Τελευταία Νέα
Ιούν 04

Ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη στο Regional Growth Conference 2021

 

Ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη στο Regional GrowthConference 2021:

«Κατ’ αρχάς, να ευχαριστήσω όλους όσοι παρευρίσκονται φυσικώ τω τρόπω και φυσικά όλους τους φίλους που μας παρακολουθούν μέσω livestreaming.

Πριν πω οτιδήποτε άλλο, να αναφερθώ στην είδηση της ημέρας, τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε πριν από λίγο η ΕΛΣΤΑΤ για την πορεία της ελληνικής οικονομίας το 1ο τρίμηνο του 2021.

Αποτελέσματα τα οποία είναι εξαιρετικά καλύτερα του αναμενομένου, εξαιρετικά καλύτερα των προϋπολογισθέντων και δικαιώνουν σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό τη σκληρή δουλειά που όλο το οικονομικό επιτελείο της Κυβερνήσεως, με πρώτο τον Πρωθυπουργό, αλλά και τους συναρμόδιους Υπουργούς, οι οποίοι προσπαθήσαμε εν μέσω πανδημίας να χειριστούμε μία πρωτοφανή οικονομική κρίση.

Για εκείνους που δεν έχουν προλάβει να δουν τα στοιχεία αυτά, να τα αναλύσω συνοπτικά.

Σε σχέση με την οικονομική ανάπτυξη της χώρας το 1ο τρίμηνο του 2020, το αποτέλεσμα είναι μείον 2,3%.

Προσέξτε όμως εδώ που έχει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Οι αρχικές προβλέψεις για το 1ο τρίμηνο του 2021 ήταν για ύφεση άνω του 11%. Κυρίως διότι, αν θυμάστε, κατά το 1ο τρίμηνο του 2020 η ελληνική οικονομία είχε θετικό ρυθμό ανάπτυξης, +0,5%, καθότι η πανδημία στην Ελλάδα ήρθε στο τέλος Φεβρουαρίου και τα πρώτα περιοριστικά μέτρα τα είχαμε πάρει στα μέσα Μαρτίου. Έτσι, λοιπόν, στο 1ο τρίμηνο του 2020 αποτυπώθηκε η πρώτη επίπτωση της πανδημίας.

Εσείς εδώ στην Πάτρα το είχατε αισθανθεί πρώτοι καθώς μία από τις πρώτες αποφάσεις στα μέτρα περιορισμού της πανδημίας πέρυσι ήταν η απαγόρευση του καρναβαλιού. Και είχε προκαλέσει τότε αντιδράσεις εδώ στην Αχαΐα καθόσον ακόμα δεν είχε γίνει αντιληπτό το εύρος του προβλήματος και γιατί η κυβέρνηση έπρεπε να σπεύσει.

Αλλά σε κάθε περίπτωση το σύνολο του πρώτου τριμήνου του 2020 ήταν ένα σχετικά «αναίμακτο»τρίμηνο. Εμείς υπολογίσαμε πριν την πανδημία ότι θα έκλεισε +3, τελικά έκλεισε +0,5 και ήταν το καλύτερό μας φυσικά τρίμηνο καθ’ όλη τη διάρκεια του 2020.

Το 2021, το πρώτο τρίμηνο ήταν ένα τρίμηνο πανδημίας, καραντίνας, κλειστού λιανικού εμπορίου, κλειστής εστίασης καθ’ ολοκληρίαν. Η εστίαση ξεκίνησε στην Ελλάδα από τον Μάιο του 2021. Άρα,το πρώτο τρίμηνο, Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο δεν είχαμε καθόλου εστίαση, καθόλου τουρισμό και ελάχιστο λιανικό εμπόριο, σποραδικά και με πολλά τοπικά lockdown.

Το γεγονός ότι σε σύγκριση το ένα τρίμηνο με το άλλο αντί για -11% που ήταν οι υπολογισμοί κλείνει -2,3% είναι αδιανόητα υψηλή επίδοση που και εμάς μας γεμίζει πολύ μεγάλη αισιοδοξία.

Τα νούμερα γίνονται ακόμα καλύτερα αν τα συγκρίνει κάποιος με το προηγούμενο τρίμηνο, δηλαδή με το τελευταίο τρίμηνο του 2020. Σε σύγκριση τρίμηνο με τρίμηνο η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε +4,4%. Δηλαδή είχαμε ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας 4,4% σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2020 καίτοι παραμέναμε σε καθεστώς lockdown, πανδημίας και σκληρών περιοριστικών μέτρων, το οποίο είναι από μόνο του δείγμα της δυνατότητας της ελληνικής οικονομίας να αντέχει υπό εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες.

Πιστεύουμε ότι εξαιρετικά θετικό και κρίσιμο ρόλο σε αυτή την καλή επίδοση είχε ο δείκτης των ακαθάριστων επενδύσεων παγίου κεφαλαίου, που είναι και πιο κοντά στη δική μου αρμοδιότητα, ο οποίος είχε μία εξαιρετικά καλή επίδοση σε σύγκριση το πρώτο τρίμηνο του 2020. Το πρώτο τρίμηνο του 2021 συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2020, χωρίς πανδημία στην πραγματικότητατότε, έχουμε αύξηση 8,6% η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες αυξήσεις από τρίμηνο σε τρίμηνο παρά τις εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες που όλοι καταλαβαίνουμε ότι η πανδημία έχει φέρει μέσα στο 2021.

Δεν λέω αυτά τα στοιχεία για να τα πανηγυρίσουμε γιατί φυσικά δεν είναι για πανηγυρισμούς. Το αντίθετο. Είναι ώρα σκληρής δουλειάς και χαμηλών τόνων. Το λέω όμως για να σας δείξω ότι παρά τη δικαιολογημένη στεναχώρια και αγωνία που όλοι έχουμε εν μέσω αυτής της πολύ δύσκολης κατάστασης που ζούμε, η ελληνική οικονομία αντέχει, η ελληνική οικονομία παραμένει όρθια.

Οι εξαγωγές αυξάνονται. Το έλλειμμα του εμπορικού μας ισοζυγίου μειώνεται. Οι επενδύσεις αυξάνονται και αυτό σημαίνει ότι όσο τα περιοριστικά μέτρα αφαιρούνται και η πανδημία πέφτει, τόσο έχουμε όλο τον χρόνο μπροστά μας και όλη την δυνατότητα να γυρίσουμε όλους τους δείκτες προς το θετικότερο και να δημιουργήσουμε συνθήκες βιώσιμης και μακροχρόνιας ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

Οφείλω να σας πω ότι στο γραφείο μου, ειδικά από την ώρα που έχουν αρχίσει να μειώνονται τα περιοριστικά μέτρα, η εικόνα είναι οργασμού σε επίπεδο ενδιαφέροντος επενδύσεων.

Έχουμε συναντήσεις με fund, τουλάχιστον τρία- τέσσερα διαφορετικά την ημέρα, από το εξωτερικό, τα οποία ενδιαφέρονται να μάθουν τι συμβαίνει στην Ελλάδα και ποιες είναι οι προοπτικές.

Ένα σας λέω: σήμερα το πρωί καθυστέρησα γιατί είχα συνάντηση με ένα πολύ μεγάλο fund από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, από τα μεγαλύτερα που κάνουν επενδύσεις στον κλάδο του τουρισμού στην Ελλάδα. Με συνάντησαν γιατί πρόκειται να αγοράσουν δυο μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στην Ελλάδα.

Και μου εξηγούσαν το πόσο θεωρούν ότι η ελληνική οικονομία και ο τουρισμός έχουν πολύ καλή πορείααναλογικά για το 2021, και σίγουρα, εφόσον η πανδημία υποχωρήσει, και τα επόμενα χρόνια».

Απαντώντας σε ερωτήσεις του δημοσιογράφου, κ. Αιμίλιου Περδικάρη, ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης τόνισε:

«Κατ’ αρχάς σε μια συνέντευξη που ήμουνα στο Σκάιμε ρώτησε ένας καλός σας συνάδελφος, ο κύριος Παπαδημητρίου: «Φάγατε το μαξιλάρι Τσίπρα;»

Απάντησα: «εγώ δεν «έφαγα» κανένα «μαξιλάρι»Τσίπρα». Το πρωτοσέλιδο την άλλη μέρα ήταν: «αναγνώρισε ο Γεωργιάδης ότι υπάρχει «μαξιλάρι»Τσίπρα».

Λοιπόν, πάμε τώρα στην πραγματικότητα, τα ταμειακά διαθέσιμα του ελληνικού κράτους, γιατί αυτό είναι το λεγόμενο «μαξιλάρι» Τσίπρα. Δεν υπάρχει «μαξιλάρι» Τσίπρα. Υπάρχει απόθεμα χρηματικό από τον κόπο του ελληνικού λαού, τους φόρους του ελληνικού λαού και από τον μόχθο του.

Το ταμειακό απόθεμα του κράτους δεν είναι ούτε του Τσίπρα, ούτε του Μητσοτάκη, ούτε δικό μου, ούτε κανενός. Είναι όλων ημών εξ αδιαιρέτου, γιατί αποτελεί το συνολικό απόθεμα των κόπων μας.

Τα ταμειακά διαθέσιμα του ελληνικού κράτους μετά από ενάμιση χρόνο πανδημίας  και ενώ έχουμε διαθέσει στην ελληνική οικονομία ως μέτρα στήριξης πάνω από 30 δις ευρώ μέχρι σήμερα, παραμένουν ανέπαφα.  Δεν τα έχουμε πειράξει καθόλου. Αυτό το λέω για να καταλάβουμε ότι ο τρόπος που η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει χειριστεί τα οικονομικά του Δημοσίου τολμώ να πω ότι είναι υποδειγματικός.

Και δεν έχει νόημα να πω εγώ ότι είμαι υποδειγματικός γιατί θα πείτε: «Άδωνι Γεωργιάδη, είσαι υπουργός Ανάπτυξης αυτής της κυβέρνησης. Τι θα έλεγες;»

Σημασία έχει ότι ως υποδειγματικό το κρίνουν οι αγορές που το επιβραβεύουν με πολύ χαμηλά επιτόκια.  Όπως είδατε η έκθεση προόδου της Commission, που δημοσιεύτηκε προχθές, είναι εξαιρετικά καλή για την Ελλάδα και σ’ αυτό.

Για το δε δικό μου Υπουργείο οφείλω να πω ότι είναι θριαμβευτική, καθόσον ονομαστικά για το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει πολλές αναφορές στις μεταρρυθμίσεις που έγιναν και στην ταχύτητα που υλοποιήθηκαν τα συμφωνηθέντα και οι μεταρρυθμίσεις.

Και είμαι πολύ ευχαριστημένος γι αυτό και θέλω να ευχαριστήσω δημόσια τους συνεργάτες μου στο Υπουργείο που συνέβαλαν να τηρούμε τα χρονοδιαγράμματα και να βγάλουμε ασπροπρόσωπη τη χώρα.

Και βεβαίως από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, αλλά και από όλους τους ξένους οίκους αξιολόγησης. Όπως είδατε, η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα που αναβαθμίστηκε εν μέσω πανδημίας, τόσο από ξένους οίκους αξιολόγησης, όσο και από την Commission, της οποίας οι προβλέψεις ήταν προς το θετικότερον βελτιούμενες για την Ελληνική οικονομία. Μόνο για την Ελλάδα και για καμία άλλη χώρα προς το θετικότερον. Πράγμα το οποίο δείχνει ότι οι προσπάθειες που κάνουμε αποδίδουν καρπούς.

Τώρα, ως προς την άρση των μέτρων, που είναι το άλλο σκέλος της ερώτησης.

Την περασμένη Πέμπτη ήμουν στο Συμβούλιο Υπουργών Ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εκεί κάναμε διεξοδική συζήτηση. Ένα από τα θέματα που συζητήσαμε και σε αυτό τοποθετήθηκα και εγώ και υποστήριξα αναφανδόν αυτήν την άποψη, είναι ότι δεν μπορεί με το άνοιγμα της οικονομίας να υπάρξει άμεση άρση των μέτρων στήριξης.

Η κίνησή μας πρέπει να έχει το χαρακτήρα της προσγειώσεως ενός αεροσκάφους. Θα πρέπει να γίνει ομαλά η προσγείωση, έτσι ώστε να μπορέσει το αεροσκάφος να τροχοπεδήσει  σωστά και οι επιβάτες να αισθανθούν ήρεμα τη νέα θέση την οποία βρίσκονται.

Οι επιβάτες είμαστε εμείς. Το αεροσκάφος είναι η ελληνική οικονομία. Η ομαλή του προσγείωση είναι η αφαίρεση των μέτρων στήριξης σταδιακά και με μέτρο και με ρυθμό τέτοιο, που θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να επανέλθουν στη φυσιολογική τους λειτουργία και στο τέλος να μπορούν μόνες τους να αποδώσουν και να λειτουργήσουν.

Φυσικά δεν λέω ότι θα έχουμε για πάντα μέτρα στήριξης, ούτε κανείς θέλει για πάντα μέτρα στήριξης. Τα μέτρα στήριξης είναι κάπως σαν τις βοηθητικές ρόδες ενός ποδηλάτου. Τις έχουμε για να κάνουμε ποδήλατο, αλλά στόχος μας είναι να τις βγάλουμε και να κάνουμε ποδήλατο μόνοι μας και να τρέξουμε.

Αυτό θα κάνουμε. Ήδη ανακοινώσαμε, όπως ξέρετε, ότι συνεχίζεται και το μήνα Ιούνιο η μείωση των ενοικίων ανά κατηγορία, για την εστίαση στο 100%, στο λιανικό εμπόριο στο 60% και λοιπά, έτσι ώστε να έχουν το χρόνο οι επιχειρήσεις να αφομοιώσουν την επίπτωση της πανδημίας και να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους.

Πιστεύω ότι μέτρα στήριξης, με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο, θα συνεχιστούν για αρκετούς μήνες ακόμα, έως ότου είμαστε βέβαιοι ότι η οικονομία μας έχει μπει στο σωστό δρόμο».

Για το αν οι επενδύσεις είναι φετίχ:

«Όχι. Εμείς είμαστε ψυχή τε και σώματι δοσμένοι στον σκοπό να φέρουμε επενδύσεις στην Ελλάδα. Έχουμε ξεκολλήσει όλες τις μεγάλες επενδύσεις που παραλάβαμε από το παρελθόν και ήταν για χρόνια κολλημένες.

Όπως ξέρετε, και από τις δημόσιες ανακοινώσεις που έχει κάνει η Lamda, είμαστε στην τελική ευθεία της μεταβίβασης των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. στη Lamda έτσι ώστε να ξεκινήσει και η κυρίως φάση του έργου του Ελληνικού.

Έχει ήδη ξεκινήσει η Κασσιόπη που ήταν ένα projectπου το είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση Σαμαρά και η κυβέρνηση Τσίπρα άλλες εφτά – οχτώ φορές στη συνέχεια και δεν είχε ξεκινήσει ποτέ.

Ολοκληρώθηκε η επένδυση της Fraport. Τα εγκαίνια έγιναν πριν από λίγες ημέρες και τώρα προχωράμε με το ΤΑΙΠΕΔ στην προκήρυξη διαγωνισμού για τα υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια.

Έχουμε εγκρίνει με ταχύτητες ρεκόρ μεγάλα project, όπως είναι το Kilada Hills που αφορά και την Πελοπόννησο. Ένα πολύ μεγάλο έργο της τάξεως των 500 εκατομμυρίων ευρώ.

Αδειοδοτήσαμε σε χρόνο ρεκόρ την επένδυση, της επέκταση της επενδύσεως στο Costa Navarino πουσκοπεύω τις επόμενες εβδομάδες να το επισκεφτώ για να δω ένα χρόνο μετά την πρόοδο των εργασιών μετά την έγκριση των μελετών και των αδειοδοτήσεων που δώσαμε από το Υπουργείο Ανάπτυξης πέρσι.

Έχουμε προχωρήσει σε πλήρη αναμόρφωση του χάρτη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας όπου εκεί οι επενδύσεις πραγματικά τρέχουν με πάρα πολύ μεγάλη ταχύτητα και σε αυτό έχει συμβάλει η απόφαση της κυβερνήσεως για την απολιγνιτοποίηση.

Γενικά, και, όπως σας είπα και πριν, από την ΕΛΣΤΑΤ αποδεικνύεται ότι ο δείκτης των επενδύσεων συνεχώς αυξάνεται. Είμαστε σε καλό δρόμο. Υπενθυμίζω ότι ακόμα και στο παγκόσμιο δείκτη της EY που μετράει τις άμεσες ξένες επενδύσεις, για την Ελλάδα το 2020 ήταν η καλύτερη επίδοση εδώ και περίπου 20 χρόνια.

Άρα, προχωράμε με πολύ μεγάλη ταχύτητα στο να προσελκύουμε επενδύσεις. Πρέπει να προσελκύσουμε επενδύσεις. Οι ιδιωτικές επενδύσεις εν τη ευρυτέρα εννοία, όχι μόνο οι άμεσες ξένες επενδύσεις, οι ιδιωτικές επενδύσεις εν τη ευρυτέραεννοία είναι και πρέπει να είναι το μέλλον της Ελλάδος.

Για το αν υπάρχουν άλλα επενδυτικά project στα σκαριά αυτή τη στιγμή που μπορούν να ανακοινωθούν:

«Η Pfizer ήταν η πρώτη επένδυση που έκλεισα στο γραφείο μου αφότου έγινα Υπουργός Ανάπτυξης. Είμαι πολύ υπερήφανος για αυτήν διότι ήταν σαν να πέρναγα εξετάσεις καθόσον διαγωνιζόμαστε έξι διαφορετικές πόλεις της Ευρώπης γι’ αυτό το DigitalCenter. Εγώ εκπροσώπησα την Ελλάδα ως Υπουργός Ανάπτυξης τότε.

Πετύχαμε μία καλή συμφωνία. Ήρθε η Pfizer στην Ελλάδα. H Pfizer είναι πάρα πολύ ευχαριστημένη.  Επισκέφτηκα τα νέα τους κτήρια γιατί μεγεθύνονται, πήγαν στην αρχή σε μικρότερα κτήρια αλλά τελικά δεν επαρκούν και πηγαίνουν σε πολύ μεγαλύτεραστη Θεσσαλονίκη. Και από 200 προσλήψεις ήδη φτάσανε τώρα τις 300 και έχουν σκοπό να ξεπεράσουν τις 500.

Δηλαδή, είναι μία winwin ιστορία. Η Ελλάδα κέρδισε που μία εταιρία αυτού του μεγέθους την επέλεξε για να κάνει την επένδυσή της. Αλλά και η Pfizerκερδίζει διότι διαπίστωσε ότι έχει έρθει σε μία χώρα που βρίσκει πολύ υψηλά εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό και μπορεί να φτιάξει ένα μοντέλο το οποίο θα αξιοποιήσει για τις έρευνές της σε όλο τον πλανήτη.

Στη συνέχεια ακολούθησαν η Cisco κι η μεγάλη επιτυχία με τη Microsoft. Εκεί η Ελλάδα αγωνίστηκε με άλλες εννέα χώρες. Εκεί το υπουργείο Ανάπτυξης είχε επίσης την ηγεσία, με τον κύριο Νίκο Παπαθανάση σε εκείνη την φάση να δίνει πραγματικά τα ρέστα του και τον συγχαίρω. Και κατάφερε η Ελλάδα να πάρει την επένδυση της Microsoft που είναι της τάξεως του 1 δις ευρώ.

Αμέσως μετά, με την δική μου παρουσία, κλείστηκε η συμφωνία της Digital Realty που εξαγόρασε την Lamda Helix και ήδη κατασκευάζει ένα data centerαξίας 400 εκατ. ευρώ στην Παιανία βάζει αυτής της συμφωνίας. Η Digital Realty για όσους δεν το ξέρουν είναι μια εταιρεία της τάξεως των 50.000.000.000 δολαρίων κεφαλαιοποίησης στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Ακολούθησε και η Cisco, όπως πολύ καλά είπατε, και πολλές άλλες, όχι τόσο γνωστές, εταιρείες, στον τομέα της υψηλής τεχνολογίας αλλά κυρίως πάρα πολλές στον τομέα της ενέργειας. Στον τομέα των εναλλακτικών πηγών ενεργείας, δηλαδή, στην ηλιακή και την αιολική ενέργεια, το 2020 έχει υπάρξει μια κοσμογονία. Η αλλαγή της νομοθεσίας από το υπουργείο Περιβάλλοντος και η επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδοτήσεως έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον πολύ μεγάλων παικτών.  

Μάλιστα, την περασμένη βδομάδα στο γραφείο μου– πάλι δεν θέλω να πω ποιοι, μπορεί να μην το θέλουν , είχαμε την επίσκεψη ενός πολύ μεγάλου ομίλου από την Ευρώπη που συγκαταλέγεται στους τρεις μεγαλύτερους ομίλους στον κόσμο, στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Κι αυτός αποφάσισε να έρθει και να επενδύσει στην Ελλάδα, άνω του 1 δις ευρώ.

Και αυτό ακριβώς δείχνει ότι πλέον αρχίζουμε και πείθουμε τους διεθνείς επενδυτές ότι η Ελλάδα δεν είναι μια χώρα που αν πας θα μπλέξεις. Άρα είναι μια χώρα που αν μπας θα μπορέσεις να κάνεις το όνειρο σου πραγματικότητα και να κερδίσεις».

Για το αν θα βοηθήσει στις επενδύσεις ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος και ποιες είναι οι βασικές αρχές του:

«Ο Νόμος που παρουσιάσαμε στο Υπουργικό Συμβούλιο με τον κύριο Παπαθανάση προχτές δεν είναι ακριβώς ο νέος αναπτυξιακός. Είναι ένας νόμος για την επιτάχυνση των στρατηγικών επενδύσεων.

Είναι ένας νόμος που μειώνει ακόμα περισσότερο την γραφειοκρατία, εμπλέκει ακόμα περισσότερο τον ιδιωτικό τομέα στην φάση των αξιολογήσεων έτσι ώστε να πειστεί ο δύσθυμος ή ο κακόπιστος επενδυτής ότι τελικά η Ελλάδα έχει αλλάξει από την Ελλάδα που ήξερε.

Θα είναι έτοιμος για να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, η οποία θα ξεκινήσει την άλλη βδομάδα και πιστεύω μέχρι τα μέσα Ιουλίου, για να μιλάω ρεαλιστικά, θα έχει ψηφιστεί από την Βουλή.

Παράλληλα, όμως, δουλεύουμε και τον νέο αναπτυξιακό νόμο, όπως είπατε. Αυτός θα παρουσιαστεί σε κάποιες εβδομάδες από σήμερα. Και θα δείτε ότι είναι ένας πολύ πιο ευέλικτος αναπτυξιακός νόμος αυτός που θα παρουσιάσουμε. Θέλω να σας πω, όμως, ότι δεν έχουμε δουλέψει μόνο σε επίπεδο νόμου αλλά έχουμε δουλέψει πάρα πολύ για να επιταχύνουμε τις διαδικασίες αυτές καθ’ αυτές.

Ήδη, με δική μου παρέμβαση στην αρχή της θητείας μου και με δωρεά της Ελληνικής Ενώσεων Τραπεζών, δόθηκε μια σημαντική χορηγία και ένα μεγάλο κονσόρτσιουμ ετοιμάζει το νέο πληροφοριακό σύστημα πάνω στο οποίο θα δουλεύει ο αναπτυξιακός νόμος.

Σο νέο σύστημα του οποίου θα παρουσιάσουμε τα πρώτα στάδια ίσως και μέσα στις επόμενες δυο εβδομάδες, ο κάθε επενδυτής που κάνει αίτηση στον αναπτυξιακό νόμο της Ελλάδος θα μπορεί να παρακολουθεί σε ποιο στάδιο βρίσκεται η αξιολόγηση του φακέλου, σε ποιο γραφείο συγκεκριμένα, σε ποιον υπάλληλο βρίσκεται εκείνη την συγκεκριμένη στιγμή ο φάκελος ο αναπτυξιακός.

Θα μπορεί να έχει χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της εγκρίσεώς του και αναλόγως των στοιχείων που θα επισυνάπτει ο ίδιος για την πρόοδο του έργου του, θα τίθεται νέο χρονοδιάγραμμα από την επόμενη φάση της εγκρίσεως.

Ο στόχος μας είναι να επιταχύνουμε τις εγκριτικές διαδικασίες, που, όπως ξέρετε, είναι πολύ αργόσυρτες. Υπάρχουν εγκρίσεις αναπτυξιακών σχεδίων που είναι από το 2003 και το 2004 αυτή τη στιγμή στο Υπουργείο Ανάπτυξης.

Αυτό το θεωρούμε απαράδεκτο. Θέλουμε να δώσουμε ταχύτητα. Ο χρόνος είναι χρήμα και να εκμεταλλευτούμε και την ψηφιακή τεχνολογία για αυτό.

Για το Ταμείο Ανάκαμψης:

«Πρώτα απ’ όλα, να αναφερθώ στο πρώτο και βασικότερο ερώτημα όσον αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ. Όταν έγινε γνωστό ότι η Ελλάδα θα λάβει αυτό το γιγαντιαίο ποσό, γιατί στο σύνολο μιλάμε για πάνω από 30 δισεκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης και η Ελλάδα είναι μία από τις πλέον ωφελημένες χώρες σε επίπεδο Ευρώπης, όταν, λοιπόν, έγινε γνωστή αυτή η επιτυχία του Κυριάκου Μητσοτάκη, τέθηκε και από τους επενδυτές, αλλά και από εμάς τους ίδιους ένα πρώτο ερωτηματικό:

«Ωραία, εξασφαλίσαμε την ύπαρξη αυτών των πόρων. Θα μπορέσουμε να τα αξιοποιήσουμε; Θα μπορέσουμε να τα απορροφήσουμε;»

Αυτό κυρίως ετέθη ως ερώτημα, γιατί δυστυχώς οι επιδόσεις διαχρονικά της Ελλάδος στην αξιοποίηση τέτοιου είδους κοινοτικών πόρων, είναι σχετικά χαμηλές.

Σήμερα, ένα χρόνο μετά, είμαστε σε εξαιρετικά ευχάριστη θέση γιατί αποδείξαμε ότι μπορούμε και επίσης αυτό αναφέρεται στην έκθεση προόδου της ελληνικής οικονομίας που ανακοινώθηκε προχθές, αλλά και στην έκθεση που παρουσίασε η Moody’sπριν από λίγο καιρό με πολύ καλά σχόλια για το Υπουργείο μου.

Θυμίζω ότι όταν ανέλαβα κατόπιν της εντολής του Πρωθυπουργού την ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης και την αρμοδιότητα για το ΕΣΠΑ με τον συνεργάτη μου τον κύριο Τσακίρη, και τον κύριο Σκάλκο και τον κύριο Ζερβό και την κυρία Δανδόλου– αναφέρω όλη την ομάδα – η Ελλάδα στην απορρόφηση του τρέχοντος ΕΣΠΑ, ήταν στη θέση 22.

Σήμερα, σχεδόν δύο χρόνια μετά, η Ελλάδα είναι στη θέση 3 από τη θέση 22.

Στα δύο από τα τρία Ταμεία, δηλαδή στο Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και στο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, είμαστε στη θέση 1 και το μόνο Ταμείο στο οποίο είμαστε στη θέση 9, και αυτό ρίχνει το μέσο όρο και μας πηγαίνει στο 3, είναι το Ταμείο Συνοχής, στο οποίο υπάρχουν τα μεγάλα έργα.

Πέφτουμε στη θέση 9 για ένα και μοναδικό λόγο: διότι υπάρχουν περίπου 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ δεσμευμένοι πόροι για τη διαχείριση απορριμμάτων. Δυστυχώς η προηγούμενη κυβέρνηση μας παρέδωσε άδειο φάκελο ως προς τη διαχείριση. Δεν υπήρχε έτοιμη ούτε μία ώριμη μελέτη για τη διαχείριση απορριμμάτων. Άρα, έπρεπε να ξεκινήσουμε από την αρχή την ωρίμανση των έργων, πράγμα που όσοι έχουν ασκήσει αυτή τη δουλειά ξέρουν ότι έχει ένα διάνυσμα χρόνου. Δεν μπορείς να προκηρύξεις ένα διαγωνισμό αν δεν έχεις έτοιμη μελέτη, τεχνικά δελτία και όλα τα υπόλοιπα.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μας άφησε κενό, τίποτα, ούτε μία μελέτη και έπρεπε να τα ξεκινήσουμε όλα από την αρχή. Ξεκινώντας από την αρχή χρειαστήκαμε περίπου αυτό το διάνυσμα για να ετοιμάσουμε τα έργα και να δημοπρατηθούν.

Από το δεύτερο εξάμηνο του 2021 θα αρχίσουν, όμως, οι δημοπρατήσεις όλων αυτών των έργων. Έτσι θα προχωρήσουμε πάρα πολύ γρήγορα και στην απορρόφηση αυτών των κονδυλίων. Και όταν αυτό συμβεί, θα πάμε από τη θέση 3 στη θέση 1 στην απορρόφηση στην Ευρώπη.

Το λέω αυτό γιατί… Θα μου πείτε γιατί το λέω με τόση ένταση; Για δύο λόγους. Πρώτον, γιατί το ότι καταφέραμε να απορροφήσουμε με τόσο μεγάλη ταχύτητα ευρωπαϊκούς πόρους είναι ένας από τους λόγους που οδήγησε στην πολύ καλύτερη επίδοση του ΑΕΠ το 2020 από ό,τι όλοι περίμεναν.

Κάνω μία παρένθεση. Οι αρχικές προβλέψεις για την πτώση του ΑΕΠ της Ελλάδας το 2020 και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ήταν για μεγάλη διψήφια ύφεση. Στην αρχή γινόταν λόγος  για περίπου 15% και στο τέλος είχε φθάσει περίπου στο 12% με 11% ύφεση για την Ελλάδα.

Η Ελλάδα έκλεισε στο -8,2% και σήμερα η ΕΛΣΤΑΤαναθεώρησε την επίδοση του 2020 στο -7,8%. Άρα από εκεί που μας είχαν για -11%, -12%, ορισμένοι και -15%, κλείσαμε με -7,8%.

Δεν πανηγυρίζουμε, ύφεση είναι. Αλλά μέσα στο πλαίσιο που είχαμε να κινηθούμε, ήταν πολύ καλύτερη επίδοση από την αναμενόμενη.

Ένας από τους λόγους αυτής της πολύ καλής επίδοσης είναι ότι ενώ υπολόγιζαν ότι θα απορροφούσαμε περίπου 3 δισεκατομμύρια από το ΕΣΠΑ, απορροφήσαμε πάνω από 7. Αυτό ως αποτέλεσμα είχε να φέρουμε επιπλέον 4 δισεκατομμύρια πόρους στην Ελλάδα που δεν είχαν υπολογιστεί.

Υπολογίστε: 1,65 δις ευρώ είναι η αύξηση του ΑΕΠ κατά μία μονάδα, άρα, πάμε για πάνω από 2,5 μονάδες στο ΑΕΠ καλύτερη επίδοση μόνο και μόνο από την καλύτερη επίδοση του ΕΣΠΑ του 2020.

Άρα, τελικά η δική μας δουλειά να τρέξουμε, έχει θετική επίπτωση στη δική σας τσέπη και στην δική σας καθημερινότητα και στην δική σας ζωή. Υπ’ αυτή την έννοια το αναφέρω.

Ο δεύτερος λόγος που το αναφέρω είναι γιατί όταν είδαν οι Ευρωπαίοι ότι ξαφνικά η Ελλάδα αρχίζει και τρέχει με ταχύτητα πρωτοφανή…

Το 2020, ξέχασα να αναφέρω, πέραν ότι γενικά στο ΕΣΠΑ είμαστε στη θέση 3, ως προς την απορρόφηση μόνο στο 2020 είμαστε πρώτοι, με περίπου double score από το δεύτερο.

Άρα, λοιπόν, αυτό έδειξε στους Ευρωπαίους ότι τελικά η Ελλάδα, αν θέλει, μπορεί να τρέξει γρήγορα. Αυτό μείωσε πάρα πολύ τις ανησυχίες για το αν θα μπορέσουμε να απορροφήσουμε ταυτόχρονα το νέο ΕΣΠΑ, που όπως ξέρετε είναι ήδη σε διαδικασία έγκρισης, και το Ταμείο Ανάκαμψης για το οποίο με ρωτήσατε.

Σας λέω, λοιπόν, και θα το απορροφήσουμε και θα το απορροφήσουμε σωστά. Το σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης, για την Ελλάδα 2.0, έχει γίνει ευμενώς αποδεκτό από την Ευρώπη. Σε δημόσιες ανακοινώσεις έχει χαρακτηρισθεί από τα πιο τεχνοκρατικά σχέδια που έχουν κατατεθεί.

Όσον αφορά δε στο νέο ΕΣΠΑ, που είναι στην δική μου αρμοδιότητα, μπορώ να σας πω μετά βεβαιότητας – δεν θέλω να δώσω ημερομηνία τώρα γιατί αυτό δεν είναι σωστό για τις διαπραγματεύσεις μας-  ότι η Ελλάδα θα είναι μια από τις πρώτες χώρες που θα λάβει έγκριση το νέο ΕΣΠΑ 2021- 2027.

Άρα, αυτό θα μας δώσει την ευκαιρία να τρέξουμε και να απορροφήσουμε χρήματα και από το Ταμείο Ανάκαμψης και από το νέο ΕΣΠΑ μέσα στο 2021.

Για την ακρίβεια από το νέο ΕΣΠΑ απορροφούμε ήδη χρήματα. Ποια είναι τα χρήματα που απορροφούμε ήδη; Το πρόγραμμα για την εστίαση, της επιδότησης, είναι από το νέο ΕΣΠΑ.

Το πρόγραμμα του τουρισμού που ανακοινώσαμε είναι από το νέο ΕΣΠΑ.

Και δεν θέλω να ανακοινώσω τώρα, σχεδιάζουμε άλλο ένα μεγάλο πρόγραμμα για άλλον ένα μεγάλο κλάδο της οικονομίας, που έχω κάνει συνάντηση και με θεσμικούς φορείς και είμαστε στην φάση τώρα που το συζητάμε με την ΕΕ για να φτιάξουμε κι άλλο ένα αναλόγου βεληνεκούς πρόγραμμα για να στηρίξουμε επίσης και έναν άλλο κλάδο της οικονομίας που έχει πληγεί σοβαρά.

Και αυτά είναι χρήματα από το νέο ΕΣΠΑ που καταφέρνουμε και απορροφούμε γρηγορότερα από το αναμενόμενο».

Για το τι πρόκειται να κάνει για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις

«Το σύνολο των χρημάτων που σας είπα είναι για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Θυμάστε την διαφωνία που είχα με τον ΣΥΡΙΖΑ στην αρχή της πανδημίας, όταν ο ΣΥΡΙΖΑ έλεγε τότε ότι δίνουμε πολύ λίγα χρήματα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις;

Η Ελλάδα σε επίπεδο μέτρων στήριξης σε σχέση με το ΑΕΠ της στις επιχειρήσεις της χώρας εν μέσω πανδημίας είναι πρώτη σε όλη την Ευρώπη. Δεύτερη είναι η Γερμανία, πρώτη είναι η Ελλάδα.

Σε ποσοστό ΑΕΠ, δηλαδή, πόσο στηρίξαμε πράγματι τις λειτουργούσες επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Με ποια εργαλεία;

Με τις επιστρεπτέες προκαταβολές, που ένα μεγάλο κομμάτι τους είναι ΕΣΠΑ και δόθηκαν και μέσω του δικού μου Υπουργείου.

Μέσω των εγγυοδοτικών προγραμμάτων που σχεδιάσαμε και ενεργοποιήσαμε από την Αναπτυξιακή τράπεζα.

Μέσω των φοροαπαλλαγών, του παγώματος και της ρύθμισης χρεών.

Μέσα από την επιδότηση των ενοικίων.

Μέσω της επιδοτήσεως των δανείων.

Έχουμε ενεργοποιήσει μια σειρά εργαλείων. Όχι ένα. Πολλά. Που όλα έχουν ως κεντρικό στόχο την μικρομεσαία επιχείρηση.

Και το πρόγραμμα της εστίασης που ήδη τρέχει και το πρόγραμμα του τουρισμού, για το οποίο θα αρχίσουν οι δοκιμές την επόμενη εβδομάδα ώστε να τρέξει τη μεθεπόμενη, είναι εστιασμένα στην μικρομεσαία επιχείρηση. Όλα αυτά είναι για τους μικρομεσαίους. Δεν είναι για τους μεγάλους. Είναι για να έχουμε επιχειρήσεις που θα λειτουργούν και την επόμενη μέρα.

Και τι άλλο κάναμε; Δεν φτιάξαμε εργαλεία που στόχευαν μόνο στην επιχείρηση, απλώς για να υπάρχει η επιχείρηση. Αλλά τα συνδέσαμε με τις θέσεις εργασίας, ώστε να έχει κίνητρο η επιχείρηση,αν θέλει να πάρει αυτά τα λεφτά, να διατηρήσει τους εργαζομένους.

Και για αυτό το λόγο όπως είδατε, η Ελλάδα είχε αύξηση απασχόλησης μέσα στην πανδημία, το οποίο είναι οξύμωρο και αντιφατικό. Θα έπρεπε να έχουμε εκτόξευση της ανεργίας. Όχι, δεν είχαμε εκτόξευση της ανεργίας, είχαμε και αύξηση απασχόλησης, έστω και μικρή.

Για ποιο λόγο; Διότι οι επιχειρήσεις που είχαν εργαζομένους δεν τους απέλυσαν, αλλά τους ενέταξαν στα διάφορα προγράμματα αναστολής ή της συνεργασίας, αναλόγως αν ήταν ανοιχτές ή κλειστές, γιατί ήθελαν να αξιοποιήσουν τα χρηματοδοτικά εργαλεία, που για να τα πάρουν,όμως, έπρεπε να δεσμευτούν ότι θα διατηρήσουν τους εργαζομένους. Έτσι, διασώσαμε τις θέσεις εργασίας και ταυτόχρονα βοηθήσαμε και τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους».

Για το πώς θα διασφαλιστεί πως μετά το πέρας αυτών των προγραμμάτων, δεν θα υπάρξουν αρνητικές εξελίξεις:

«Αν η οικονομία αρχίσει να λειτουργεί και τρέχει, δεν υπάρχει λόγος να συμβεί κάτι τέτοιο.

Για ποιο λόγο μία επιχείρηση θα απέλυε τους εργαζομένους της; Επειδή, δεν θα είχε δουλειά. Θα ήταν βάρος η μισθοδοσία τους σε μία επιχείρηση που δεν εισπράττει. Από τη στιγμή που πέρασε την κρίσιμη φάση που δεν εισέπραττε, τώρα που παίρνει μπρος η οικονομία σας είπα ήδη ότι τα μέτρα στήριξης θα αφαιρεθούν σταδιακά ώστε να είμαστε βέβαιοι ότι έχει πάρει μπρος η οικονομία – γιατί να απολύσει η επιχείρηση τον εργαζόμενο που πια χρειάζεται; Δεν υπάρχει κανένας τέτοιος λόγος.

Άρα, είμαστε βέβαιοι ότι αν συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο με εργατικότητα και με πάθος, δεν θα υπάρχει εκτόξευση της ανεργίας στην Ελλάδα. Θα το αποφύγουμε αυτό παρότι ήταν μεγάλος κίνδυνος στην αρχή».

Για την παροχή ρευστότητας στην αγορά και τα «κόκκινα» δάνεια:

«Πρώτα απ’ όλα για το τι κάναμε μέχρι τώρα. Το βασικό εργαλείο παροχής ρευστότητας που είχε το κράτος ήταν η Αναπτυξιακή Τράπεζα, της οποίας την ευθύνη έχω εγώ στο Υπουργείο. Η Αναπτυξιακή Τράπεζα ωρίμασε μέσα στην πανδημία και έτρεξε,πιστεύω πραγματικά. με ρυθμούς που με κάνουν όχι απλά υπερήφανο. Θέλω να συγχαρώ την κυρία Χατζηπέτρου και τον κύριο Γιάννη Τσακίρη για τη δουλειά που έκαναν στην Αναπτυξιακή Τράπεζα.

Θα δώσω μόνο ένα νούμερο για να έχετε μία εικόνα το τι κάναμε. Η Αναπτυξιακή Τράπεζα είναι η συνέχεια του παλαιού, για όσους το θυμούνται, ΤΕΜΠΕ το οποίο στη συνέχεια έγινε ΕΤΕΑΝ και στη συνέχεια έγινε Αναπτυξιακή Τράπεζα.

Το ΤΕΜΠΕ το μετράμε από το 2003. Από το 2003 μέχρι το 2019 το ΤΕΜΠΕ δηλαδή σε όλες τις νομικές μορφές, δηλαδή σε διαδοχικά κυβερνήσεις Σημίτη, Καραμανλή, Παπανδρέου, Παπαδήμου, Σαμαρά, Τσίπρα, όλη αυτήν την περίοδο έχει δώσει εγγυοδοτημένα δάνεια 8,5 δισεκατομμύρια.

Από την πρώτη ημέρα που ανέλαβα εγώ την ευθύνη του Υπουργείου μέχρι την 1η Μαΐου 2021, αυτό έχει αυξηθεί: η Αναπτυξιακή Τράπεζα έχει δώσει εγγυοδοτημένα δάνεια 9 δισεκατομμυρίων. Δηλαδή έχουμε δώσει σε 15 μήνες περισσότερα από ό,τιείχαμε δώσει σε 16 χρόνια! Για να καταλάβουμε όταν μιλάμε για ρευστότητα τι δουλειά κάναμε.

Αυτό από πίσω έχει ένα τεράστιο διοικητικό όγκο, έχει πολύ δουλειά, φοβερούς ελέγχους, συμφωνίες με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και μεγάλο κόπο.

Όμως, ρευστότητα δόθηκε στην ελληνική οικονομία. Και επειδή δόθηκε ρευστότητα, μπορούμε να έχουμε τα αποτελέσματα, όπως τα αποτύπωσε η ΕΛΣΤΑΤ που σας έλεγα στην αρχή. Διότι αν δεν είχε υπάρξει ρευστότητα, η ανεργία θα είχε αυξηθεί, οι επιχειρήσεις θα είχαν κλείσει και η οικονομία δεν θα είχε αυτή την επίδοση που έχει. Άρα, δουλειά έγινε.

Υπάρχει τώρα ένα δεύτερο ερώτημα. Από την αρχή της πανδημίας υπάρχουν εδώ δύο σχολές: η αντιπολίτευση και ο κύριος Κατρίνης ιδιαίτερα από το ΚΙΝΑΛ αλλά και ο κύριος Χαρίτσης από τον ΣΥΡΙΖΑ ζητούν να χαμηλώσουμε τα τραπεζικά κριτήρια έτσι ώστε πολύ περισσότερες επιχειρήσεις να μπορούν να λάβουν μέρος αυτών των εγγυοδοτημένων δανείων.

Θέλω να είμαι ειλικρινής:. Η πολιτική που αποφασίσαμε και ασκήσαμε τελικά δεν ήταν αυτή. Ναι μεν, με το 80% εγγύηση που δίνουμε μειούται ο πήχης για να μπει μία επιχείρηση γιατί ασφαλώς με την εγγύηση του 80% μπορούν οι τράπεζες με μεγαλύτερη ασφάλεια να εντάξουν περισσότερες επιχειρήσεις στο καλάθι τους. Αλλά δεν μειούται σε υπερβολικό βαθμό γιατί τα βασικά τραπεζικά κριτήρια εξακολουθούν να ισχύουν.

Ο κυριότερος λόγος που αποφασίσαμε ότι έπρεπε να διατηρήσουμε τα βασικά τραπεζικά κριτήρια ήταν για να μην έχουμε νέα γενιά κόκκινων δανείων στο μέλλον. Διότι ένα κεφάλαιο είναι να βγάλεις την εποχή της πανδημίας και να μην καταρρεύσεις. Ιερός σκοπός, μεγάλος, σπουδαίος και δύσκολος.

Ένα άλλο όμως μεγάλο πράγμα είναι να μην βρεθείς μεθαύριο σε ένα νέο γύρο τραπεζικής κρίσης, δηλαδή σε ένα νέο μνημόνιο. Αυτό δεν το θέλαμε με τίποτα.

Σήμερα μπορώ να σας πω και ένας από τους βασικούς λόγους που βλέπετε ότι τα επιτόκια δανεισμού της Ελλάδος πέφτουν και οι αξιολογήσεις των τραπεζών είναι πάρα πολύ καλές, όχι μόνο οι ξένοι και ακόμα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για κίνδυνο νέας ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών, που ήταν μία πάγια θέση αν θυμάστε. Αλλά όλοι μιλάνε για ένα πλέον υγιές ελληνικό τραπεζικό σύστημα.

Αυτό συνέβη διότι και εμείς συμβάλλαμε με την πολιτική μας να μην ρισκάρουμε αυτή τη σταθερότητα των ελληνικών τραπεζών. Καταλαβαίνω ότι αυτή ήταν μία δυσάρεστη πολιτική απόφαση γιατί πολλές επιχειρήσεις που θα ήθελαν να ενταχθούν, δεν μπόρεσαν να ενταχθούν.

Και ξέρετε, για εμένα που είμαι υπουργός και αιρετός, είναι πολύ πιο εύκολο να πω: «δώσε σε όλους». Μπράβο θα μου λένε, και όταν θα έρθει η κρίση εγώ θα έχω φύγει και θα κυνηγάνε τον επόμενο. Όμως, αυτό δεν θα ήταν υπεύθυνη πολιτική.

Σήμερα μπορώ να σας πω μετά βεβαιότητας ότι επαρκής ρευστότητα, όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ υπήρξε και νέος γύρος κόκκινων δανείων δεν θα υπάρξει».

Για το αν θα επιτύχει ο εξωδικαστικός συμβιβασμός:

«Η πλατφόρμα που φτιάξαμε ήταν δική μου ιδέα. Πριν από ενάμιση χρόνο περίπου ανέλαβε την υλοποίηση το υπουργείο Οικονομικών και ο κύριος Σταϊκούρας, με τον οποίο, να το πω, έχω μια εξαιρετικά καλή συνεργασία. Και με τον κ. Κουρμούση, από την Γενική Γραμματεία Ιδιωτικού Χρέους, που ανήκει πια στο Υπουργείο Οικονομικών καθώς μεταφέρθηκε η Γραμματεία από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Και πρέπει να σας πω ότι πιστεύω ότι θα είναι σωτήρια.

Με βάση τον προηγούμενο νόμο του ΣΥΡΙΖΑεμείς, ως Νέα Δημοκρατία είχαμε ψηφίσει τον νόμο του κυρίου Παπαδημητρίου τότε, αλλά είχαμε πει στην Βουλή τότε ότι δεν θα λειτουργήσειείχα διαπιστώσει όταν έγινα Υπουργός Ανάπτυξης ότι είχε οριστικοποιηθεί ένας μονοψήφιος αριθμός αιτήσεων σε χιλιάδες που αναμενόταν. Άρα, δεν λειτουργούσε.

Η διαφορά του καινούργιου με τον προηγούμενο νόμο είναι ότι όλα είναι αυτόματα. «Ανεβάζεις» με τον λογιστή σου ότι έγγραφα χρειάζεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα έχει έναν αλγόριθμο ο οποίος υπολογίζει το σύνολο της περιουσίας σου και ποια είναι η αξία, το σύνολο των εισοδημάτων σου και ποια είναι η αξία, τι ποσό να πληρώνεις το μήνα με βάση αυτά που έχεις χωρίς να βρεθείς σε ανέχεια, σε καταστροφή. Και πόσο πρέπει να ρευστοποιήσεις για να πληρώσεις τους πιστωτές σου. Και αυτό που μένει και δεν μπορείς, αυτό μπορεί ακόμα και να «κουρευτεί» υπό κάποιες προϋποθέσεις.

Αυτό πια δεν είναι στην δικαιοδοσία κάποιων υπαλλήλων, οι οποίοι πρέπει να αποφασίσουν και δεν αποφασίζουν γιατί φοβούνται να βάλουν την υπογραφή διότι αν την βάλουν, θα τους κυνηγάνε για απιστία και ούτω καθ’ εξής. Άρα, αυτό πια αποφασίζεται αυτόματα μέσα από την πλατφόρμα και τον αλγόριθμο. Πιστεύω ότι είναι ένα επαναστατικό σύστημα. Θα βοηθήσει πάρα πολύ κόσμο. Πάρα πολλοί άνθρωποι είναι εγκλωβισμένοι στα παλαιά τους χρέη επί δεκαετίες. Θα απεγκλωβιστούν με αυτόν τον νόμο.

Και θα σας πω και η λεγόμενη δεύτερη ευκαιρία, αναφέρομαι στον λεγόμενο πτωχευτικό νόμο, που έχει λοιδορηθεί πάρα πολύ από τον ΣΥΡΙΖΑ. Και που έχει αναγορευτεί περίπου ως το σκιάχτρο και ο φόβος, ότι «θα πάρει τα σπίτια των ανθρώπων».

Ισχυρίζομαι και το λέω δημόσια ότι ο νόμος αυτός θα είναι επ’ ωφελεία αυτών που χρωστάνε.

Στην Ελλάδα μέχρι αυτόν τον νόμο τι ίσχυε; Χρώσταγες, σου παίρνανε την περιουσία και εξακολουθούσες να χρωστάς. Και το χρέος σε κυνηγούσε μέχρι να πεθάνεις.

Με τον νέο νόμο τι γίνεται; Αν χρωστάς και έχεις περιουσία, θα ρευστοποιηθεί η περιουσία, αλλά ότι υπόλοιπο χρέος μένει, σβήνει.

Και έχεις μια δεύτερη ευκαιρία να πας να ξανακάνεις την ζωή σου από την αρχή. Άρα, ο νόμος δεν είναι κατά του κόσμου. Είναι υπέρ του κόσμου και κακώς ο ΣΥΡΙΖΑ τον παρουσιάζει έτσι».

Ολόκληρη η ομιλία στο ακόλουθο link:

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=42kO19_DPdc

Επισυνάπτεται φωτογραφικό υλικό