης καταβολής της αποζημίωσης. Εάν δε λάβετε επαρκείς εξηγήσεις, μπορείτε να απευθυνθείτε στη  Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή ή στην Τράπεζα της Ελλάδος (Διεύθυνση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης) ή σε φορείς εναλλακτικής επίλυσης διαφορών. Σε περίπτωση που η ασφαλιστική σας εταιρεία εξακολουθεί να αρνείται την καταβολή της ασφαλιστικής αποζημίωσης κι έχει αιτιολογήσει επαρκώς τους λόγους άρνησής της, μπορείτε να διεκδικήσετε το ποσό της αποζημίωσης μόνο μέσω των πολιτικών δικαστηρίων.

3. Η αποζημίωση που μου δίνει η ασφαλιστική μου για ένα τροχαίο που μου συνέβη είναι μικρότερη από το κόστος επισκευής του αυτοκινήτου μου και επιπλέον καθυστερεί πολύ να μου την καταβάλει. Τι μπορώ να κάνω;

Σχετικά με άρνηση, καθυστέρηση ή διαφορά εκτιμητέας ζημιάς που αφορά καταβολή ασφαλιστικής αποζημίωσης υλικών ζημιών μπορείτε να απευθύνεστε στην Τράπεζα της Ελλάδος – Διεύθυνση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης – Τμήμα Ειδικών Εποπτικών Θεμάτων Ασφαλιστικής Αγοράς (Ελευθερίου Βενιζέλου 21, T.K. 102 50, τηλ.2103205225-255-253- 235). Για την έγερση ενδεχόμενων αστικών αξιώσεων αρμόδια είναι τα πολιτικά δικαστήρια.

4. Ενώ η ασφαλιστική μου εταιρεία κάλυψε τα έξοδα για μια πρόσφατη νοσηλεία μου σε ιδιωτικό νοσοκομείο αρνήθηκε να καταβάλλει το ΦΠΑ του τιμολογίου που της υπέβαλα. Τι μπορώ να κάνω;

Αρχικά πρέπει να ανατρέξετε στη σύμβασή σας, προκειμένου να διαπιστώσετε εάν υπάρχει σε αυτήν όρος που προβλέπει ότι εσείς επιβαρύνεστε με το Φ.Π.Α. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει τέτοιος όρος κι έχετε ήδη καταβάλει το Φ.Π.Α, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στη Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή. Σε περίπτωση που η ασφαλιστική σας εταιρεία εξακολουθεί να αρνείται την καταβολή του Φ.Π.Α. και αφού έχει αιτιολογήσει επαρκώς τους λόγους άρνησής της, διεκδίκηση του εν λόγω ποσού μπορεί να γίνει μόνο μέσω των πολιτικών δικαστηρίων.

5. Η ασφαλιστική μου εταιρεία δε με ενημερώνει για την αξία εξαγοράς του ασφαλιστήριου συμβολαίου μου. Τι μπορώ να κάνω;

Ο ασφαλιστής έχει υποχρέωση ενημέρωσης για την αξία εξαγοράς του ασφαλιστηρίου συμβολαίου, την οποία υποχρεούται να καταβάλει σε κάθε περίπτωση λύσης της ασφαλιστικής σύμβασης (άρ. 29 παρ. 4 εδ. γ του ν. 2496/1997, ΦΕΚ Α΄ 87). Σε περίπτωση ενδεχόμενης αμφισβήτησης αναφορικά με την αξία εξαγοράς του ασφαλιστηρίου συμβολαίου σας, μπορείτε να απευθυνθείτε στην Τράπεζα της Ελλάδος – Διεύθυνση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης-Τμήμα Ειδικών Εποπτικών Θεμάτων Ασφαλιστικής Αγοράς (Ελευθερίου Βενιζέλου 21, Τ.Κ. 102 50, τηλ.:2103205225-255-253-235) ή σε φορείς εναλλακτικής επίλυσης διαφορών. Για την έγερση ενδεχόμενων αστικών αξιώσεων αρμόδια είναι τα πολιτικά δικαστήρια.

6. Η ασφαλιστική μου εταιρεία πτώχευσε. Τι μπορώ να κάνω για να συνεχίσω να είμαι ασφαλισμένος;

Σε περίπτωση που η ασφαλιστική σας εταιρεία πτωχεύσει, ενεργοποιείται το «Εγγυητικό Κεφάλαιο Ιδιωτικής Ασφάλισης Ζωής», ένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, με στόχο την προστασία ασφαλισμένων στον κλάδο ζωής σε περίπτωση πτώχευσης ή ανάκλησης της άδειας λειτουργίας της ασφαλιστικής τους επιχείρησης. Το Εγγυητικό τελεί υπό την εποπτεία και τον έλεγχο της Τράπεζας της Ελλάδος. Σκοπός του είναι η διατήρηση και μεταβίβαση του συνόλου ή μέρους του χαρτοφυλακίου ζωής υπό εκκαθάριση  ασφαλιστικής εταιρίας σε άλλη ασφαλιστική ή σε άλλες ασφαλιστικές επιχειρήσεις. Σε περίπτωση που αυτό καταστεί ανέφικτο, καταβάλλεται αποζημίωση έναντι της αξίας των συμβολαίων αυτών αλλά και έναντι εκκρεμών ζημιών και πληρωτέων παροχών (εξαιρούνται οι συμπληρωματικές καλύψεις νοσοκομειακής περίθαλψης), με βάση τα ανώτατα όρια αποζημίωσης που αναφέρονται στο αρ.7 του ν. 3867/2010 (ΦΕΚ Α΄ 128). Ειδικότερα σε ότι αφορά τον κλάδο του αυτοκινήτου, σε περίπτωση που η εταιρεία του ασφαλισμένου πτωχεύσει, ενεργοποιείται ο φορέας του Επικουρικού Κεφαλαίου μόνο για τον κίνδυνο αστικής ευθύνης έναντι τρίτων από αυτοκινητιστικά ατυχήματα. Σχετική πληροφόρηση για ασφαλιστικές εταιρίες που έχουν πτωχεύσει μπορεί να λάβουν οι ενδιαφερόμενοι από την Τράπεζα της Ελλάδος (Εποπτεία Ιδιωτικής Ασφάλισης).

7. Ενώ συζητήσαμε με τον ασφαλιστή μου ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα ασφάλισης, οι όροι του συμβολαίου που έλαβα δεν ανταποκρίνονται σε  αυτά που συμφωνήσαμε. Τι μπορώ να κάνω;

Έχετε δικαίωμα εναντίωσης σε κάθε όρο του περιεχομένου της ασφαλιστικής σύμβασης που θεωρείτε ότι παρεκκλίνει από την αρχική αίτησή σας για ασφάλιση. Το δικαίωμα αυτό ασκείται με τη συμπλήρωση και αποστολή στα κεντρικά γραφεία της ασφαλιστικής εταιρίας του συνημμένου στο ασφαλιστήριο εντύπου δήλωσης εναντίωσης. Το έντυπο δήλωσης εναντίωσης αποστέλλεται με συστημένη επιστολή μέσα σε ένα (1) μήνα από την παράδοση του ασφαλιστηρίου – συμβολαίου. Σε περίπτωση που ασκήσετε το δικαίωμα εναντίωσης, το ασφαλιστήριο ακυρώνεται από ενάρξεως και θεωρείται ότι ποτέ δεν υπογράφηκε η σύμβαση ασφάλισης. Διευκρινίζεται ότι το δικαίωμα εναντίωσης δεν μπορεί να ασκηθεί  εάν μέχρι την παράδοση της συστημένης επιστολής στο ταχυδρομείο ή/και μετά απ’ αυτή και μέχρι την παραλαβή της από την ασφαλιστική εταιρία έχει επέλθει ασφαλιστικός κίνδυνος με βάση τη σύμβαση που έχει ήδη υπογραφεί.

Γυμναστήρια - Κέντρα Αισθητικής

1. Αγόρασα μια συνδρομή για να πηγαίνω στο γυμναστήριο. Το ξανασκέφτηκα την επόμενη ημέρα. Δεν έχω πραγματικά το χρόνο για κάτι τέτοιο και μάλλον είναι και λίγο ακριβό. Μπορώ να ακυρώσω τη συνδρομή μου;

Η ακύρωση της συνδρομής μπορεί να γίνει οποτεδήποτε και για οποιοδήποτε λόγο με την υποβολή σχετικού εντύπου δήλωσης υπαναχώρησης στην εταιρεία. Αν η υποβολή της καταγγελίας γίνει μετά την παρέλευση 30 ημερών από την υπογραφή της σύμβασης, ο έμπορος δικαιούται να παρακρατήσει ποσό που αντιστοιχεί στο 2,5% του ποσού της σύμβασης, αφαιρώντας το ποσό που αντιστοιχεί στις ήδη εκτελεσθείσες υπηρεσίες. Η παρακράτηση του 2,5% δεν ισχύει στην περίπτωση της υποβολής της δήλωσης υπαναχώρησης πριν από την παρέλευση 30 ημερών από την υπογραφή της σύμβασης (Y.A. Z1-1262/29.10.2007, ΦΕΚ Β΄ 2122).

2. Αγόρασα μια συνδρομή για συνεδρίες σε ινστιτούτο αδυνατίσματος. Το ξανασκέφτηκα την επόμενη ημέρα. Δεν έχω πραγματική ανάγκη για κάτι τέτοιο κα μάλλον είναι και λίγο ακριβό. Μπορώ να ακυρώσω τη συνδρομή μου;

Η ακύρωση της συνδρομής μπορεί να γίνει οποτεδήποτε και για οποιοδήποτε λόγο με την υποβολή σχετικού εντύπου δήλωσης υπαναχώρησης στην εταιρεία. Αν η υποβολή της καταγγελίας γίνει μετά την παρέλευση 30 ημερών από την υπογραφή της σύμβασης, ο έμπορος δικαιούται να παρακρατήσει ποσό που αντιστοιχεί στο 2,5% του ποσού της σύμβασης, πέραν του ποσού που αντιστοιχεί στις ήδη εκτελεσθείσες υπηρεσίες. Η παρακράτηση του 2,5% δεν ισχύει στην περίπτωση της υποβολής της δήλωσης υπαναχώρησης πριν από την παρέλευση 30 ημερών από την υπογραφή της σύμβασης (Y.A. Z1-1262/2007, ΦΕΚ Β΄ 2122).

Τουρισμός - Ταξίδια

1. Για να κάνω κράτηση δωματίου σε ξενοδοχείο για διαμονή έξι ημερών μου ζητήθηκε και κατέβαλα ως προκαταβολή ποσό που αντιστοιχεί στη διαμονή τριών ημερών. Τελικά αναγκάστηκα λόγω υποχρεώσεων να ακυρώσω την κράτηση, αλλά μου ζητάνε από το ξενοδοχείο να καταβάλω και το υπόλοιπο ποσό της διαμονής. Είναι σωστό; Δικαιούμαι να ζητήσω επιστροφή της προκαταβολής;

Ο ξενοδόχος δε δικαιούται να ζητά προκαταβολή που υπερβαίνει το 25% του συνολικού κόστους διαμονής, η δε προκαταβολή δε μπορεί να είναι μικρότερη από το αντίτιμο της τιμής για μια μέρα. Επομένως, στην περίπτωσή σας παρανόμως σας ζητήθηκε προκαταβολή τριών ημερών. Ο πελάτης που έκλεισε δωμάτιο για προκαθορισμένη χρονική περίοδο και τελικά δεν το χρησιμοποίησε υποχρεούται να αποζημιώσει τον ξενοδόχο με το μισό της συμφωνηθείσας τιμής για την περίοδο που δεν χρησιμοποιήθηκε, εκτός αν ειδοποιήσει τον ξενοδόχο 21 ημέρες νωρίτερα, οπότε ο ξενοδόχος δεν θα δικαιούται να ζητήσει αποζημίωση και θα υποχρεούται να επιστρέψει το ποσό της προκαταβολής που έχει λάβει. Λεπτομερείς διατάξεις για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των ξενοδόχων και των πελατών προβλέπονται στον «Κανονισμό σχέσεων ξενοδόχων – πελατών» (Απόφαση Γ.Γ. ΕΟΤ αριθ. 503007/76 που κυρώθηκε με το Ν. 1652/86). Για σχετικές καταγγελίες μπορείτε να απευθύνεστε στο Υπουργείο Τουρισμού.

2. Εάν υπογράψω σύμβαση Χρονομεριστικής Μίσθωσης (Time-Share) τι δικαιώματα έχω;

Τα δικαιώματα σας – συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος υπαναχώρησης – προβλέπονται στην Κοινή Υπουργική Απόφαση Κ.Υ.Α. Ζ1-130/21.2.2011 (Β΄295)

Συγκοινωνίες

1. Ποια είναι τα δικαιώματα όσων ταξιδεύουν με αεροπλάνο;

Για πληροφορίες σχετικά με το θέμα αυτό ενημερωθείτε από την Υπηρεσία ΠολιτικήςΑεροπορίας (Υ.Π.Α).

2. Ποια είναι τα δικαιώματα των επιβατών που μετακινούνται με ΚΤΕΛ ή αστικές συγκοινωνίες;

Για πληροφορίες σχετικά με το θέμα αυτό ενημερωθείτε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

3. Ποια είναι τα δικαιώματα όσων ταξιδεύουν με πλοίο;

Για πληροφορίες σχετικά με το θέμα αυτό ενημερωθείτε από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

4. Ποια είναι τα δικαιώματα των επιβατών που μετακινούνται με τρένο;

Για πληροφορίες σχετικά με το θέμα αυτό ενημερωθείτε από την ΤΡΕΝΟΣΕ.

Εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών

1. Έχει δικαίωμα ο δανειστής να μεταβιβάσει τα προσωπικά μου δεδομένα σε Εταιρεία Ενημέρωσης προκειμένου να με καλέσει για ληξιπρόθεσμη οφειλή μου;

Πριν από κάθε ενέργεια ενημέρωσής σας για ληξιπρόθεσμη οφειλή ο δανειστής υποχρεούται να επιβεβαιώσει μαζί σας τις οφειλές σας με κάθε διαθέσιμο τρόπο, να ταχτοποιήσει τα στοιχεία σας και να σας ενημερώσει για τη διαβίβαση των δεδομένων σας σε Εταιρεία Ενημέρωσης.

2. Επιτρέπεται να με καλούν οι Εταιρείες Ενημέρωσης από απόρρητο αριθμό τηλεφώνου;

Όχι. Οι Εταιρείες Ενημέρωσης οφείλουν να έχουν εμφανή τον αριθμό προέλευσης κλήσης.

3. Ποια είναι η σύμφωνη με το νόμο διαδικασία που πρέπει να ακολουθείται από τις Εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών και πότε θεωρείται ολοκληρωμένη η επικοινωνία;

Οι υπάλληλοι των εταιρειών ενημέρωσης οφείλουν να κάνουν ταυτοποίηση των στοιχείων του οφειλέτη κι εφόσον αυτή πραγματοποιείται να ενημερώνουν για την ιδιότητά τους, το ονοματεπώνυμό τους, τον αριθμό μητρώου της εταιρείας, την καταγραφή των συνομιλιών καθώς και την παραμονή τους για δώδεκα μήνες στα αρχεία της εταιρείας. Στη συνέχεια μπορούν να προβούν σε οποιαδήποτε ενημέρωση σχετικά με την οφειλή.

4. Πόσο συχνά μπορούν να επικοινωνούν μαζί μου οι Εταιρείες Ενημέρωσης;

Η ενημέρωση μπορεί να αρχίσει δέκα μέρες (10) αφού καταστεί ληξιπρόθεσμη η οφειλή και όχι νωρίτερα. Οι Εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών αλλά και οι ίδιοι οι δανειστές επιτρέπεται να επικοινωνούν μαζί σας μόνο τις εργάσιμες ημέρες, από τις 09:00 έως τις 20:00 κι εφόσον έχει πραγματοποιηθεί ενημέρωση η συχνότητα των κλήσεων να είναι μία φορά ανά δεύτερη ημέρα.

5. Επιτρέπεται οι Εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών να συνομιλούν με τρίτα πρόσωπα σχετικά με ληξιπρόθεσμες οφειλές μου;

Δεν επιτρέπεται στις Εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών να ενημερώνουν τους οικείους σας ή τρίτους σχετικά με τις οφειλές σας εκτός εάν είναι συνοφειλέτες ή εγγυητές.

6. Μπορούν οι Εταιρείες Ενημέρωσης να με καλούν στον εργασιακό μου χώρο;

Μόνο σε περίπτωση που έχετε δηλώσει το τηλέφωνο εργασίας ως το μοναδικό αριθμό επικοινωνίας.

7. Υποχρεούνται οι Εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών να μου χορηγήσουν αναλυτική βεβαίωση των οφειλών μου ή/και το περιεχόμενο των καταγεγραμμένων συνομιλιών σε περίπτωση που το ζητήσω από αυτές;

Οι Εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών είναι υποχρεωμένες κατόπιν σχετικής αίτησής σας να σας χορηγούν αναλυτική βεβαίωση των οφειλών σας ή/και το περιεχόμενο των καταγεγραμμένων συνομιλιών.

8. Πώς μπορώ να ενημερωθώ σχετικά με το ποιες εταιρείες είναι εγγεγραμμένες στο Μητρώο Εταιρειών Ληξιπρόθεσμων Οφειλών της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή;

Μπορείτε να συμβουλευθείτε το Μητρώο Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών που είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή.

9. Δεν έχω καμία ληξιπρόθεσμη οφειλή και με ενοχλούν Εταιρείες Ενημέρωσης για οφειλή κάποιου άλλου προσώπου. Τι μπορώ να κάνω γι’ αυτό;

Μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

10. Σε περίπτωση που θέλω να καταγγείλω μία Εταιρεία Ενημέρωσης Οφειλετών για παραβίαση των διατάξεων του νόμου, πού μπορώ να απευθυνθώ;

Μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στη Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή.

11. Ποιος είναι ο νόμος που ορίζει τον τρόπο λειτουργίας των Εταιρειών Ενημέρωσης;

Ο νόμος 3758/2009 (Α΄ 68), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 36 του ν. 4038/2012 (Α΄ 14).

12. Επιτρέπεται να μου χρεώσει ο δανειστής επιπλέον έξοδα για την ανάθεση της ενημέρωσης σε Εταιρεία Ενημέρωσης Οφειλετών;

Όχι. Δεν επιτρέπεται να επιβαρύνεστε με επιπλέον έξοδα για την ανάθεση της ενημέρωσης οφειλών από το δανειστή στην εταιρεία.

13. Σε περίπτωση που ο δανειστής δεν με έχει ενημερώσει σχετικά με τη διαβίβαση των προσωπικών μου δεδομένων σε Εταιρεία Ενημέρωσης Οφειλετών, πού μπορώ να απευθυνθώ;

Μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

14.   Μπορούν οι δικηγόροι ή/και δικηγορικές εταιρίες να προβαίνουν σε ανάλογες συμπεριφορές με τις εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις και αν ναι, τι άλλο προβλέπεται;

Σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 598/03.12.2012 ομόφωνη Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Τμήμα Γ’), οι δικηγόροι/δικηγορικές εταιρείες δεν υπάγονται στις ρυθμίσεις του Νόμου 3758/2009 περί των Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών. Σύμφωνα δε και με την υπ’ αριθ. 49/2011 Απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (στην οποία αναφέρεται, συμφωνώντας, και η ως άνω Γνωμοδότηση), αρμόδιοι για την επιβολή τυχόν κυρώσεων σε δικηγόρους/δικηγορικές εταιρείες, είναι οι οικείοι Δικηγορικοί Σύλλογοι. Με το εν λόγω θέμα έχει ασχοληθεί και ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών (Βλ. το από 14.11.2014 δελτίο τύπου του Δ.Σ.Α για τις πρακτικές των δικηγορικών-«εισπρακτικών»).

Ηλεκτροδότηση

1. Που θα μπορούσα να βρω πληροφορίες σχετικά με την τιμολόγηση των παρόχων ενέργειας;

Πληροφορίες για τα θέματα αυτά θα βρείτε στις ιστοσελίδες της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) και της ΔΕΗ.

Δίδακτρα

1. Πώς διαμορφώνονται τα δίδακτρα των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων για το νέο σχολικό έτος;

Τα δίδακτρα των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων διαμορφώνονται ελεύθερα από την 1η Ιανουαρίου του 2015 αλλά σύμφωνα με την ΚΥΑ Α4-554/31.05.2013 (Β΄ 1433) τα Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια έχουν την υποχρέωση να γνωστοποιούν τα δίδακτρα των πρώτων τάξεων των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων τους στο Τμήμα Εμπορίου Υπηρεσιών της Διεύθυνσης Θεσμικών Ρυθμίσεων Εμπορίου της Γενικής Διεύθυνσης Αγοράς (πληροφορίες: τηλ. 2103893130).